Maaflah..lambat lagi!! Busy sikit. Maaf yoo..and ampun kalau ada typo. Maklumlah..typo dengan manusia tak dapat dipisahkan!!! Ngehhee.. enjoy k!!!
............................................................................................................................
Aku sepatutnya tak layak untuk mendapat semua ini. Namun Allah tahu segalanya. Allah bagi kepercayaan kepadaku untuk ilmu ini. Sungguh aku bersyukur padamu Ya Rahim..
"Umi!!!!!" Aku berlari kearah umi yang sedangenungguku. Tubuh umi aku peluk erat. Seerat-eratnya...
"Yas, macam mana? Kenapa menagis ni? Ok ke tak?" Aku dengar suara umi berbisik menayakan sesuatu.
Aku leraikan pelukan.
"Mi, thanks for everything.. terimi kasih sebab bagi Yas pendidikan yang sangat sempurna. Terima kasih mi.." Aku kucup belakang telapak tangan umi. Air mata belum lagi reda.
Umi mengangkat wajahku menghadap wajahnya. Air mataku disapu lembut. Namun ia masih tidak mampu berhenti. Terus memgalir deras memyeberangi pipiku.
Aku bagi slip keputisan SPMku kepada umi. Ternyata dia juga tetkejut. 11A atau senang cerita, Straight A! !!! Allah je yang tahu perasaan itu.
"Tahniah! Umi tahu Yas boleh buat. Im so proud of you! Kalau mak dengan abah Yas ada pun mesti mereka bangga." Ujar umi.
"Mi, lepasni pergi kubur boleh?" Ajakku.
"Okey. Lepastu malam kita keluar makan dengan adik-adik ya." Aku dengan umi sudah melangkah memasuki kereta. Umi menghidupkan enjin dan kereta jenama Vellfire sudah meluncur laju diatas jalan raya.
"Makan luar? Tak layahlah. Bazir je.." kataku.
"Alah, apa salahnya sekali sekala makan sedap. Tak ada yang nak bazirkanlah." Pujuk umi. Aku buka apa, takut menyusahkan wanita itu pulak.
"Ouh, selama ni Yas masak tak sedaplah ya?" Aku bergurau
"Taklah macamtu. Yas ni.." Umi merungut.
Aku tergelak tengok muka umi. Macam dia pulak yang sentap. Ayoyo!!?
"Haha.. Yas kiddinglah mi. Okey nanti lepas maghrib kita chaouw eek mi. Makan sedap-sedal. Umi sponser!" Aku membebel. Sepanjang perjalanan dihiasi dengan gelak tawa alu dengan umi. Sampai dikubur, kami turun untuk pergi ke'rumah' ibu dan ayahku sekarang.
Lepas pergi kubur, kami balik. Nak rest!
"Hai adik-adik akak! Buat apa tuh?" Aku tegur adik-adikku yang dalam usia 3-7 tahun yang sedang duduk bermain lego dilantai.
"Hai kak Yas. Muka manis je ni. Ada apa?" Mereka datang kearahku.
"Tanya umi." Aku sekadar tersenyum.
"Mi, Yas masuk bilik dulu eek." Aku minta pamitan. Selepas umi izinkan, aku masuk bilik yang menempatkan beberapa orang lain.
Aku bukak pintu bilik. Nampak Dania yang berusia 14 tahun bermain dengan bayi yang berusia setahun lebih.
Nasib bayi ini sama sepertiku. Tidak kenal ibu dan ayah. Namun aku tetap bersyukur!
"Hai Dania! Hai baby Fi." Aku menegur mereka. Selepas meletakkan bag diatas katil, alu menghampiri mereka.
"Hai kak. Amboi, ceria Nia tengok akak ni. Dah ada boyfriend yee? Sampai hati tak share!" Aku dengar je Dania ni mengarut.
Aku nak ada boyfrien!? Kawan dekat sekolah aku tu pun berapa ketul je. Tu pon semua gegel!
"Mana ada okey. Apalah Dania ni."
"Apatah kak Nia nikan Fisya. Ada ke kata mama ada boyfriend? "Aku ambik Fisya Armanda yang sedang meniarap. Saya aku gelar diriku mama. Hehhee.. gatal nak ada anak!
