Maaf lambat..maklumlah, baru lepas kahwin..ghehehe...moga sudi ampunkan saya...sebarang typo ku mohon ampun..
Ahjummak..siapa pulak yang melanggar aku ni? Sengal bahu aku dibuatnya.
"Im sorry dik. Tak sengaja." Aku pandang si bicara. Tag nama aku baca. Eh..ni adik si 'ungka poyos' tu.
"Err..akak, tanya sikit." Kataku. Dia tersenyum dan mengangguk.
"Ermm..akak ada abang nama 'ungka poyos tak?" Aku tanya. Dia kerutkat dahi.
"Ungka poyos?" Dia tanya balik. Aku tutup mulut. Aduhai Yas...
"Maaf.. maksud saya Amariz!" Adumak kau Yas. Boleh pulak terlepas cakap?
"Ouh..tu abang kami. Kenal ke?" Kata sikembar lagi satu, Syaira.
"Err..kenal!"
"Eh, jomlah kita pergi kafe tuh. Boleh borak panjang!" Ajak Shaffa.
"Eh..boleh." aku berjalan.
Kami lergi ke kafe kampus. Aku perati je perangai dua kembar ni. Hmm.. baik! Tak macam abang dia! Dasar 'ungka poyos'!
"Macam mana boleh kenal abang?" Shafa bertanya.
"Ermm..datuk Sharil dengan Datin Shuffa penderma baru di rumah anak yatim yang saya duduk. Tu yang boleh kenal si 'ungka poyos' tu." Aku mencebik. Memyampah betul!
"Kenapa panggil abang ungka poyos? Teruk no bunyinya." Mereka tergelak tengok mukaku yang merana dengan sikal abang mereka.
"Akak nak tahu tak? Perangai dia tu terus tau! Menggatal je kerjanya. Annoying betul!"
"Seriuosly?" Aku tngk muka dia orang. Apa ke peliknya? Terkejut benar je muka tu.
"Yelah! Tak habis-habis kacau saya tahu?!" Mata aku putarkan.
Tiba-tiba handphone aku berbunyi. Umi!!!!
"Umi!!! Assalamualaikum! Ya Allah..rindunya Yas! Umi, Fi mana? Dia sihat?" Umpama machine gun aku menerjah. Terlupa akan akak-akak dihadapanku ini. Maklumlah, seminggu dah dekat campus.
"Waalaikumsalam. Tak sabar-sabar Yas ni. Ni, Fisya demam. Nak cakap dengan kamu ni." Telefon dialih kepada si kecil.
"Fi!!! Mama rindu Fi! " kataku. Air mata berlenang di tubir.
"Mama! Fi demam!" Ujar si kecil. Wargh!!!! Kesiannya dia!
"Fi demam rindu mama ye? Kesian anak mama ni. Nanti mama cuba balik eek. Fi kena makan ubat tau! Jangan susahkan umi." Air mataku melimpah keluar.
Dalam beberapa minit kami bersembang, panggilan dimatikan. Air mata aku lap perlahan. Rindu dekat Fisya Armanda.
"Anak awak ke? Tak tahu pulak dah kawin!" Ukar Shaffa agak terkejut. Naziha tergelak.
"Kami baru ingat nak jodohkan awak dengan abang kami. Hurmm..kempunanlah nak dapat kakak ipar comel macam ni."
Erk..dah kenapa nak kena jodohlan aku dengan abang kau orang? Function?
"Erh...ahhaha..anak Yas tu kak." Naziha masih belum mahu berterus terang.
"Er..nama apa eek? Dari tadi sembanv? Nama pun x tau!"
"Ainyas Amira. Panggil Yas je. Akak mesti Shaffa dengan Syairakan. Senang nak bezakan akak berdua ni. Bukan kembar seiras!" Ujarku.
"Nama suami Yas apa?"
Eyomaaa...!! Ape nak jawab ni?! Tolong!
"Err..Mirul.Amirul Husaini." Bantailah nyah oi..Dari mana aku dapat nama ni pun tak tahu.
Jap..tak silap aku, tu nama ex-crush aku..errkk.. tapi aku benci die sekarang ni! Annoy boy!
"Ouh..mesti handsome! "
"Errmm..isteri mana hang tak kata suami dia handsomekan?" Ujar ku.
"Untunglah.."
"Hehe..akak, saya nak balik asrama ni. Assalamualaikum."
Aku bersalaman dengan Shaffa dan Syaira. Kemudian aku berangkat pulang ke asrama. Badan dah perpeluh meh!...............................................................................................................................
Yey!! Harini boleh balik rumah umi!
" Eh Ifa, awak tak balik ke? Minggu ni bukan ada kelas pun." Tanyaku. Tanganku ligat menyusun baju-baju kotor yang belum sempat dibasuh didalam bag. Ghehehhe..basuh dekat rumah umi je.
"Balik." Ringkasnya jawapan.
"Tak kemas?"
"Dah..beg semua dalam almari. Dah kemas malam tadi."
"Tak tahu pun!" Aku sedikit terkejut. Exitednya minah ni nak balik kampung. Kalah aku!
"Awakkan tidur awal semalam.lupa eek?" Ceh.. nak cakap aku pelupalah tuh.
"Ouh..yeye, saya ingat! " beg yg sudah penuh aku zip.
Aku call umi menayakan yang dia sudah sampai atau belum.
Dengar sahaja 'umj dah sampai', aku terus berdesup turun.
"Umi.." Pelukanku kepada umi erat.
Pelukan aku lerai. Barulah salam cium tangan.
"Fi tak bawak?" Soalku.
"Mama!!" Si kecil datang dari belakang. Lantas aku dokong. Dah besar!
"Fi..rindu mama tak?" Aku cium pipi gepu dia.
"Mestilah Fi rindu! Mama tinggalkan Fi kenapa? "Muncung bibirnya. Aku tergelak.
"Mama pergi sekolah. Dahlah. Kita balik. Main dekat rumah." Kami melangkah masuk kedalam kereta. Kereta jenama vellfire meluncur laju dijalan raya.
"Mi, orang kat U semua ingat yang Yas dah kahwin." Ujarku.
"Hah? Yas cakap?"
"Err..kan Yas call umi nak cakap dengan Fi. Dia orang ingat Fi ni anak Yas. Lepastu..." aku cerita semua benda dekat umi. Dia hanya menggeleng.
"Apalah kamu ni Yas." Umi tergelak.
"Ma, nanti tidur dengan Fi ye!" Fisya dipangkuku ku cium.
"Okey sayang!"
YOU ARE READING
CINTA ITU UNIK
RomanceAmariz Shah. Seorang lelaki yang dunianya hanya didalam Teratak Mawaddah dan juga Shah Holdings. Teratak Mawaddah iaitu rumahnya. Shah holdings tempat kerjanya. Ternyata dia bukanlah suka bersosial. Ainyas Amira. Dunianya pula hanya di rumah anak-an...