Chapter 4 ♂ Kenangan Lama

86 8 2
                                    

Nak tahu kan sapa lelaki tu,lelaki tu ialah Malik bekas kekasih Ashley.Hubungan mereka berdua sudah lama diputuskan kerana tiada jodoh.Mereka hanya bercinta selama 2 tahun mereka mengambil keputusan untuk berkawan baik untuk selama-lamanya.Malik dari oversea melawat Ashley di Malaysia untuk melihat keadaan kawan baiknya.Malik membuat keputusan untuk terus tinggal di Malaysia dan merapatkan lagi hubungan bersama kawan baiknya iaitu Mimi,Helena dan juga Ashley.Pada pagi yg sama dan juga masa yg sama,Ashley amat terkejut apatah lagi kawan-kawannya yg didapur.Mereka menyambut kedatangan Malik dengan keriuhan."Weyh Malik laa Malik laa weyh"jerit Mimi."Malik bila kau sampai?mcm mana kau tahu tempat tinggal kitaorang?kau ngintip kami dari oversea eaa.."tanya Helena kepada Malik.Ashley hanya melihat Malik dan bergegas ke dapur mengemas meja makan dan membuatkan air untuk mereka di ruang tamu.Malik memandang Ashley dgn kehairanan."Jum duduk Malik org sediakan sofa txnak duduk pulak kau ni"perli Helena kepada Malik."Aku baru je sampai sini but aku nak still sini laa kalau bole haha!"gurau nakal Malik."Kau gilerr nak kena tangkap basah ke!!"balas Mimi dgn berang."Aku main-main je kau ingat aku dah lupe ke pasal agama aih kau ni"balas Malik."Aku nak tanya ni,knp dgn Ley?dy mcm txsuka ja aku datang sini ke dy muak dah dgn aku?kalau dy muak sedih arh aku"tanya Malik kepada Helena dan Mimi."Harini mood dy txoke sikit sbb pasal tempat keje dy tu ada problem.."jawab Mimi."Ape kau ni Mimi!Pergi cite pasal masalah Ley kat org!sampuk Helena.Ashley tiba diruang tamu dgn dulang berisi 3 gelas air blackcurrant ribena wauuu sedap beb....Malik memgambil air yg disuakan oleh Ashley dgn senyuman yg ikhlas.Ashley membalas senyuman kembali kepada Malik."Duk la sini Ley,borak-borak dgn kitorang..ni sambut kedatangan hero jagua ni"cakap Mimi dgn sedikit keperlian ke atas Malik."Txpela korang borak la dlu aku nak naik atas jap."balas Ashley dgn nada yg lembut.Ashley menaiki anak tangga dgn perlahan.Malik mengekori Ashley dari belakang."Ley,awak okay?Malik menegur Ashley di tepi tangga."Saye okay je awak"balas Ashley."Awak macam txsuke je tgok saye?sedih auu saye".Balas Malik."Mana ade laa saye cume pening sikit rini".Balas Ashley."Kalau mcmtu jum kita out gi mana-mana nak tak?".Tiada balasan dari Ashley.

Jam 8pagi
Leon keluar berjoging dgn Derell.Mereka berbual kosong semasa joging.Mereka berhenti di bench yg disediakan.Leon dan Derell minum air mineral setelah penat joging.Leon menanyakan Derell pasal 6ber fon Ashley."Bro,kau ade tak 6ber fon si budak Ashley tu?"tanya Leon."Ashley?sape dy tu?"kebingunan melanda Derell."Laa budak baru yg join skuad kita tu laa bt lupa pulak!"balas Leon."Ouh budak sombong tu...6ber dy?bt ape laa aku bole ada 6ber dy...Asal?kau nak ke?senang je nak dapat".Derell membalas."Mmg sesuai sombong dgn dy kan,Nak tu mmg aku nak laa kau bukan txkenal aku kan,kalau aku series mmg aku akan series.Macam mana aku nak dapat dgn senang?"balas Leon."Nak dapat dgn senang kau pegi la mitak dekat dy wkwkwkwk!!"Gurau Derell yg melampau keatas Leon."Kurang ajar kau ni!baik tak payah gitau aku...otak pendek kau ni(--〆).Pergaduhan diantara Leon dan Derell di siang hari.

Ashley dan Malik

Malik memandu kereta ke sebuah tempat bersama Ashley.Semasa dalam perjalanan,Ashley hanya jauh merenung tanpa berkata apa-apa.Malik menyentuh tgn kecik Ashley.Ashley terkejut dan mengelak dgn pantas.Malik berasa sgt malu atas perbuatannya.Lalu dy meminta maaf kepada Ashley.1 jam kemudian,Perjalanan mereka sudah tiba di 'Taman Bunga'.Malik membuka pintu kereta untuk Ashley.Mereka menuju ke sebuah ke park bench yg dikelilingi dgn bunga yg cantik2 belaka.Lalu Ashley memulakan conversation.

Ashley : Tengs bawa Ley dekat tempat cantik ni.

Malik : Txde hal la Ley sayang,Oh maaf Ley saye tersasul.Malik malu seketika.

