Keesokan harinya, Yin tidak dapat memfokuskan dirinya di tempat kerja. Fikirannya masih terperangkap dalam kegelapan lorong semalam, memikirkan tentang lelaki misteri yang dilihat bersama War. Surat yang diterima dan segala peristiwa yang berlaku kini terasa seperti puzzle yang sedang mengganggu ketenangan hidupnya.Setelah pulang dari kerja, Yin memutuskan untuk pergi ke tempat yang paling hampir dengan jawapan, tempat yang War selalu sebut iaitu bangunan usang yang terletak di pinggir bandar. War pernah menyebutnya sebagai tempat dia "bertemu dengan bayang-bayang" dari masa lalunya. Jika apa yang War katakan itu benar, mungkin di sini ada petunjuk untuk menyelesaikan misteri yang mengelilinginya.
Bangunan itu kelihatan lebih terbiar daripada yang dibayangkan Yin. Dindingnya yang retak dan tingkap pecah memberi gambaran bahawa tempat ini sudah lama tidak dihuni. Walaupun senja mulai menyelubungi bandar, Yin tidak peduli. Dia mengambil langkah demi langkah dengan hati yang berdebar-debar. Setiap langkahnya terdengar bergema di lorong sepi bangunan itu.
Pintu utama bangunan itu sudah rosak, tetapi Yin dapat masuk melalui celah yang terbuka di sisi. Dia perlahan-lahan melangkah masuk, matanya memerhati ke sekeliling, mencari-cari sesuatu yang mungkin tertinggal. Namun, keadaan di dalam bangunan itu tidak jauh bezanya dengan keadaan di luar – penuh dengan sampah dan serpihan, dan penuh dengan kekosongan yang menakutkan.
"Kenapa aku datang ke sini?" bisik Yin pada dirinya sendiri.
Tiba-tiba, sebuah suara yang dikenali menyapanya dari belakang.
"Yin, apa yang kau buat di sini?"
Yin hampir melompat terkejut, tetapi apabila dia berpaling, dia melihat War berdiri di hadapannya, matanya tajam memandangnya.
"War, apa yang sebenarnya berlaku? Kenapa aku rasa seperti ada sesuatu yang besar yang kau sembunyikan dari aku?" suara Yin terangkat sedikit, penuh dengan ketegangan.
War menghela nafas panjang, seolah-olah sudah menjangka pertanyaan ini. "Kau tak sepatutnya ada di sini, Yin. Tempat ini bukan untuk kau."
"Aku perlu tahu, War. Surat itu, lelaki semalam... semuanya mengelirukan aku," kata Yin, beranikan diri untuk bertanya. "Siapa dia? Siapa yang menghantar surat itu? Apa yang kau sembunyikan?"
War mengunci pandangan Yin, ada sesuatu dalam mata lelaki itu yang seolah-olah memohon agar Yin menjauhkan diri dari semua ini. "Dengar, Yin. Ini bukan cerita yang mudah. Ini lebih daripada yang kau boleh fahami. Kadang-kadang, lebih baik kalau kau teruskan hidup tanpa tahu apa yang berlaku di dunia ini."
"Tapi aku tak boleh," jawab Yin tegas, matanya penuh dengan determinasi. "Aku dah terjebak, War. Aku dah terlibat dengan semua ni. Kau cakap tentang bayang-bayang, tapi aku nak tahu siapa yang menyorok di sebalik bayang-bayang itu!"
War terdiam seketika, matanya meneliti Yin dengan pandangan yang tidak dapat dibaca. Akhirnya, dia berkata perlahan, "Kau tak akan senang dengan apa yang akan kau temui di sini."
Tanpa memberi penjelasan lebih lanjut, War melangkah pergi, namun tidak terus meninggalkan tempat itu. Dia berhenti sejenak dan memandang Yin dengan serius.
"Kalau kau nak tahu apa yang ada di sebalik semua ini, ikut aku," War berkata, suaranya rendah dan berbisik, seperti memberi amaran kepada Yin.
Tanpa berfikir panjang, Yin mengangguk. Dia sudah membuat keputusan. Apa pun yang berlaku, dia tidak akan berpatah balik. Dia ingin tahu kebenaran, walau apa pun yang terpaksa dihadapi.
War membawa Yin ke satu ruangan tersembunyi di tingkat bawah bangunan tersebut. Ruangan itu jauh lebih gelap dan berdebu, seolah-olah tidak pernah disentuh oleh sesiapa selama bertahun-tahun. Di sudut ruangan itu, terdapat beberapa kotak lama yang sudah rosak, dan satu meja kayu yang kelihatan telah lama usang.
War berhenti di depan meja itu, menarik keluar sebuah kotak kecil yang terkunci rapat. "Ini bukan perkara yang mudah, Yin," katanya dengan suara yang berat, hampir seperti ingin berkata sesuatu yang lebih.
"Siapa yang sebenarnya mengawal semua ni? Apa yang terjadi di masa lalu kau?" Yin bertanya, hampir tidak sabar.
War membuka kotak itu perlahan, dan di dalamnya terdapat sekeping foto lama – gambar seorang lelaki yang tersenyum lebar, berdiri di depan sebuah rumah yang besar. Di belakang gambar itu tertulis nama yang dikenali oleh Yin: "Zhang Wei."
"Zhang Wei?" Yin mengulangi nama itu. "Siapa dia?"
War memandang foto itu dengan wajah kosong. "Zhang Wei adalah orang yang aku tinggalkan. Dia adalah sebab kenapa aku berubah. Masa lalu aku sangat rumit, Yin. Dia adalah musuh aku, tapi juga mungkin satu-satunya orang yang boleh menjelaskan kenapa bayang-bayang itu mengejar aku."
"Musuh? Kau bercakap tentang dia macam dia... ada kuasa atas hidup kau," kata Yin, terkejut dengan pengakuan itu.
War memejamkan matanya seketika, dan ketika membuka mata, dia berkata dengan suara yang lebih berat, "Dia bukan sekadar musuh. Dia adalah bayang-bayang terbesar dalam hidup aku, Yin. Dia adalah sebab kenapa aku terpaksa hidup dalam gelap selama ini."
"Jadi, surat itu... adakah dia yang menghantarnya?" tanya Yin, berasa seperti ada sesuatu yang mula terungkai di hadapannya.
War mengangguk perlahan. "Ya. Dia tahu aku masih hidup. Dan dia akan datang mencariku."
Yin terdiam, perasaan ketakutan dan kebingungan bercampur. Namun, dia tahu satu perkara yang dia kini terperangkap dalam permainan berbahaya yang lebih besar daripada yang dia bayangkan. Dan hanya satu jalan yang ada: untuk menghadapinya.
"Jadi, apa yang kita perlu buat sekarang?" tanya Yin, walaupun hatinya berdegup kencang.
War menatap Yin dengan pandangan yang penuh tekad. "Kita akan cari Zhang Wei, Yin. Dan kita akan akhiri semua ni."
**
YOU ARE READING
SHADOWS OF THE LOST
Mistero / ThrillerSinopsis: "Shadows of The Lost" adalah sebuah kisah thriller romantik yang menceritakan tentang perjuangan War, seorang lelaki yang terperangkap dalam dunia penuh kekerasan dan kehilangan. Kehidupan War berubah apabila dia bertemu dengan Yin, seoran...