BAB 21

32 4 0
                                    

EXAM DAH TIBA!

"weh datin cakap apa dekat kau haritu?"Masing-masing duduk berkerumun menghadap Aisyah.
"cakap benda yang patotlah..Dah lah malas nak cakap pasal tu lagi.Sekarang ni korang nak belajar tak?esok dah start exam."
"ala esok bm bi.Kacang gorenglah.Petik jari je dah siap"
"ha yela, kau ingat kau sape?mat magic?petik jari dah siap.At least studylah walaupun dah last minute."
"Aisyah,kitaorang tiap-tiap hari study.Kau je yang tak nak join.Kitaorang buat dekat rumah Aidil lepas balik sekolah.Jomlah join...

Aisyah menggumam"taknak aku,nanti jumpa si mulut puaka tu."
"a apa kau cakap?aku tak dengar."
"ah?eh aku ada cakap pape ke?tak de lah..salah dengar ni."Aisyah senyum kelat.

"so macam mana?nak join tak?"
"um tengoklah dulu.Petang ni tak boleh kot.Esok In Shaa Allah.Macam kau cakap,esok Bm Bi je..Petik jari dah siap kan?ok lah dah pukul 4 ni korang tak nak balik ke.Dok sekolah lama-lama nanti jumpa budak petang korang jugak yang rimas.Asyik kena kejar je kan?maklumlah budak HOT!.Jomlah."Aisyah capai helmet
"sofea kau balik dengan siapa?"
"motor ah.Aku pon ada lesen ok.Bukan korang je."
"woo dah pandai dah..motor baru lah ni?"
"yela..tapi bukan motor macam koranglah.Aku ni perempuan takat naik skuter je ler.Dah lah bye."

Aisyah start enjin.Aidil yang baru pusing terkejut tengok Aisyah dah tiada."laju gila,bukan nak tunggu aku!"

Masa berlalu dengan pantas.Sedar tak sedar sudah tiga minggu aku exam.
"well esok last paper!!"
"wuhoo!tapi korang,aku risaulah paper 2 eko.Semalam cikgu diva bagitahu aku yang paper kalini susah.Dah lah essay kot."Aniq runsing.
"tu la pasal.Aku dengar batch2 lama cakap essay susah sikit."
"yang kau pergi dengar cakap diaorang siapa suruh.Yang dulu,dululah.Kita tengok soalan pon belum dah fikir macam-macam."aidil mencebik.Dia tengok aisyah.

"kau cari apa?"
"abang kau..
"hah?"
"eh bukan bukan.Maksud aku,mana mama kau?"
"oh mama aku ada dekat dapur.Tengah masak.Papa aku macam biasalah petang Khamis macam ni tak balik kerja lagi.Abang id dengan along aku dekat hospitallah.Diaorangkan doktor tu yang busy memanjang tu."Aisyah angguk.

"patotlah dah lama tak nampak..."
'oh i see,dia doktor.Patotlah dah berbulan-bulan tak nampak dia.'
"ok stop.Kita sambung study."Harris mencelah.

"um Aisyah....
Semua pandang Aniq."apa?aku panggil aisyah sorang je.Korang pon Aisyah ker?"
"studylah Aniq."
"ok last question.Kalau aku cakap ni kau jangan kecii hati tau."Aisyah kerut dahi.
"apa dia?"
"umm kau tak rasa ke nak ada kawan perempuan.Yela,sebab kau asyik dengan kitaorangje.Kadang-kadang aku tengok kau sorang-sorang.Kalau kitaorang busy kau lagilah sorang-sorang.Kau tak sunyi ke?"
Aisyah berhenti menulis."kau nak aku bagi jawapan jujur ke tipu.?"
"jujur!"Harris sampuk.

Aisyah tarik nafas."ok.Sejujur-jujurnya,aku dah penat.Diaorang semua fikir ooo dia ni rapat dengan geng Aidil ok dia ni SOMBONG.Aku bukan tak nak berkawan,tapi diaorang tu.Aku tak faham kenapa diaorang kena berfikiran macam tu.Aku dah fed up!Aku dah letih kena tipu.Aku dah letih dengar ayat yang sama.Dari satu sekolah ke satu sekolah.Dari kawan yang ni ke kawan yang ni.
"diaorang cakap apa?"
"aku harap friendship kita takkan putus,aku harap lepas habis sekolah pon kita still kawan,bestfriend.Aku harap kita still kawan selama-lamanya.Aku rindu kau.Padahal bila dah jumpa orang lain,aku dah macam halimunan.Entah dia tu buta ke rabun tahap gaban aku tak tahulah.Tapi serius aku cakap sumpah sakit hati.Aku ingat lelaki je yang suka sakitkan hati orang,perempuan pon sama."
"hello,cakap siang pandang-pandang.Cakap malam dengar dengar.Kitaorang ni lelaki jugak."

"eh lupa pulak.Ingatkan bapok tadi.Hahahahaha ok gurau."
"so,yang tipu pulak?"
"yang tipu?aku tak rasa papepon"

"huh,nampak benor menipu."

#MEMORIWhere stories live. Discover now