Langit malam kelam, dihiasi bintang-bintang yang jarang kelihatan di celah bangunan kota. Liyana Idayu memandang keluar dari tingkap apartmennya, menyaksikan lampu-lampu kota yang berkerlipan seperti bintang di daratan. Malam itu seolah-olah tiada penghujung. Sudah hampir tiga malam dia tidak dapat tidur, tetapi baginya, malam membawa ketenangan yang tidak dapat dijelaskan. Di bawah sinar lampu jalan yang suram, dia merasakan kebebasan , tidak perlu berpura-pura kuat atau menahan bebanan dunia. Hanya kesunyian yang menemani.
Langkah kakinya akhirnya membawanya keluar dari apartmen itu, menuju ke jalan-jalan sepi yang diterangi neon lampu jalan. Udara malam yang dingin menyentuh pipinya, dan buat seketika, dia melupakan segala resah yang bermain di fikirannya. Dia suka merayau-rayau di malam hari, di mana hanya sedikit manusia yang menjadi saksi kepada kewujudan malamnya yang tiada henti.
Di sebuah taman kecil, dia berhenti seketika. Duduk di bangku, dia menarik nafas panjang, meresapi bau rumput yang basah oleh embun malam. Namun, keheningan itu terganggu oleh bunyi langkah kaki yang mendekat. Liyana menoleh dan melihat seorang lelaki berdiri beberapa meter dari tempatnya. Dia mengenali lelaki itu, wajahnya sering dilihat di kafe malam yang biasa dia kunjungi.
"Awak tak boleh tidur juga?"
Lelaki itu, Aqeel Alexander, menegurnya dengan nada lembut tetapi jelas.Liyana tersenyum tipis.
"Rasanya dah lama saya lupa macam mana rasanya tidur,"
balasnya dengan nada sedikit sinis, tetapi ada kejujuran dalam suaranya.
Aqeel tersenyum, mengambil tempat duduk di bangku yang berdekatan.
"Saya faham. Malam macam ini selalu buat saya rasa lebih hidup daripada waktu siang."
Liyana memandang ke arahnya, tertarik dengan kata-katanya.
"Kenapa awak cakap macam tu? Bukankah malam ni sepatutnya waktu untuk berehat?"
Aqeel memandang ke langit yang dipenuhi bintang-bintang kecil.
"Bagi sesetengah orang, mungkin. Tapi bagi saya, malam ni adalah masa saya berfikir, mencipta... mencari sesuatu... yang tak dapat saya temui pada waktu siang."
Ada sesuatu dalam kata-kata Aqeel yang menyentuh hati si Liyana. Dia juga merasakan hal yang sama , malam memberinya kebebasan, jauh dari kekacauan dunia siang. Mata si Liyana memandangkan tangannya Aqeel yang memegang sebuah kamera berjenama Nikon D5600 DSLR.
"Awak jurugambar, kan?"
Liyana bertanya, cuba menebak daripada kamera yang selalu dia lihat dibawa oleh Aqeel.
"Ya, saya jurugambar. Saya suka tangkap gambar waktu malam, saat kota ni kelihatan seperti dunia lain."
Liyana mengangguk perlahan, memandang jauh ke hadapan. "Malam... memang buat kita rasa lain, kan? Seolah-olah kita satu-satunya manusia yang wujud."
Aqeel menoleh kepadanya, tersenyum kecil.
"Ya, dan kadang-kadang... itu cukup untuk buat kita rasa bebas."
Mereka terdiam seketika, masing-masing tenggelam dalam fikiran mereka sendiri, ditemani kesunyian malam yang mendalam. Mungkin, di bawah langit yang kelam ini, mereka berdua telah menemui satu bentuk ketenangan yang tidak pernah mereka sedari sebelum ini , sebuah pertemuan yang tanpa dirancang, tetapi bermakna.
YOU ARE READING
𝐌𝐀𝐋𝐀𝐌 𝐓𝐀𝐍𝐏𝐀 𝐌𝐈𝐌𝐏𝐈
Romance𝐋𝐈𝐘𝐀𝐍𝐀 𝐈𝐃𝐀𝐘𝐔 terperangkap dalam dunia malam sejak penyakit insomnia menguasai hidupnya. Setiap malam, ketika orang lain lena dibuai mimpi, dia merayau-rayau di kota, mencari ketenangan yang seolah-olah tidak pernah menjengah hatinya. Di...