Aisyah berlari keluar rumah sambil menyarung tudung di kepala.Mata melilau mencari pakmat dan mak rock.'hah!Tu pon diaorang'.
"mak rock,pak mat.Kalau ada sesiapa datang.Jangan bukak pintu pagar.Aisyah tak nak diganggu."Aisyah duduk dibangku taman.
Mak rock dan pak mat saling berpandangan."ok.Sesiapa pon?"
"ya.sesiapa pon."
"um,kalau...Aidil?"
"Dia?Lagilah tak boleh!Jangan bagi dia masuk even dekat depan tu."Mak Rock resah."tapi Aisyah...Dia dah masuk.
"apa?!""Aisyah Sofea."
"kau buat apa dekat sini?!Keluar!"Pak mat dan mak rock minta diri untuk kedapur.Aisyah mengangguk faham.
"aku minta maaf.Okay,aku mengaku salah.Aku tak sepatutnya serkap jarang macam tu.Betullah cakap kau,aku ni sengal.""Sofea...
"bla lah.Tak payah nak merayu dekat aku.Aku tak sukalah.Baliklah Aidil.Tak malu ke merayu dekat perempuan?Dahlah baliklah.Aku penat.Nak masuk."Aisyah nelangkah kehadapan pintu tapi sempat dihalang oleh Aidil."siapa kata aku merayu?aku just minta maaf je..ok,aku janji aku takkan marah lagi.Aku takkan buruk sangka dengan kau lgi.Aku janji.
"Kau janji takkan marah lagi?Aidil,manusia mana yang tak pernah marah?Kita sebagai manusia dikurniakan berbagai jenis perasaan.Sedih,suka,gembira,benci,MARAH.so,jangan pernah berjanji kalau tak pandai nak tepati.Jangan berjanji tentang perkara yng mustahil."
"tapi benda yang mustahil itu juga akan terjadi kalau seseorang itu ada keinginan dan keyakinan.So,kau maafkan aku?"Aidil gosok tangan."please........"mata dikerdipkan buat beberapa kali.Aisyah menjulingkan matanya keatas 'kenapalah dapat kawan yang spesis gedik miang macam ni?Adoi'."hello.I'm talking to you."
"Malaslah.Raya tahun depan kau datang balik rumah aku,then aku maafkan.""yela...siapalah aku nikan..tak layak dimaafi.Yela ..aku balik.Tak nak tengok muka aku an?nak buat macam mana...
"ye ye.Aku maafkan.Tapi dengan satu syarat.Aku nak kau belanja aku makan.Tak kisahlah mana-mana pon.Asalkan kau belanja.""Serious?!ok,apa ada hal.Eleh,jangankan aku sorang yang belanja kau,sekali kali dengan family aku belanja kau.Esok ok?kau datang rumah aku.Tengah hari."
"nak buat apa?"
"belanja kau makanlahKau kata tak kisah dekat mana-mana.Kau nak makan apa,kau cedok je.Free of charge!Mama aku masak sedap!Gerenti tak menyesal."'ish sengal punye budak!'
"tu bukn belanja pakcik oi!Takat makan tengah hari tu,memang tiap-tiap hari aku makan dekat rumah kau kan?""hah,,tahu tak pa.Okay,aku cau dulu.See you tomorrow.Waktu lunch ok?"
"yela..."err sabo je ler.
------------------------------------------------------
"So,siapa Sofea?"
"oh jiran sebelah.Kawan Aidil."
"oooooo"serentak Asyraf dan Idris menjawab.
"kau ni,sibuk je nak ikut cakap aku."Mata dilawan dengan mata."eleh,mata sepet.Nak lawan mata dengan aku..Pigidah."Asyraf tolak bahu Idris sambil membebel.Idris apa lgi,lawanlah!
"ish korang ni..tak habis-habis betelagah.Nak mama ikat kamu berdua?cantum sekali biar jadi macam kembar siam.Nak?"
"taknak.""Assalamualaikum!"
"Waalaikukussalam.Amboi,happy nampak.Ada pape ke ngah?""mana tak happy kalau jumpa buah hati."sakat Tengku Haizar.Aidil pandang papanya sambil angkat kening.
"papa ni..mana ada orang jumpa buah hati.Orang jumpa sofea je."tukas Aidil geram.
"amboi Aidil..dah pandai dah sekarang...Idris menyampuk smbil tepuk bahu Aidil.Asyraf angkat kening."Angah tu nak ambil SPM tahun depan.Jangan nak bercinta cintun pulak.Along tahu..siap dia.
"ish along ni.Kan Angah cakap..Sofea je.Dia bestie angah.Apa salahnya.Lagipon angah pergi minta maaf dekat dia tu je."Aidil duduk disebelah mamanya dengan wajah cemberut.
"Aidil...
"tak mama.Betul.Aidil pergi minta maaf je.Bukan jumpa buah hati ke apa.Lagipon Aidil dah buat salah,kenalah minta maaf kan?""Hah,angah buat apa dekat dia?jangan buat benda tak elok...
"choi lah Doktor Asyraf ni..Abang Id,macam manalah Abang id boleh tahan dengan along..?Idris sengih.Dia pandang asyraf.Asyraf pandang dia.
"actually abang Id adajugak rasa nak campak je along kau ni dalam lombong.Kalut sangat.Hahahahahahaha"Asyraf jegil mata."amboi kau...sedap eh..kalau aku tahu,aku tinggal je kau yang lembab macam kura-kura ni dekat Airport semalam.Biar tak dapat balik Malaysia.Ooo nak campak konon.."
"eleh,kalau kau tinggal aku..macam mana kau nak drive kereta?dah lah tak boleh...
Kata-kata Idris terhenti disitu.'fuh..nasib tak lepas cakap...'
YOU ARE READING
#MEMORI
Random"Aisyah.... "yes? "nah..."huluran sekotak hadiah disambut dengan penuh keriangan. "inikan... "ye,aisyah.Ni kotak memori kita.Memori yang sarat dengn suka duka.Simpan,jaga elok-elok.One day,kalau aku dah tak ada.Aku nak kau jaga memori ini.Mungkin ia...