PROLOG-BIRTHDAY! !!

47 2 0
                                    

Huargh!! Indahnya pagini!
Aku pandang sekeliling.Eh, mana pergi budak-budak ni? Kenapa tinggal aku seorang je dalam ni?
Aku berjalan keluar dari kamar. Aku jalan ke bilik Umi Maryam. Penjaga rumah ini.
Krekk.. Aku buka pintu
"Suprise!!!!" Aku terkejut. Biar betul? Today is my birthday hah?? Oh man, I terforget!
"Thank you Umi!!!" Tanpa berlengah, aku peluk umiku.
Walau bukanlah Umi sebenar, namun dia telah menjagaku sejak umurku kurang 1 tahun lagi. Sekarang aku sudahpun 17 tahun.
"Welcom sayang. Umi doakan Yas sentiasa dalam redha Allah. Pintar akalnya. Jadi wanota solehah." Doa Umi.
"Aamiin.." Disambut dengan anak-anak yang lain.
Air mata aku jatuh. "Aamiin mi. Terima kasih sebab jaga Yas. Beri Yas pendidikan. Bagi Yas tinggal di 'Nur Raudhah'."
"Dahlah. Takmo nangis. Rumah ni memang umi buat untuk mereka yang perlu.Allah izinkan umi untuk tolong kamu semua." Kat Umi.
.......................................................................................................................

"Hey anak mama, happy birthday!!" Kata Datin Shuffa.
"Today is my birthday? Seriuosly? " Amariz Shah seakan tidak percaya.
Berkerut muka mamanya. Takkan tak ingat birthday sendiri kot?
"Tulah Riz. Tak habis-habis dengan kerja. Birthday sendiri pun lupa." Sampuk Datuk Sharil.
Mereka yang sedang bercuti dihujung minggu duduk bersama dihadapan kolam renang.Amariz sudahpun berada didalam kolam.
"Alah ma, pa, bukannya apa pun. Dekat pejabat tu banyak kerjalah." Amariz menjawab.
Dia bukanlah jenis yang suka bersosial. Pergi kerja kemudian balik ke rumah. Itulah rutinnya.
"Riz ni, ada je jawabnya. Riz, umur kamu dah 24. Tak terasa nak kahwin ke?" Tanya Datin Syuffa.
Amariz adalah remaja yang sangat beruntung. Masih muda sudah berjawatan tinggi di 'Shah Holdings'. Walaupun bukan CEO, tapi bakal CEO. Memandangkan dia sahaja waris lelaki keluarganya itu. Adiknya lagi 2 orang itu perempuan.
"Ma, I'm just 24. Kalau lelaki 30 baru kahwin tahu." Jawab Amariz.
"Isy dia ni."
"Ma, Shaf dengan Syaira balik bila?" Amariz menukar topik.
Shaffa Hadira dan Syaira Hadrina. Kembar seiras dan merangkap adik Amariz Shah. Mereka sedang menuntut di UIAM.
"Minggu depan mereka baliklah kot." Kata Datin Shuffa.
Dia tahu, Si Riz ni memang agak rapat dengan adik-adiknya.
"Ouh.. Lambat lagi." Katanya sayu.
"Riz, jom ikut mama, papa pergi rumah anak-anak yatim nak tak?" Datuk Sharil mengubah topik.
"Err..Kalau tak ikut tak boleh ke?" Amariz serba salah.
Sunggu! Dia malas nak keluar mana-mana. Baginya, duduk rumah lagi best!
"Jomlah. Ini rumah anak yatim yang baru." Pujuk mamanya.
"When"
"Lepas Asar. Ikut yeek!"
"Ok ma!" Amariz terpaksa bersetuju.
Ramai yang kata dia ni anak manja. Tapi langsung dia tak ambik port. Buat dont know sudahlah.

............................................................................................................................

Sorry sebab bab ni pendek. Maklumlah, baru nak mula. Moga teruskan baca bab yang lain. Jangan biarkan minda anda hanya tersekat disini!d:
Have fun!

CINTA ITU UNIKWhere stories live. Discover now