Ashley : Txpe Malik saye txmarah pun.Macam mana keadaan awak kat New Zealand?Still same mcm dlu ke dah big change?

Malik : Saye akan berhati-hati lepas ni.Keadaan saye alhamdulillah txda apa2 berlaku cuma ada kenangan pahit tu je laa...

Ashley : Kita bt macam biasa je awak,kita lupakan yg dlu kita mula yg baru sebagai kawan baik.Buang yg keruh ambil yg jernih yea...

Malik pun mengangguk dan setuju dgn kata-kata Ashley.Malik membawa Ashley bersiar-siar di taman bunga sebelum Ashley pergi kerja pada petang hari.Mereka berselfie pelbagai gaya yg dramastik.Mereka berjalan sambil memakan aiskrim conneto red valvet Taylor Swift.*Sedap laa lapar lak tetiba(ಥ_ಥ)author*Setelah 2 jam bersama,Ashley mengajak Malik pergi ke stesen minyak untuk menukar uniform nurse.Semasa di stesen minyak,Malik masuk ke kedai kecilnya dan membeli satu coklat MARS yg disukai oleh Ashley."Mesti Ley suka sgt bila aku bgi coklat ni nanti"bisik Malik.Ashley sudah selesai menukar pakaian dan dy mencari dimana Malik."Mana Malik ni txkan dy tinggal aku sorang2 kat sini"bebel Ashley.Malik dgn gelabahnya berlari ke arah Ashley.Ashleh melihat Malik dari jauh dan melambaikan tgn.Mereka pun masuk ke dalam kereta."Ley,awak keje elok-elok tau saye risau apa-apa berlaku kat awak nnty."risau Malik terhadap Ashley."Txpe saye bole handle masalah saye"balas Ashley.Mereka pun tiba di hospital dimana Ashley bekerja.Ashley dgn perlahan keluar dari kereta Malik."Ley tunggu kejap!Malik ada something nak bagi..."jerit Malik di dalam kereta."Nak bagi ape Malik?"balas Ashley."Nah Coklat kesukaan Ley.."Malik memberi coklat itu kepada Ashley dgn Senyuman yg lebar dan hati mendebar-debar."Ya Allah terima kasih Malik bgi Ley coklat ni....tasabar laa nak makan...."dgn gembiranya Ashley menyambut."Malik nak Ley happy rini sbbtu Malik belikan untuk Ley."kata Malik."Malik,Ley dah lewat ni,Ley masuk dulu tau...Tengs Malik sbb tumpangkan Ley.Okaylah Byep Malik!Assalamulaikum..Malik membalas salam waalaikumussalam...

Ashley kelam kabut ke room kerjanya.Puan Zaida ternampak Ashley yg baru masuk.Ashley tiba di room dan mengeluh kepenatan.Dy mengemaskan pakaiannya dgn kemas.Dy mula berkeja di wad 06 ditugaskan untuk merawat pesakit yg sdg koma tidak sedarkan diri.Doktor Leon ternampak kelibat Ashley yg baru sahaja keluar dari wad 06.Dy mengekori Ashley ke bilik Skuad yg ke 5.Ashley mencatat maklumat pesakit tdi dgn teliti tanpa sedar kehadiran Leon.Leon menggangu Ashley yg sedang menulis dgn merampas pen yg digunakan Ashley.Ashley sgt marah tetapi dy bt txtahu dan beredar dari situ.Leon hairan dan membuatkan dy semakin hendak menganggu Ashley.Ashley teringat akan kata Makciknya yg dy tdak bole berdua dgn Leon,Ashley bergegas hendak keluar tetapi ditahan oleh Leon."Knp dgn awak harini?senyap je?dah xde suara ke?"kritik Leon kepada Ashley.Ashley hanga membiarkan kata-katanya."ek elehh sombongnya dy!!hey budak mari sini!"bising Leon.(dy ni mmg satu hari kat tempat kerja txkacau aku txbole ke hah!!?menyampah aku!apa yg dy nak nii!!)bebel Ashley di dalam hati."Boleh tak awak jgn ganggu saye? tahu tak saye rimas dgn awak?!awak ni nak ape hah sebenarnye?!!"marah dan pandangan yg tajam kearah Leon."Saye nak fon awak kejap."minta Leon."Nak bt ape ? "soal Ashley."Nak bt masak tomyam,tiga rasa,masak sambal pedas wahh sedap kalau makan dicicah dgn sambal belacan ni..."perli padat Leon kepada Ashley."Erkkk"(membuat muka blurr-,-) Leon terus merampas fon Ashley yg berada di atas meja.Ashley dgn berangnya meragut balik fon dari Leon tetapi malangnya dy terjatuh kerana tersepak kaki meja.Leon dgn pantas mencampai Ashley yg terjatuh.Mereka berdua terbaring di atas lantai.Mereka berpandangan mata sgt lama dan mula terdetik perasaan yg amat istimewa...

Nantikan Chapter yg seterusnya (๑^ں^๑)
Vote and Follow me ✔

Cinta Itu ButaWhere stories live. Discover now