Magis / Chapter 8

923 61 11
                                    

"hai ahli sihir." Kakak dia Lydia terjenguk dari pintu bilik tidur dia sambil senyum menyeringai. Lilo julingkan matanya ke atas sebelum sambung layan movie dekat laptop. Lepas tu Lydia masuk ke dalam bilik tidurnya sambil bawak buah tembikai yang siap dipotong dalam pinggan.

Lydia duduk sebelah Lilo sambil letak pinggan penuh tembikai kat atas lantai.

"tengok cerita apa?"

"LOTR." Gumam Lilo cuba tumpukan perhatian dekat movie depan mata dia.

"yang nombor berapa punya?" Lydia capai satu tembikai sebelum sumbat ke dalam mulut. Minggu ni kakaknya balik ke rumah pulak. Lagipun Semashur dengan rumah dorang bukan la jauh sangat pun. Semalam ayah balik dari kerja, terus singgah SBP Lydia untuk fetch budak tu balik sama. Sejak emak dia kecoh dekat grup wasap family pasal dia dapat tawaran belajar dekat sekolah ahli sihir, Leo terus hantar Voice Note dekat wasap , tanya sama ada dia da belajar belum untuk terbang sebelum gelak terbahak-bahak. Si setan tu memang tak berguna. Suka kenakan dia je. Kakak dia pulak terus cakap kat wasap yang minggu tu dia nak balik rumah and mintak ayah jemput kat sekolah nu ha.

Mak tanya Leo sama ada nak balik atau tak minggu tu. Kalau nak balik, ayah boleh fetch sekali dekat KL Sentral. Tapi abang dia jawab,

"malas. nak dating minggu ni."

memang la Leo tu anak tak berguna. HAHAHAHHAHAHAHA. Dia dengan Lydia boleh dikatakan agak rapat la jugak kalau nak dibandingkan dengan Leo. Leo budak sukan. Budak Ragbi , budak Sepak Taqraw, Hoki and Balapan. Dia and Lydia pulak boleh dikatakan budak seni. Lydia pandai main alat muzik. Dia pulak pandai melukis. Sebab tu dorang berdua lagi rapat kalau nak dibandingkan dia dengan Leo

Ye la. Orang selalu cakap, adik beradik lelaki mesti lagi rapat kalau nak dibandingkan dengan adik beradik lelaki – perempuan. Tapi dalam kes dia ni, memang bukan ikut norma biasa tapi memang ikut norma luar biasa. haha. da macam gaya alien je kau cakap ni Lilo.

"The Return of The King." Jawab Lilo sambil tak mata tak kalih dari laptop. Lydia gigit sikit tembikai masuk dalam mulut. Lilo capai jugak tembikai atas pinggan tu.

"apa perasaan dapat tawaran pergi sekolah ahli sihir?" tanya Lydia tetiba.

Lilo kerut dahi. "da kenapa tanya macam tu?"

"saja je." Balas Lydia. Dua dua masih berbual tapi masing-masing mata tak alih dari LOTR kat depan mata. Sekarang scene Frodo, Sam and Smegol tengah lalu kawasan paya and tetiba Nazgul terbang dekat area dorang.

"takde rasa apa sangat pun." gumam Lilo. Dia malas betul nak layan orang lain kalau tengah husyuk layan movie.

"betul ke ahli sihir tu wujud?" tanya Lydia. Lydia kerling Lilo sebelum pandang laptop depan mata balik. Dari nada suara kakak dia tu, dia boleh agak yang kakak dia macam tak percaya sangat dengan apa yang mak dorang cakap kat grup wasap tu. Tu yang gigih nak balik rumah sebab nak korek rahsia and cerita. Well, at least reaksi kakak dia tak la over macam reaksi ayah dia. Ayah da tanya macam-macam lepas dia balik beli barang kat PWTC hari tu.

"Ahli sihir? The heck is that?" Ayah da buat muka pelik. And muka ayah memang la tak boleh belah bila tengok segala buku teks dia and segala bagai posyen and herba yang ada dalam beg plastik dari PWTC tu.

And the rest is history.

"apesal kau tanya macam tu?" tanya Lilo kat Lydia. Lilo tekan space bar sebelum hadap Lydia. Frodo, Sam dengan Smegol jadi freeze dekat skrin laptop. Lydia menyeringai je bila Lilo tekan space bar.

"are you sure kau tak kena prank oleh siapa-siapa?" tanya Lydia. "ni bukan rancangvan TV3 ke HipTV ke Hot FM ke apa ke?"

"nope. Aku 100% yakin yang ahli sihir itu wujud. Dorang siap tunjuk sihir dorang kat aku kot."

MagisWhere stories live. Discover now