𝗔𝗜𝗗𝗘𝗡 dan Alexa berdiri di hadapan pintu rumah Tokma, bersiap-siap untuk pulang. Selepas segala drama yang berlaku, akhirnya keadaan mereka sudah kembali tenang. Alexa, walaupun masih ada sedikit perasaan terguris, sudah memaafkan Aiden, dan mereka bersetuju untuk memulakan lembaran baru.
"Terima kasih, Tokma. Kami balik dulu ya," kata Aiden sambil menghulurkan tangan untuk bersalam dengan Tokma.
Alexa tersenyum sopan sambil turut bersalaman dengan Tokma. "Maaf kalau kami menyusahkan Tokma semalam."
Tokma hanya tersenyum lembut, matanya redup penuh kasih sayang. "Tak apa, cucu-cucu Tokma. Biasalah rumah tangga, ada pasang surutnya. Yang penting, jangan pernah berhenti sayang-menyayangi."
Mereka berdua mengangguk, setuju dengan nasihat bijak itu. Aiden memandang Alexa dengan penuh kasih sayang, dan Alexa membalas pandangan itu dengan senyuman kecil.
Tiba-tiba, terdengar bunyi pintu bilik dibuka. Sofea muncul dari bilik dengan wajah yang tersengih seperti kerang busuk. Dia berjalan mendekati Alexa, matanya bersinar nakal.
"Eh, dah nak balik ke?" tanya Sofea sambil memeluk Alexa dengan manja. "Pia tak sempat nak sembang lama dengan kak Lexa lagi."
Alexa menahan senyum, mengingati perbuatan Sofea semalam yang menjadi punca keretakan seketika antara dia dan Aiden. Namun, dia tidak mahu membesar-besarkan lagi hal itu.
"Kami nak balik dah, Pia. Lain kali kita sembang lagi," jawab Alexa lembut, walaupun nada suaranya sedikit tegas.
Sofea tersengih lagi, kali ini lebih lebar. "Lain kali Pia buat prank lagi, nak tengok Kak Lexa dengan Abang Iyan gaduh lagi. Best tengok muka Kak Lexa marah!" katanya dengan nada main-main, sambil menjelirkan lidah.
Aiden menjeling Sofea dengan tajam. "Pia, cukup-cukuplah dengan prank tu. Dah sekali cukup, jangan buat lagi."
Sofea ketawa kecil, seperti tidak mengambil serius. "Ala, Pia gurau je. Kak Lexa pun tak marah, kan?"
Alexa memandang Sofea dengan tenang, tetapi matanya jelas memberi amaran. "Pia, Kak Lexa tak marah, tapi prank tu tak lucu. Lain kali, gurau ada batasnya, ya?"
Sofea terdiam sekejap, tidak menjangka Alexa akan memberikan reaksi sebegitu. Senyuman di wajahnya semakin pudar. "Err... okay, Pia faham. Maafkan Pia, Kak Lexa."
Alexa tersenyum sedikit, tetapi matanya masih tegas. "Tak apa, Pia. Kak Lexa dah maafkan, tapi ingat, hubungan suami isteri ni bukan mainan."
Sofea mengangguk perlahan, kini menyedari batas yang perlu dia hormati. Aiden, yang melihat perubahan pada nada perbualan itu, menghembuskan nafas lega.
"Baiklah, Pia, Tokma, kami betul-betul nak balik dah ni. Nanti datang rumah kami pula," ujar Aiden, cuba mencairkan suasana tegang.
Tokma hanya tersenyum sambil melambai. "Hati-hati di jalan ya. Jangan lupa singgah sini lagi."
𝗗𝗔𝗟𝗔𝗠 perjalanan pulang, suasana di dalam kereta agak tenang. Alexa bersandar di kerusi, tetapi dari ekspresi wajahnya, ada sesuatu yang tidak kena. Tiba-tiba, dia merasakan satu sensasi yang kuat di perutnya, rasa sakit yang kian menjalar ke seluruh tubuhnya.
"Abang..." suara Alexa terdengar perlahan tetapi jelas bergetar dengan kesakitan. Aiden yang sedang fokus memandu cepat-cepat memandang ke arahnya.
