Masih terngiang ngiang lagi kisah Jin Qorin, pendamping manusia. Katanya, jin ini ade pada setiap manusia, orang dulu panggil jin ini 'kembar kita'.
Kisah ni diceritakan oleh seorang kawan yang minat dengan kisah kisah paranormal. Katanya kita boleh melihat qorin, banyak caranya.
Misalan kalau kau bangun tengah malam dan kau tenung cermin kau dalam cahaya malap, kau akan nampak dia dalam pantulan rupa kau, di sebalik cermin itu dengan wajah kau tapi dengan.... tersenyum, walaupun kau kaku diam dia masih tersenyum memandang kau. Terpulang pada 'dia', bagaimana dia nk menampakkan dirinya pada kau. Mungkin dengan tersenyum dalam rupa kau atau mungkin dengan wajahnya yang sebenar.
Bila kau rasa sunyi tengah malam di dapur kehausan, kau rasa seperti diperhatikan. Mungkin dia ada di situ sedang melihat kau.
Mungkin waktu kau terjaga tengah malam dan mata kau tertumpu pada tingkap bilik atau atas almari.
Mungkin dia di situ merenung kau tidur dalam kegelapan malam itu.Atau waktu kau ke tandas tengah malam dan kau takut untuk memandang ceiling atas. Dia ada di atas memandang kau.
Atau.... Mungkin dalam keadaan sekarang, saat kau sedang baca cerita ni, dia di sebelah bersama kau. Tersenyum melihat kau tahu tentang kehadirannya. Mungkin malam ni, dia akan menampakkan dirinya supaya kau tahu sememangnya kau tak keseorangan malam ni.