Şeyh Mansur'un yaşadığı dönem Osmanlı ile Rusya devletlerinin Kırım ağırlıklı olmak üzere Kafkasya ve Kırım için mücadele ettiği bir dönemdir. Osmanlı bu süreçte Küçük Kaynarca Antlaşması, Aynalıkavak Tenkihnamesi ve Yaş Antlaşması ile aşamalı bir surette Kırım'ı kaybetmiştir. Osmanlı Devleti'nin Kafkasya'daki mücadelesi de Kırım'ı almak ve bölgeyi korumak için olmuştur. Zira Rusya, Osmanlı Devleti üzerinden sıcak denizlere inmek için yüzyıllardır Osmanlı Devleti'ne Balkanlar, Kırım ve Kafkaslar üzerinden taarruza geçmiştir. Kırım önemlidir;çünkü diğer iki bölgenin ortasında ve dahi Karadenize hakim olan bir noktadadır ki Karadeniz'den de boğazlara ve sıcak denizlere geçiş vardır. Ayrıca Karadeniz'e hakim bir noktada bulunması ile Balkanların ve Kafkasların tazyiki de daha kolay olacaktır. Bu yüzden Rusya önce Kırım'ı işgal etmiş, daha sonra Kafkasları işgal edip Balkanlara yönelmiştir. Kırım Kafkaslar için önemli bir noktadır bu sebeplerden ötürü. Dikkat edilirse Kafkasların Gazi Muhammed ve Hamzat isimli diğer İmam'ları fazla bilinmemektedir. İmam Mansur ve İmam Şamil'in ön planda ve fayda verir işler yapmalarına sebep, Kırım'daki mücadelelerdir. Birisi Osmanlı'nın Rusya ile Kırım mücadelesi, öbürü de 1856 Kırım Harbi'dir. Rusya Kırım'da uğraştıkça Kafkasya'da İmam'lar, başarılar elde etmiş ve birçok fırsat ele geçirmişlerdir.
Osmanlı'nın Kırım'ı kaybetme sürecinde İmam Mansur ortaya çıkmış ve adeta bundan sonra Kafkasya'da ne olacak sorusuna Müridizm Akımı'nı başlatarak cevap vermiştir. İmam Mansur, fazla bir muvaffakiyete sahip olamasa da Kafkasya'da yaktığı direniş ateşi, daha sonraları İmam Gazi Muhammed, İmam Hamzat ve dahi İmam Şamil tarafından elden ele taşınacaktır. Bugün dahi Kafkasya'da o ateş yanmakta, sadece İmam'ını beklemektedir.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
İmam Mansur
Fiksi Sejarahİmam Mansur, literatürde geçen adıyla Şeyh Mansur, Kafkasya'da meşhur olan direniş ve mücadele tarzı Müridizm akımının kurucusudur. Bu çalışmada Şeyh Mansur'un hayatından, savaşlarından ve ölümünden bahsedeceğim.