Bab 4
- Mimi POV -
Aku merenung ibuku. Jenuh je mak tengok tv. Tangannya mencapai remote di atas sofa. Aku melihat tangan mak. Hijau. Tangan mak menggaru-garu kakinya yang gatal. Hijau juga. Muka aku berasa panas. Kenapa mak? Kenapa? Kenapa mak jadi macam ni? Air mata aku mengalir. Aku berasa sangat sedih.
" Mimi, kenapa ni sayang? " Mak memeluk aku.
" Mak.. " Aku tak berani bertanya.
" Ye sayang. Kenapa ni? Sapa buat anak mak menangis ni? " Aku nekad untuk bertanya juga.
" Mak, kenapa mak hijau? "
" Mi, mi tak paham. " Aku lihat mak mula berasa gelisah.
" Mimi akan faham, mak. Mimi pasti akan faham. " kata aku meyakinkan mak.
Mak bangun. Aku tahu ke mana mak hendak pergi. Aku mengejar dia. Mak berlari keluar ke arah kolam itik di halaman rumah. Langkah mak semakin laju, begitu juga aku. Tiba-tiba, mak tergelincir, badannya tenggelam timbul di dalam kolam. Itik-itik lari bertempiaran.
" Ya Tuhan! Mak!! Tolong!!! Abah!!! Tolong!! "
" Pionahhhh !! " jerit abah sambil membuka bajunya dengan rakus lalu terjun ke dalam kolam. Aku memandang ke arah six packs abah. Sejak bila abah ada six packs ni? Aku menggeleng-gelengkan kepala aku, bingung.
Mak berjaya diselamatkan. Abah meletakkan mak di tepi kolam. Tapi, wajah ayah nampak sayu.
" Abah? Mak selamat kan abah? " abah tidak bersuara.
" Mak tak apa-apa kan abah? " aku menanya lagi.
" Mak dah tak ada Mimi. " kata ayah sambil menangis.
" TIDAKKKKKKK !!!! " jerit aku di tepi kolam sambil mendongak ke langit ala-ala Lee Kwang Soo dalam rancangan Running Man.
* * * * * * *
Jenazah ibu selamat dikebumikan. Aku tak sangka itu hari terakhir mak bersama aku. Semua ini salah aku. Kalaulah aku tak tanya mak soalan tu, mak tak akan pergi. Ya Tuhan, maafkan lah aku. Aku menangis lagi, entah kali ke berapa aku menangis dalam sehari ini. Aku janji dengan kedua-dua belah tapak tangan aku, aku tak akan tanya soalan tu lagi. Tapi, apa gunanya, mak dah pun pergi selamanya.
* * * * * * *
- Pak Sharik POV -
Seorang doktor datang.
" Encik Sharik? "
" Ya saya. "
" Hasil siasatan bedah siasat kami mendapati arwah isteri encik telah hamil 8 minggu. "
" Apa? Apa dokter yakin? " Eh eh aku Indon?
" Ya encik. Saya yakin. Encik bersabar lah. Kita hanya mampu merancang, tapi Tuhan yang menentukan. Mungkin dah tiba masanya untuk arwah pergi buat selama-lamanya. "
Aku terduduk. Ya Tuhan. Speechless aku dibuatnya. Pionahhh, kenapa tinggalkan abang Pionah? Pionahh... Susah payah aku buat anak dengan kau hari tu tapi kau pergi macam tu je tinggalkan aku? Air mata jantan aku menitis lagi. Aku kesat air mata aku lalu aku tadahkan tangan ke langit. Semoga roh Pionah dicucuri rahmat. Al-Fatihah.
YOU ARE READING
Kenapa Mak Aku Hijau?
Random'' Abah, kenapa mak hijau abah?" MIMI ''Ahhhhh, kau diam lah anak derhaka. Aku nak masak kopi ni!'' PAK SHARIK ''Mi, mi tak paham..'' MAK PIONAH