Bab 3
- Mimi POV -
Hari yang indah untuk memulakan hari yang baru. Aku tersenyum merenung ke luar jendela. Aku berdiri, beg sekolah aku galas.
" Mak. Abah. Mimi pergi dulu! Assalamulaikum. " Tangan kedua orang tua ku aku cium.
" Waalaikumsalam. Belajar tu elok-elok ye, Mi. " kata mak.
" Baik mak. " jawab aku.
*******
*Ringgggggg*
Loceng rehat berbunyi. Yesss!! Akhirnya!!
" Wehh, kantin juh. " kata Fisya.
" Ok jom. " kata Lisa.
Fisya dan Lisa ni kawan baik aku. Ke mana-mana kitorang memang selalu bersama.
*******
Baru je aku nak makan tiba-tiba aku disapa oleh seseorang. Fahmi? Maunya tak terbeliak biji mata aku melihat dia. Sebenarnya kalau korang nak tau, Fahmi ni pakwe aku. Apa? Tak percaya? Hei, tengok kaki lah!
" Hai Mimi " Cepat-cepat aku menghabiskan makanan dalam mulut aku.
" Hai Fahmi. " Aku senyum. Ish mamat ni, sehari tak buat aku cair memang tak sah.
" Lepas sekolah nanti free tak? Kita jalan-jalan nak? " tanya Fahmi.
" Erkk, tak boleh lah awak. Saya kena tolong mak saya. "
" Kalau macam tu, saya pergi rumah awak lah. Minta kebenaran dengan mak awak. " Apa?? Oh tidak. Aku tak boleh bagi dia tengok mak aku. Mak aku yang berwarna hijau tu. Oh tidak oh tidak.
" Eh awak, tak apa lah. Mak saya tu erkk.. mak saya.. mak saya tak suka lah mana-mana kawan saya datang rumah. Sorry k awak. " Harap-harap lah Fahmi percaya.
" Okay lah awak. " Eh, asal dia tak pujuk aku? Belum sempat aku nak pujuk dia, loceng berbunyi lagi.
" Awak, saya masuk kelas dulu k. Bye awak. "
" Okay, bye juga awak. I love .. " Amboi, belum habis lagi aku cakap dah pergi? Hmphh!
" Beb, asal dengan pakwe kau tu? " tanya Fisya.
" Entahlah, Fisya. Dah lah jomlah kita gerak. " hilang selera aku nak makan. Cis!
" Asal kau tak bagi dia pegi rumah kau? Mak kau garang ke? " Lisa bertanya. Ugh minah ni. Tak kan aku nak bagitau diorang yang sebenarnya mak aku hijau. Memang tak lah. Siapa-siapa pun tak boleh tau pasal mak aku.
" Ha'ah, mak aku garang " Aku menjawab malas.
*******
Loceng berbunyi. Aku menunggu Fahmi kat tempat biasa.
" Mana dia ni? Kata nak balik sama. Lisa dah balik. Fisya pun hilang entah ke mana. "
30 minit aku tunggu, tapi Fahmi tak muncul-muncul. Aku pun balik.
YOU ARE READING
Kenapa Mak Aku Hijau?
Random'' Abah, kenapa mak hijau abah?" MIMI ''Ahhhhh, kau diam lah anak derhaka. Aku nak masak kopi ni!'' PAK SHARIK ''Mi, mi tak paham..'' MAK PIONAH