DOĞUM:1745 Kafkasya
ÖLÜM:16 Ekim 1805 İstanbul
YATTIĞI YER:Eyüp'teki Mihrişah Valide Sultan Türbesi, İstanbul
DİN:Sünni İslam
EŞİ:III. Mustafa
ÇOCUKLARI:III. SelimMihrişah Valide Sultan (1745 - 16 Ekim 1805), Osmanlı İmparatorluğu'nun valide sultanı, Padişah III. Selim'in annesi ve III. Mustafa'ın eşi.
HAYATI
Mihrişah Valide Sultan 1745 yılında dünyaya geldi. Gürcü asıllıydı fakat doğduğu zamanki ismi bilinmemektedir. Aslen Gürcü Ortodoksbir papazın kızı olan Mihrişah Sultan, sarayda Gürcü Güzeli olarak anılmaktaydı. 1789 yılında oğlu III. Selim'nın tahta çıkması üzerine valide sultan oldu. 1795 yılında İstanbul'un Eyüp semtindeki Mihrişah Valide Sultan Okulu ve Külliyesi'ni, 1796 yılında Bahçeköy'deki Arabacı Mandırası Deresi üzerindeki Valide Bendi'ni, 1805 yılında Yeniköy'deki Mihrişah Valide Sultan Çeşmesi'ni yaptırmıştır. Halıcıoğlu Kışlası ile Haliç Köprüsü arasındaki iki minareli Mihrişah Valide Sultan Camii (Kumbarhane Camii)'ni yaptıran da odur. Eyüp semtinde inşa ettirdiğii maret ise İki Yüz yıldan beri faaliyetlerini sürdürmektedir.
DİVAN EDEBİYATINDAKİ YERİ
Şair Münib, Mihrişah Sultan hakkında aşağıdaki dizeleri yazmıştır:
Mihr-î-Şah Kadın o Hûrşid-ü Kamer kevkebe kim
Pertev-i şânı kadar gamkede-i âlem-i şen
Mehdi-i ulyâmi edüb refêti temdit-i sürûr
Kimsenin tıfl-ı derd ile olmaz şivenVEFATI
Oğlunun saltanatı sırasında 1805 yılında öldü ve Eyüp'teki Mihrişah Valide Sultan Türbesi'ne defnedildi. Mihrişah Valide Sultan ve oğlu Padişah III. Selim'in her ikisi de Mevlevi (Muhammed Celaleddin-i Rumi Tarikâtı mensubuydular.
POPÜLER KÜLTÜRDEKİ YERİ
2012 yılında yayınlanan Esir Sultan adlı Türk televizyon dizisinde Mihrişah Sultan'ı İpek Tenolcay canlandırdı
ŞİMDİ OKUDUĞUN
OSMANLI PADİŞAHLARININ EŞLERİ
Non-FictionArkadaşlar bu benim ilk Osmanlı kitabım tarihi seviyorum sizde bilgi alın istiyorum beğenip beğenmemek size kalmış ama beğenmenizi umuyorum