"ISTERI saya tengah sakit. Anak-anak saya tak ada siapa boleh jaga. Cuba awak minta tolong Yusri. Dia pun boleh gantikan saya juga."
Aku terdiam mendengar suara Farina dihujung talian. Hari ini ikutkan aku memang masih bercuti. Tapi tiba-tiba pula Farina menelefon memberitahu ada masalah dekat pejabat sehingga aku terpaksa turun juga ke ofis.
"Habis tu tak kan saya nak tinggalkan isteri dan anak-anak saya tak berjaga." Aku sudah mula panas dada. Tak kan tak ada orang yang boleh diharap dekat ofis tu. Yusri ada. Dia bukannya tak boleh nak gantikan aku.
"Alah, banyak alasan! Masa ni lah semua nak sibuk uruskan itu ini. Masa saya ada dekat ofis tu tak ada pula nak nampak sibuk." rengus aku bila Farina memberikan alasan demi alasan sampai aku hendak tak hendak terpaksa ke sana juga sekejap.
Telefon aku matikan sebelah pihak. Farina hanya terdiam ketika aku melampiaskan amarah padanya seketika tadi.
"Habis tu isteri dan anak-anak aku siapa nak jaga? Diorang ingat aku ni cuti saja-saja. Aku bos aku pula yang kena buat banyak kerja." bebel aku sambil melangkahkan kaki masuk semula kedalam bilik.
Aisar dan Aisy sedang bermain antara satu sama lain diatas lantai tidak jauh dari tempat Mawar membaringkan tubuh. Aku kerling dua orang anak aku yang sedang aktif bermain. Aku putar arah pula pada isteri aku yang masih tak sepenuhnya sihat lagi.
Mawar mengatakan dia sudah sihat. Tapi aku tak percaya dengan mudah. Buktinya dia masih banyak berbaring dari berjalan.
Tidak mungkin aku meninggalkan anak-anak aku dijaga oleh Mawar. Isteri aku tak boleh kepenatan. Mungkin setelah ini aku akan cuba berbincang dengan Mawar supaya aku boleh mencari babysitter untuk Aisar dan Aisy. Aku kesiankan Mawar. Jika ada bantuan babysitter ringan sikit beban dibahunya.
"Sayang.." Aku hampiri Mawar lantas duduk melutut diatas lantai. Mawar yang berbaring atas sofa membuka kedua matanya tatkala aku mengusap rambutnya.
"Hmm.."
"Abang kena pergi ofis sekejap."
Mawar bangunkan tubuhnya dengan bantuan aku. Dia sandarkan tubuh ke sandaran sofa.
"Abang nak ke ofis?" soalnya.
Aku angguk. Dua belah tangan aku berlabuh atas pahanya.
"Sekejap je. Tadi Farina call. Dia suruh abang datang ofis sebab ada hal urgent."
"Pergilah. Anak-anak biar Mawar yang jaga. Abang pun dah dua hari tak masuk ofis."
"Abang tak boleh tinggalkan Aisar dan Aisy dibawah jagaan sayang. Sayang pun masih belum sembuh sepenuhnya lagi. Kalau abang tinggalkan mereka berdua dengan sayang, abang takut sayang tak larat nak jaga mereka."
"Habis tu tak kan abang nak bawa Aisar dan Aisy ikut abang ke sana?"
Bila Mawar kata begitu barulah otak aku dapat berfikir lebih bijak dari tadi.
"Abang bawa sayang dan anak-anak sekali. Abang tak percaya sangat nak tinggalkan sayang dengan anak-anak kita dalam rumah ni. Elok juga kalau sayang dan anak-anak ikut abang. Boleh abang pantau depan mata abang."
Mawar nampak tak suka bila aku mengajaknya ikut sekali.
"Abang ajelah yang pergi. Mawar dekat rumah saja dengan hero-hero abang tu. Lagipun abang pun cakap tadi abang cuma nak kesana sekejap saja. Buat apa Mawar dan anak-anak nak ikut abang. Nanti menyusahkan abang pula. Dua hero abang tu nakal-nakal."
"Tak apa, dekat ofis nanti abang boleh minta tolong Farina jagakan anak-anak kita sekejap." Aku masih berkeras nak membawa isteri dan anak-anak aku sekali.
YOU ARE READING
Khilaf Ashraff Rafael
RomanceMenyesalnya seorang lelaki.. Kembalinya seorang isteri membuka lembaran baru dalam hidup seorang suami yang dihuni dosa silam. Bagi Ashraff Rafael, lelaki yang diuji dengan sesal menggila akibat kehilangan isteri membuat dia takut kehilangan si iste...