Bab 9

2.5K 54 0
                                    

"AIGOO... aku ingat kak long kawasan tak sir balik dah... miahahaha..." sapa Haziq kegirangan tika membantu Irvan mengangkat beg.

"Hmmm..." Itu sahaja jawapan Maryam

"Tak elok adik duduk lama-lama sebab adik tu bawa budak. Bunda pun pesan jangan lama. Pulang mesti siang hari takut ada yang mengikut," jawab Irvan bagi pihak Maryam.

Beg disusun di anak tangga dulu, sebelum Maryam segera bergegas ke ladang lebahnya dengan diekori oleh Haziq dan Irvan.

"Allah Tuhan! Siapa lepas kambing ke sini?" keriau Maryam. Segera dihalau gerombolan kambing dengan menggawang-gawangkan tangannya berserta rasa cemas.

"Habis la koloni bumble bee saya!"

Irvan yang tidak sempat menghalang aksi terlampau aktif Maryam lebih awal, segera memegang tubuh isterinya.

"Duduk sini diam-diam. Adik tu berisi. Jaga perut tu. Biar abang yang buat."

"Hei Dolly! Orang tak halau kambing lagu tu. Mu jerkah kuat-kuat. Demo terus jatuh pengsan. Tengok hak pengsan, hak lain chuda lari. Miahahaha." Petua Haziq disertai dengan tempikan yang kuat dari mulutnya. Beberapa ekor kambing tergolek jatuh dan yang lain mengembek, lari ketakutan.

Irvan dan Haziq tertawa geli hati. Berterusan bertempik. Semakin kuat bertempiaran lari kawanan kambing ke arah kandang mereka. Mana-mana yang tersembam pengsan, turut mengembek panik, segera bingkas bangun mengejar kawan-kawannya.

Tweet! Dolly? Selalu Haziq panggilnya dol kenapa hari ni lain pulak?

"Awat Dolly?"

"Dah hang perempuan yang dol. Aku dol sebab lelaki. Dolly and Dol. Cun, kan?" jawab Haziq.

Irvan tertawa dengan perbualan dua beradik susuan yang sangat rapat ini. Hubungan yang sangat unik. Ternyata, Haziq dan Maryam sangat menyayangi antara satu sama lain tanpa mereka sedar. Tetapi Irvan dapat melihat kasih sayang itu. Kasih sayang yang jujur.

"Mu buat-buatlah pengsan, aku siram mu dengan minyak RON97. Kemudian aku bakar. Lebih penjimatan!" tempik Haziq lagi keras disusuli dengan gelak ketawa daripada mereka bertiga.

"Nak Abang One sponsor seventeen wheel full tanker?"

Riuh-rendah ladang lebah dengan suara embekan kambing dan tawa.

"Asal dia jadi camtu?" soal Irvan dalam ketawa.

"Aigoo... tak pernah bela kambing ke?" soal Haziq semula.

Pandangan mata Irvan sudah memberi jawapan.

"Tak tau la bakpo jadi lagu tu? Keturunan kuat melatah kut. Ataupun keturunan terperanjat beruk. Mudah lemah semangat. Tidak pun masa mok dia nak beranak ke dia, hujan ribut petir. Mok dia tersentak-sentak masa nak teran."

"Kalu gini la perangai, mudah la nak tangkap sembelih. Jerkah dia, dia rebah. Pelik sungguh! Orang kalau terkejut, lari. Dia tergolek jatuh."

"Sebab dia bukan orang la dia rebah. Lagi satu aku rasa dia buat-buat pengsan. Dia ingat bila dia pengsan tu, musuh kesian kat dia. Dol! Dah la nakut dengan air."

Aduh la. Haziq... Haziq.

"Kenaling tu gak aku. Nyat. Nyat. Nyat. Debar dalam dada." Haziq melekapkan tapak tangan ke dadanya.

"Panik pasaipa?" soal Maryam dengan telor pekat Kedah.

"Mula-mula tengok demo pakat rebah, aku takutlah demo mati sungguh. Nak royat gapo ke bak?"

The One (Yang Terunggul)Where stories live. Discover now