BAB 1

17 6 2
                                    

    Baru sahaja dia hendak duduk untuk makan tengah hari, seorang hamba berlari kepadanya dengan arahan segera: Raja telah meminta agar dia menghadiri mesyuarat tergempar dengan segera.

Semasa Putera menuju ke bilik mesyuarat, dia memikirkan kemungkinan perkara yang sangat mendesak. Apabila memasuki bilik, dia mendapati Raja dan penasihatnya berkumpul di sekeliling meja besar, ekspresi serius mereka mengkhianati graviti keadaan. Raja menoleh ke arah anaknya, pandangannya tajam. "Anakanda," dia memulakan dengan serius, "ada perkara penting yang harus kita bincangkan. Nampaknya kerajaan kita, Lorentia, berada di bawah ancaman serangan dari jiran kita, Estrella."


Bilik itu menjadi senyap apabila Putera Enzio memproses maklumat ini. Ancaman serangan daripada Estrella sememangnya tidak boleh dipandang ringan. Dia menarik nafas panjang, menguatkan dirinya untuk perbincangan di hadapan. "Ayahanda," dia memulakan, suaranya garau, "apa yang kita tahu setakat ini tentang rancangan atau motif Estrella untuk serangan ini?"


Raja dan penasihatnya bertukar pandangan sebelum Raja bersuara semula. "Pengintip kita telah memaklumkan kepada kami bahawa Estrella telah mengumpul tentera dan sumber di sepanjang sempadan kita untuk beberapa waktu sekarang," jelasnya, suaranya yang risau. "Kami tidak tahu motif sebenar mereka, tetapi nampaknya mereka sedang bersiap sedia untuk pencerobohan berskala penuh. Kami mesti mula bersedia untuk berperang juga."

Enzio mengangguk, fikirannya sudah bergelumang dengan fikiran. "Berapa cepatkah kita menjangkakan serangan itu akan berlaku?" dia bertanya, suaranya serius. Raja menggelengkan kepalanya. "Sukar untuk dikatakan," akuinya. "Anggaran mencadangkan mereka boleh menyerang pada bila-bila masa. Kita mesti mula mengukuhkan pertahanan kita dan menggerakkan tentera kita sendiri dengan segera."

Putera melihat sekeliling bilik, perasan riak wajah para penasihat yang prihatin. Dia tahu keadaannya teruk, tetapi dia mesti kekal kuat. "Saya faham," katanya, tegas suaranya. "Saya secara peribadi akan mengawasi persiapan untuk usaha pertahanan kami. Kami mesti melakukan segala yang kami mampu untuk melindungi Lorentia dan rakyatnya."

Raja mengangguk, menghargai kesungguhan anaknya. "Itu membawa kita kepada perkara seterusnya yang perlu kita bincangkan," katanya, nadanya menjadi lebih serius. "Kita mesti mendapatkan bantuan daripada kawasan luar bandar kecil, Averna. Mereka mempunyai reputasi sebagai pahlawan yang mahir dan boleh memberikan bantuan dalam mempertahankan tanah kita. Saya mahu anda pergi ke sana segera dan merayu bantuan mereka."


Mata Putera terbeliak sedikit mendengar berita ini. Averna adalah sebuah negara kecil yang terpencil, terkenal dengan pahlawan yang garang. Dia mengambil sedikit masa untuk mempertimbangkan implikasi mendapatkan bantuan mereka. "Ayahanda mahu anakanda pergi ke Averna dan meminta bantuan mereka untuk bertahan menentang Estrella?" dia mengesahkan, suaranya mantap.

Raja mengangguk, ekspresinya tidak berbelah bahagi. "Ya," dia mengesahkan. "Averna adalah sebuah negara yang kecil tetapi menggerunkan, dan pahlawan mereka terkenal dengan kemahiran dan kesetiaan mereka. Kita tidak mampu untuk mengabaikan mana-mana sekutu yang berpotensi dalam masa perang ini. Saya percayakan kamu, anakku, untuk pergi ke Averna dan merundingkan pertahanan bersama. perjanjian."

Selepas mesyuarat, Enzio bersara ke biliknya sendiri dan duduk di mejanya. Dia mengambil sedikit masa untuk mengumpul fikirannya sebelum mengeluarkan diari berbalut kulit. Dia mencelupkan penanya ke dalam dakwat dan mula menulis, mencurahkan fikiran dan perasaannya tentang ancaman perang yang akan berlaku dan misi halus yang mesti dia lakukan. Dia memperincikan kebimbangan dan harapannya untuk masa depan, serta sebarang pandangan yang dia peroleh semasa mesyuarat itu.

   Semasa dia menulis, Putera merenung tentang besarnya tugas yang akan datang. Perjalanan ke Averna untuk meminta pertolongan bukanlah sesuatu yang mudah. Dia memikirkan kemungkinan komplikasi dan cabaran yang mungkin timbul dalam perjalanannya. Tetapi dia juga merasakan keazaman dan keazaman, mengetahui bahawa nasib Lorentia dan rakyatnya terletak di bahunya.

Semasa Enzio terus menulis dalam diarinya, dia teringat mimpi aneh yang dialaminya pada malam sebelumnya. Dia menulis:

"Aku berbaring di atas katil malam tadi, aku bermimpi pelik. Di dalamnya, aku melihat seorang gadis bertubuh kecil molek, berpakaian gaun kecil. Dia berambut panjang dan putih yang dijalin elegan dan memakai apron. Walaupun mukanya adalah tidak jelas dalam mimpi, kehadirannya menenangkan dan agak dikenali."

Enzio berhenti seketika, mengingati butiran mimpi itu. Dia menambah lagi entri diarinya:

"Imej gadis itu menghantui mimpi aku, walaupun aku tidak dapat meletakkannya sepenuhnya. Tubuh kecilnya dan cahaya putih lembut yang kelihatan dipancarkannya dalam mimpi itu memberi kesan menenangkan kepada aku. Walaupun keanehan mimpi itu, aku dapat aku tidak dapat menggoyahkan perasaan bahawa ada sesuatu yang penting tentang gadis ini, walaupun aku tidak dapat mengingatkannya dengan jelas, aku terjaga memikirkannya, imej rambut putih berjalin dan gaun kecilnya berlegar di fikiran aku... Siapakah gerangan gadis ini?"






Penasihat raja, seorang lelaki yang licik dan manipulatif, mendekatinya, dengan senyuman licik di wajahnya. "Tuan," dia memulakan, suaranya meleleh dengan tidak ikhlas. "Persediaan untuk menyerang Lorentia hampir selesai. Pasukan kita sudah bersedia dan menunggu arahan tuanku". Mata raja mengecil apabila mendengar berita itu. Dia mengangguk puas, fikirannya sudah tertumpu pada penaklukan yang akan datang.  "Cemerlang,"  katanya, suaranya rendah dan berbahaya.  "Adakah segala-galanya sesuai untuk serangan itu? Kita tidak mampu melakukan sebarang kesilapan atau kesilapan."

Penasihat menundukkan kepalanya, berpura-pura hormat. "Sudah tentu, Yang Mulia. Segala-galanya terkawal. Rancangannya berjalan dengan lancar, dan tentera kita yang terlatih dan sentiasa bersedia untuk menyerang. Hamba yakin dengan kemenangan kita ke atas Lorentia dan meluaskan wilayah kita."

SEDETIK LEBIHWhere stories live. Discover now