"Ampun tuan hamba. Tuan hamba panggil hamba?" Gadis bertubuh kecil itu meletak tangan di lutut sebagai tanda hormat. "Sediakan air panas, puteri mahu bersiram sebentar lagi" Beri arahan gadis yang berbaju biru cair itu pula.
Puteri sedang duduk di meja soleknya, wajahnya tanpa ekspresi ketika dayang setianya, Dzulaikha, melayannya. Dzulaikha perlahan-lahan dan berhati-hati menocang rambut panjang puteri, jari-jarinya bekerja dengan cepat dan cekap. Puteri mengelamun jauh, fikirannya ke tempat lain.
Semasa Dzulaikha menggosok rambut puteri, dia tidak dapat mengelak daripada melihat perangai yang luar biasa puteri itu. Biasanya, puteri akan berceloteh atau bercakap tentang harinya, tetapi hari ini dia sangat pendiam. Dzulaikha teragak-agak seketika, kemudian bersuara perlahan. "Adakah semuanya baik-baik saja, tuan puteri?" dia bertanya, suaranya berhati-hati.
Puteri berpaling untuk melihat Dzulaikha, matanya jauh. "Patik tidak apa-apa," katanya, suaranya mendatar. Dia diam seketika sebelum menambah, "Patik... terfikir."
Dzulaikhaa mengangguk tanda faham, tidak mahu mengulas terlalu banyak. Dia terus menocang rambut puteri dalam diam, memerhatikannya dengan teliti untuk sebarang tanda kesusahan. Dia tidak dapat mengelak daripada tertanya-tanya apa yang ada dalam fikiran puteri itu.
Untuk beberapa saat lagi, bilik itu senyap apabila Dzulaikha meneruskan kerjanya. Akhirnya, puteri memecah kesunyian. "Patik, ada soalan untuk awak, Dzulaikha," katanya, suaranya tiba-tiba serius.
Tangan Dzulaikhaa berhenti seketika sebelum meneruskan jalinan. "Ya, tuan puteri ?" katanya, rasa ingin tahunya memuncak.
Puteri berpusing di kerusinya untuk memandang tepat ke arah Dzulaikhaa. "Pernahkah anda merasakan hidup hamba bukan milik hamba?" dia bertanya, matanya bertemu dengan Dzulaikha. "Seperti anda seorang bidak dalam permainan orang lain?"
Dzulaikha terkedu seketika, terkejut dengan soalan yang tiba-tiba dilontarkan. Dia menghabiskan tocang dan meletakkan berus di atas meja solek sebelum menjawab. "Kadang-kadang," dia mengakui. "Ada kalanya hamba rasa hamba tidak dapat mengawal nasib hamba sendiri."
Puteri mengangguk, wajahnya sedikit berkerut. "Itulah perasaan patik," katanya, suaranya diwarnai dengan kepahitan. "Kadang-kadang patik rasa patik hanyalah catur dalam permainan ayahanda patik, tanda untuk digunakan dalam muslihat politiknya."
"Mengapa pula tuan puteri berkata sedemikian?" Kata Dzulaikha dengan nada perlahan. Kalau pasal raja atau permaisuri ini, malas sungguh dia mahu mengulas. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata pancung mahunya. "Yalah, patik mahu mencemar duli tidak boleh, patik mahu berjalan-jalan disekitar kampung pun tidak boleh" Luah Puteri Lilian. "Oh, begitu... Ampun tuan puteri. Hamba tidak mempunyai sebarang pendapat" kata Dzulaikha dengan senyuman kelat. Puteri Lilian mengeluh dan bangun. "Patik mahu berjalan-jalan di taman bunga. Sudikah tuan hamba menemani patik?"
"Tetapi saya ada urusan yang hend-" Puteri Lilian menghentak cermin kecil di atas meja kayu. "Jikalau tuan hamba tidak sudi, tidak mengapalah, patik pergi sendiri sahaja" Kata Puteri Lilian dengan nada senota. Dengan laju sekali, Dzulaikha berlari kearah Puteri Lilian dan melutut. "Eh, bukan seperti itu, saya akan segera memberitahu pengawal" Puteri Lilian tersenyum tanda menang.
"Yang Mulia, Putera Enzio Andreas menghadap Yang Maha Mulia Raja Vendra Andreas" Laung pengawal itu. Semua pembesar-pembesar pun menyambung tangan di dahi dan tunduk tanda hormat. Manakala, dayang-dayang pula meletak kan tangan di dada. "Ampun Tuanku beribu-ribu ampun. Putera Enzio Andreas menghadap ayahanda tersayang" Raja sekadar angguk dan tersenyum. "Berkumpul kita dihari ini adalah untuk membincangkan tentang ancaman Estrella terhadap Lorentia"
"Yang Maha Mulia" Seorang pembesar perlahan-lahan melangkah ke hadapan Raja Vendra dan melutut dan tanga didahi. "Ampun tuanku, beribu-ribu ampun. Cadangan hamba adalah mengapa tidak kita serang dahulu? Dengan cara itu, meeka tidak menyangka langsung dan terkejut dengan serangan itu" Kata pembesar itu. "Hamba tidak setuju Yang Maha Mulia" Laung bendahari. "Patik tidak bersetuju. Bukankah itu akan menaruh nyawa tentera kita diambang maut?"
"Tetapi bukankah sudah menjadi ketentuan untuk mereka berkorban dan berjasa kepada negara?" Sambung pembesar itu.
"Tetap-"
"Jikalau tuan hamba berkata begitu, mengapa tuan hamba sahaja pergi berperang?" sinis Putera Enzio. "Benar kata pepatah, setajam tajamnya keris, tajam lagi lidah manusia. Ampun tuanku, patik mempunyai cadangan. Patik dengar kerajaan Estrella mempunyai seorang puteri yang cantik dan tulus" kata penasihat
"Usahlah, tuan hamba berkias-kias lagi. Marilah kita terus ke pekasam" Kata Putera Enzio. Penasihat pandang tepat kearah Putera Enzio dengan senyuman sinis yang membawa maksud.
Putera Enzio pun seakan-akan mengerti petunjuk dari penasihat dan tersenyum yang menampakkan lesung pipitnya yang manis membuat para dayang tersenyum malu sipu
YOU ARE READING
SEDETIK LEBIH
Historical FictionDalam dunia dimana pakatan kerajaan adalah penting, Putera Enzio Andreas menghadapi krisis dan tekanan untuk menculik seorang puteri dari kerajaan Estrellia demi memeras ugut kerajaannya. Walaubagaimanapun, semasa penculikan puteri terseut ke Lorent...