"Apalah akak ni. Ada ke gelar mama? Dah tak sabar sangat nak kahwinlah tu." Aku tergelak.
"Sebuk je kan akak Nia ni. Jom mama bawak Fi jalan-jalan." Aku angkat punggung menuju kedapur. Dania turut ikutku. Tergelak dia.
"Baby mama ni okey tak harini? Ada nakal-nakal tak?" Aku tanya Fisya Armanda yang tak tahu apa-apa tuh. Tersenyum sendiri aku.
"Apalah Yas ni. Ada ke suruh panggil mama?" Tegur umi yang sedang menyiang ayam.
"Ni anak Yaslah umi. Kan Fi kan!!"
Umi dengan Dania tergelak.
"Anak angkat Yas ni!" Tambahku.
Ya. Memang aku dah bercadang nak ambik Fisya Armanda jadi anak angkat aku. Eceh...
"Yelah.. Eh, pergilah siap. Dah pukul berapa ni? Nanti lepas maghrib boleh terus keluar." Ujar umi. Ayam yang sudah sial disiang disimpan dalam peti sejuk.
"Ada apa mi?"
"Mama Fi dapat Straight A SPM. Kita nak pergi makan!" Terang umi. Aku tersenyum. Muka Fisya aku cium-cium. Tak puas aku menonyoh muka Fisya dengan pipiku.
"Wah!!! Mama Fi pandailah!" Kata Dania.
"Dania bawak adik-adik bersiap. Nanti lepas maghrib kita keluar." Suruhku sebelum aku masuk kedalam bilik bersama Fisya Armanda................................................................................................................................
Aku tak lepas dari mendukung Fisya. Dah sampai restoran yang umi bawak, Fisya tetap didakapanku. Persis seorang ibu dengan anak kandungnya.
"Kita duduk dekat meja besar ni kenapa umi?" Aku pandang Riyana yang sedanv menanya. Aku pun pelik sebenarnya. Tapi diam je.
"Datin Shuffa dengan Datuk Sharil ikut sama. Anak dia ikit sekali rasanya." Terang umi.
Aku terdiam. Dia orang ikut sama? Ada anak dia jugak? Hmm..
"Hah..tu mereka dah sampai." Umi tunjuk kearah mereka.
Mataku terpanar melihat anaknya yang serba handsome itu. T-shirt Polo berwarna biru putih bersama seluar jean putih, glasses dan topi. Jujur aku cakap dia handsome and cute. Astaghfirullah Yas..ikhtilat!
Aku alih pandangan kepada baby Fi.
Aku main dengan dia.
"Anak mama nak mamam apa ni? Hmm? Gigi tak ada nak mamam macam mana ha baby mama ni?" Aku bercakap dengan dia. Fisya aku lambung perlahan keudara.
"Mama?" Tiba-tiba ada oranv tegur. Erk, bila pulak datin ada dekat sebelah umi ni?
"Err.." Aku tak tahu nak cakao apa deh!
"Yas ni memang Syuffa. Dia memang gelar diri dia mama pada baby Fi ni. Sayang benar dekat budak ni." Terang umi.
Eh umi ni, itupun nak cerita.
"Hah, baguslah macamtu. Dah sesuai benar untuk buat menantu. " aku tersedak ayak liuk. Menantu sapa pulak dah?!?!
"Apa datin ni. Malu Yas." Aku tertunduk malu. Eey, mengadanya kau Yas..yukss.
"Aunty je. Nak berdatin buat apa. Tak adanya beza kita ni." Tegur Datin Shuffa. Aku hanya tersenyum.
"Jadi menantu saya nak?"
YOU ARE READING
CINTA ITU UNIK
RomanceAmariz Shah. Seorang lelaki yang dunianya hanya didalam Teratak Mawaddah dan juga Shah Holdings. Teratak Mawaddah iaitu rumahnya. Shah holdings tempat kerjanya. Ternyata dia bukanlah suka bersosial. Ainyas Amira. Dunianya pula hanya di rumah anak-an...