Kau tak apa-apa? Pengetua cakap apa? Kenapa si Kyle ada dengan kau? Kau cari pasal lagi ke? Hey Daehyun.. Bertubi-tubi soalan yang keluar dari mulut kawan baiknya itu.
Youngjae memegang kedua-dua bahu Daehyun dan mengoncangnya. Namun,Daehyun masih membatu. Dia masih kekal dalam posisi memandang lantai.
Dae,pandang muka aku. Youngjae memaksa muka Daehyun bertentangan dengan mukanya. Kau dah kenapa? Tanyanya lembut. Fikiran Daehyun bercelaru.
Daehyun menolak Youngjae kasar dan beredar ke tandas. Youngjae terkejut dengan tindakan Daehyun terhadapnya,belum pernah Daehyun membuatnya sebegitu.
Dae... Keluhan besar dilepaskan oleh Youngjae.
Sementara itu, Daehyun di dalam tandas mengunci pintu tandas dan... menangis. Maafkan aku Youngjae,aku tak sanggup nak beritahu kau. Aku terpaksa. Ni demi omma aku. Air matanya dikesat namun masih berbaki.
20 Minit Kemudian...
Daehyun menjeguk kepalanya keluar. Okay,selamat. Dia menarik nafas lega lalu keluar dari tandas itu.
Selamat apa? Daehyun terkejut ketika melihat Youngjae di sebalik dinding tandas. Kenapa kau lari dari aku? Dae...something happened? Youngjae mendesak. Daehyun menepis tangan Youngjae.
Aku tak suka kau paksa aku Jae! Marah Daehyun. Habis,kau tetiba macam ni,mana taknya aku risau! Bentak Youngjae.
Tak payah risaukan aku!! Aku tahu jaga diri aku!! Kau jangan masuk campur!! Daehyun membalas.
Aku just risaukan kau..aku tahu sesuatu berlaku..ni ada kaitan dengan si Kyle tu kan? Lembut Youngjae bertanya.
Jangan libatkan orang lain Jae!! Dia tak ada kaitan pun. Dah,aku nak pergi. Daehyun mula beredar tetapi Youngjae menghalang.
Jap,kau nangis ke? Youngjae meneka dengan tepat. Daehyun terpinga-pinga bagaimana dia tahu sedangkan segala bukti dihapuskan.
Mana ada. Nafi Daehyun. Kau jangan macam ni. Keluh Youngjae. Pergilah..aku tak nak bergaduh dengan kau. Daehyun tak sanggup lagi berbohong.
Malangnya Youngjae terus memaksa Daehyun. Dah Jae!! Tolonglah stop!! Marah Daehyun.
Baik tapi aku nak cakap yang aku percayakan kau,aku harap kau akan luahkan nanti kat aku,tu pun kalau anggap aku kawan kau lagi. Youngjae bereder.
Adakah aku terlalu kasar? Bisik hati Daehyun tatkala membiarkan bayangan kawan baiknya menghilang.
Di sudut lain...
Bagus,peperangan dah nak mula. Katanya sambil tersenyum sinis. Rupa-rupanya ada lagi sepasang mata yang memerhatikan mereka. Dia ketawa besar.
Nampak macam dia akan terima tawaran aku,tak sabar aku tunggu kemusnahan mereka. Sambungnya.
....................
Daehyun mengeluh besar,batu dijalan disepak kuat. Dari tadi Youngjae asyik memandangnya di dalam kelas. Dia tahu Youngjae risau akan dirinya.
Hari ini,Daehyun mengambil peluang untuk balik terus setelah tamat sesi pembelajaran. Youngjae? Youngjae biasanya akan menolong cikgu dahulu bersama Daehyun. Tapi sekarang? Dia sendirian.
Mana Daehyun?. Cikgu kim mula bertanya apabila tidak nampak batang hidung anak muridnya yang sorang lagi tu.
Dae... Youngjae berhenti sekejap. Hmm... dia ada hal cikgu. Sambung Youngjae kembali setelah lama berfikir.
Dia tak nak membesarkan keadaan lagi-lagi melibatkan cikgu. Ooo...betul ke? Cikgu kim bertanya lagi. Youngjae hanya mengangguk lemah.
Kamu bergaduh? Nampaknya Cikgu kim tidak mudah ditipu. Tanpa sedar Youngjae mengangguk lalu menggeleng semula setelah bangun dari khayalannya.
Saya balik dulu. Youngjae segera meminta izin. Jae... panggil Cikgu kim. Muka cikgu Kim ditenung. Ye cikgu? Balas Youngjae.
Walau seteruk pergaduhan korang,janganlah mengambil jalan untuk 'putus kawan' kamu faham kan? Kawan boleh dicari tapi kawan baik sangat sukar. Cikgu kim mengutumkan senyuman sebelum masuk ke dalam pejabat.
Youngjae hanya tayang muka lemahnya. Cermin matanya dicabut setelah keluar dari kawasan sekolah. Dia pun melangkah tanpa tujuan.
Tanpa disedari....
YOU ARE READING
BEST FRIEND FOREVER [C]
Short StoryDaehyun dan Youngjae amat rapat lebih daripada kawan biasa. Tetapi suatu hari sikap Daehyun mula berubah,dia mula bergaul dengan orang lain dan menjauhi Youngjae. Kenapa? Saya pun tak tahu. XD kalau nak tahu baca dan vote,tak payah comment pun tak...