البارت الثاني💓

62 1 0
                                    

أوقات الظروف بتحكم علينا إننا نتعامل مع الناس بجمود وصرامه بيبقي نفسنا نتخلي عن إلي إحنا في وشاغل بالنا ونلاقي العوض إلي يطبطب علي قلوبنا علشان نرمي كل حاجة ورا ضهرنا ونبدأ نعيش من جديد.           [شروق جمال ]

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 🩷

دخلت لوسندا وريما غرفه الاجتماعات وتفاجأت بالموجودين ولكن سرعان ما تداركت نفسهاواخفت ذلك خلف قناع الجمود في نفس الوقت الذي هب بيجاد وهيثم من أماكنهم واقفين حينما قامت جود بتعريف عن مالك الشركه .    

جود/ اعرفكم بالباشمهندسه لوسندا الراوي والانسه ريما الراجحي المحاميه .
كان كلا من بيجاد وهيثم مصدومين من الواقفه أمامهم فهم كانوا يظنون أن مالكت شركة بهذا الحجم سيده اربعينية وليست فتاه في منتصف العشرينات ففي الثلاث سنوات الماضية أصبحت شركة لوسندا حديث المجتمع لما قدمته من تصميمات وابداعات في مجال العمارة.  فتداركوا أنفسهم بالأخير وقام بيجاد بالتحدث.

يجاد مادا يده للمصافحه/ أهلا وسهلا ي باشمهندسه اقدملك نفسي بيجاد الأنصاري صاحب شركه Ghf  ودا صديقي وشريكي الباشمهندس هيثم مختار.

لوسندا / أهلا وسهلا بحضرتك بس آسفه مش بسلم .
اغتاظ بيجاد من احراجها له ولكن في نفس الوقت أعجب جدا بهذا التصرف فالقليل من الفتيات في هذا المجتمع من تفعل ذلك.

بيجاد/ آسف ي باشمهندسه فنظر له هيثم بصدمه من هذا الذي يعتزر ولكن تدارك الموقف وبدأ بالحديث.
هيثم / ندخل في الموضوع علي طول حضراتكم إحنا كنا قمنا لكم عرض بالشراكة في مشروع الإسكان بمدينة بدر بس محصلش نصيب إلا أن اتفاجئت بمديرية مكتب حضرتك بتكلمني إننا ممكن نجتمع النهارده ونبحث موضوع الشراكه.

لوسندا/ تمام ي باشمهندس اولا إحنا مش قدمنا وقت كبير ونسلم المشروع فلو حضارتكم هتقدرو تكونو ملتزمين ويخلصوا الشغل في الميعاد أوكي جدا ولو لا نبقي واضحين من الأول عشان لو أتفقنا هيبقي في شرط جزائي كبير والطرف إلي هيخل بالتفاق واجب عليه الدفع  قولتوا أي. 

بيجاد/ تمام جدا يبقي أتفقنا وإن شاءالله المشروع يتسلم في ميعاده .

ريما / تمام كدا وادي العقود المحامي بتاع حضارتكم يقدر يطلع عليها قبل ما تمضوها.

لوسندا/ تمام جدا انتهي الاجتماع بعد اذنكوا وتركت غرفه الاجتماعات وانصرفت تحت اشتعال بيجاد الذي من وجهة نظره أن هذا تكبر منها وايضا قله زوق.

تحدثت جود/ تمام ي جماعة بنعتذر الباشمهندس وراها شغل كتير ووقتها ضيق إن شاءالله راجعوا العقود وبالغونا نحدد ميعاد بالتواقيع وثم ودعتهم وانصرفوا كلاً منهم في وجهته

عند بيجاد وهيثم هيثم/ معقوله القدر يلعب معانا كدا البنت إلي كنت هتعمل معاها حدثه إمبارح واتخانقتوا سوا تطلع نفسها مديرة الشركة إلي بقالنا شهور مش عارفين نقابلها بس أي بنت اللذينه مزه أخر حاجة جامده بنت الايه.

لوسندا حيث تعيش القصص. اكتشف الآن