"Kenapa sayang?" tanya Aiden risau, mula menyedari perubahan pada wajah Alexa yang kelihatan tegang.
Alexa menggenggam perutnya, dan nafasnya mula tercungap-cungap.
"Saya... saya rasa macam nak beranak la, abang!"Aiden terdiam seketika, cuba mencerna apa yang didengarnya. Otaknya seperti terhenti sesaat. Dalam keadaan separa panik, tanpa berfikir panjang, Aiden berkata dengan selamba, "Beranak jela sayang..."
Alexa merenungnya, matanya terbuka luas dalam kejutan, sebelum dia tiba-tiba pengsan di kerusi penumpang. Aiden baru sedar apa yang dia baru sahaja katakan. Matanya membulat dan rasa panik mula meresap ke seluruh badannya.
"Ya Allah! Apa aku cakap ni? Bodoh kau, Aiden!" jeritnya pada diri sendiri sambil cepat-cepat menukar gear dan menekan pedal minyak. Kereta meluncur laju di atas jalan, Aiden langsung tak hiraukan apa-apa lagi selain mendapatkan isterinya ke hospital secepat mungkin.
Di dalam kereta, Alexa masih tidak sedarkan diri. Aiden melihat wajah isteri kesayangannya yang pucat dan mengutuk dirinya dalam hati.
"Macam mana aku boleh terlepas cakap macam tu?! Ya Allah, janganlah apa-apa berlaku pada dia..."Dia melajukan keretanya, memotong kenderaan lain dengan penuh keterdesakan. Dalam fikiran Aiden, dia hanya mahu cepat sampai ke hospital, tetapi rasa bersalah yang mendalam membuatkan dia semakin marah pada dirinya sendiri.
Sampai di perkarangan hospital, Aiden segera memberhentikan kereta di pintu kecemasan dan keluar dengan tergesa-gesa. Dia membuka pintu kereta di sisi Alexa dan mengangkat tubuhnya yang tidak sedarkan diri.
"Doktor! Tolong isteri saya!" jerit Aiden sambil meluru masuk ke dalam hospital.
Beberapa jururawat bergegas menghampiri dengan kerusi roda dan membawa Alexa masuk ke bilik rawatan kecemasan. Aiden berlari di sebelah mereka, peluh sudah membasahi dahi dan jantungnya berdegup kencang. Dia tidak dapat berhenti menyalahkan diri sendiri.
"Bodoh kau, Aiden. Bodoh!" katanya sekali lagi, kali ini dengan lebih kuat.
Seorang doktor menghampirinya di luar bilik rawatan dan cuba menenangkannya. "Encik, bertenang. Kami akan lakukan yang terbaik untuk isteri encik. Keadaannya stabil, tapi kami perlu melakukan pemeriksaan segera."
Aiden mengangguk cemas, tetapi sedikit lega mendengar kata-kata doktor. Dia duduk di kerusi menunggu, tangannya menggenggam erat rambutnya. Perasaannya bercampur aduk — panik, takut, dan rasa bersalah.
Beberapa minit terasa seperti berjam-jam bagi Aiden. Akhirnya, doktor keluar dari bilik rawatan dengan senyuman kecil di wajahnya. "Encik Aiden, isteri encik dalam keadaan baik. Dia sudah sedar dan sedang dalam proses bersalin. Kami akan bawa dia ke bilik bersalin sekarang."
Aiden menghembus nafas lega yang sangat dalam, tetapi kegelisahannya masih belum hilang sepenuhnya.
"Boleh saya masuk jumpa dia?"
Doktor mengangguk. "Tunggu sebentar, kami akan panggil encik bila dia sudah sedia."
Aiden berdiri sambil memandang ke arah pintu bilik bersalin. Dalam hati, dia berdoa agar semuanya berjalan lancar. Hari ini mungkin bermula dengan panik dan salah langkah, tetapi dia tahu, yang penting sekarang adalah memastikan Alexa dan bayi mereka selamat.
Aiden menghela nafas panjang. "Aku akan jadi ayah hari ni..."