Bab 5

7.1K 617 67
                                    

Bab 5
25 tahun yang lalu...

" Happy birthday, awak. " Sharik menghadiahkan sepasang baju kurung berwarna hijau polka dot kepada Pionah.

" Omg, awak!! Thank you so much awak. "

" Awak suka tak hadiah saya? "  tanya Sharik sambil tersenyum.

" Giler kau tak suka? I suka sangat tau! You ni tau-tau je favourite colour I kan.  Hihok! " kata Pionah sambil memukul-mukul bahu Sharik.

" Mestilah I tau. " Tiba-tiba Sharik menghulurkan sebentuk cincin bertakhtakan sebutir berlian yang berwarna hijau. Pionah terkejut sambil ternganga.

'' Pionah binti Johari. Will you marry me? ''

" Oh. My. God.  Sharik bin Mokhtar!! Yes I do!! Tapi kan.. "

" Tapi apa? " Sharik bingung.

" Nanti pelamin dengan baju kahwin kita letak semua warna hijau boleh? Please.. " Sharik tertawa. Lucu benar bakal isteri aku ni.

" Boleh sayang. " Yeahhh. Thank you Sharik.

* * * * * * * *

Pak Sharik terkenang arwah isterinya. Dia tersenyum kecil. Foto perkahwinannya bersama Pionah ditatapnya sekali lagi. Mimi datang kepada abahnya.

" Abah tak tidur lagi? "

" Tak Mimi. Abah tak ngantuk lagi. Buatkan abah kopi boleh? "

" Baiklah abah. "

Mimi kesian melihat abahnya. Dah 6 bulan maknya meninggal, abahnya masih lagi bersedih. Ya. Mimi juga sedih. Tapi hidup ini masih juga perlu diteruskan. Lagi sebulan dah nak SPM. Mimi tau dia perlu tabah. Mimi nekad untuk belajar dengan bersungguh-sunnguh demi mengubah hidup keluarganya.

Kenapa Mak Aku Hijau?Where stories live. Discover now