BAB 19

24 4 0
                                    

'Ya Allah sedapnya!Sedapnya!'

Aniq berhenti makan.Dia pandang Aisyah.'berapa tahun tak makan ni?'

"weh sofea"Aidil tendang kaki Aisyah.Aisyah yang leka dengan makannannya terkejut sampai tercampak ayam ditangan.

"errr sorry sorry"Aisyah takut untuk angkat muka.Aidil,aniq dan harris kecut.'habislah aku...Masaklah.'

"angkat muka tu sekarang!"
"asy,depan makanan ni"
"no,ma.Kalau dia berani,dia akan minta maaf."

Aisyah rasa tercabar.Dia angkat muka pandang Asyraf.'kau ingat aku takut ke?'

"Aisyah,makan je.Asyraf ni garang sikit.Dia memang macam ni."Tengku Haizar senyum pandang Aisyah.Aisyah senyum kelat.Terbantut selera makannya.
"sokaylah uncle.Aisyah dah kenyang.Aisyah hantar pinggan ke dapur jap."
"eh tak pe tak pe.Letak je situ."
"tak pe aunty,Aisyah hantar sendiri."

Aisyah gugup.Dia cepat-cepat kedapur dan membasuh pinggan."tepi sikit."

Aisyah tersentak.Dia pusing belakang.'mak aih tingginya dia ni!'
"tak dengar ke?orang suruh tepi sikitkan.Kalau nak tenung muka orang bayar dulu.Muka orang ni mahal."

"eleh,tak hingin!"Aisyah mencebik.Dia berganjak jauh dari sinki dan terus berjalan tanpa pandang belakang.
"ada orang tu,dah buat salah bukan nak minta maaf.Boleh pulak buat don't know."

Aisyah berhenti.'dia ni kalau sekali tak sakitkan hati orang tak sah!'

"ok sorry."
"pardon?"
"sorry.Puas hati?"
"tu je?"
"habis kau nak aku tulis karangan berbuku-buku bernaskah-naskah baru nak maafkan?macam tu?"
"tak.Satu je aku minta.Cuba tukar 'aku' 'kau' tu dengan bahasa yang lebih lembut.Tu je tak lebih.Then,baru aku maafkan.Um,tukar jadi'saya''awak'.?

"kau ni merepek apa?tak payahlah,tak biasa"
"yang tak biasa tulah kena biasakan.Try sekali je."

Aisyah fikir sejenak."yela yela.Ni pon sebab terpaksa ok!Mk rock kata maaf dari manusia penting.Okay,aku eh s..saya nak kena cakap apa?dah?"
"lagi?"
"dahlah!"
"lagi satu.last2."Aisyah cekak pinggang.
"awak-awak,pernah makan kaki tak awak?kalau tak pernah saya nak bagi ni.."'hambik kau!nak sangat kan?'

Asyraf tepuk dahi.'budak ni memang tak makan saman betul.'
"degil betul budak kecik ni."
"budak kecik memang degil,pakcik kena faham"
"pakcik kau panggil?"
"yela,saya kena lah guna bahasa yang sopan.Nanti silap-silap kene cop tak sopan..kan?"

Aisyah perli lagi.Asyraf ketap gigi.'kena lagi aku?'

Aisyah duduk semula dimeja makan."lamanya kau,kau basuh ke buat pinggan?"

"aku telan."seluruh manusia dimeja makan itu ketawa.
"kenapa ketawa?"
"Aisyah ni kelakarlah."
"kelakar?Mama,dia ni bukan takat kelakar je,menyakitkan hati pon ada.."Aisyah jeling Aidil."jeles cakap jeles."

"pa,Idris mana?"Asyraf mencapai tisu ditepi Harris.
"idris ada dekat belakang rumah tu..papa ajak dia makan sekali tadi,tapi dia cakap kejap lagi."
"ok,Asy tengok id kejap."Asyraf mengorak langkah.Dia menyanyi kecil.'ni conform pi jumpa melati.'
--------------------------------
"ahahaha.Kau ni Idris,dari dulu tak pernah nak berubah.Kau kerja apa sekarang?"
"aku?aku sekarang doktor.Sama macam Asy."
"Alhamdulillah.Tercapailah cita-cita korang.Aku ni..asal nak jadi peguam,tup tup kelaut.Pensyarah pon pensyarahlah.Dah nasib.."
"eh best apa pensyarah.Bersyukurlah atleast ada kerjaya."
"amboi,dating tak ajak."Idris toleh.
"dah nama pon dating.berdualah,takkan nak ajak kau."Idris mengomel.Melati senyum.
"bapaklah makin hensem dowh kau!"
"well,Alhamdullillah."Asyraf berdiri sebelah Idris.
"dia je kau puji aku tak?"
"Id,kau memang always hensem.Tapi tak boleh kalahkan Asy lah.Bhahahaha"

Idris tarik muka."kau puji-puji orang ni,pakwe kau tak marah ke?"
"pakwe?"Melati gelak.'tak ada cara lain ke nak tackle aku?'
Asyraf tahan senyum.'Idris,idris..'
"yela pakwe.Asy kata kau dah ada boyfriend.Sampai hati tak tunggu aku."

Melati pandang Asyraf.Asyraf angkat bahu tanda tak tahu.
"kau ni Asy,sembang lebih ah.Tak de maknanya nak berboyafriens sekarang ni.Sekarang ni aku fokus kerjaya dulu.Baru fikir nak bercinta."

"hehehehehe,so aku ada chance lah ni?"

Asyraf tengok mata Idris.Bersinar-sinar bak bintang dilangit!

ceh hiperbola terlebih.Hahaaa'

"tengoklah dulu,akan ku pertimbangkan."
"yahoo!"

p/s:ok sedar tak sedar dah sampai bab 19?!oh macam tak caya..To all readers and voters thanks sebab support my story..Ni saya nak bagitahu,saya ada cerita baru!!
'Mamat gedik tu aku punya!' & 'oh my Chen!'

Dua citer tu masih baru.So,harap korang semua support saya.Thanks again and keep reading and voting my story!

@NadyLeo_4

#MEMORIWhere stories live. Discover now