Cahaya matahari mula menonjolkan dirinya setelah sekian lama berlindung dibalik awan-awan gelap tadi.
Tujuh warna Pelangi ditayang di atas langit yang cerah. Daehyun menjerit. Asal kau ni terjerit-jerit macam orang gila ni? Youngjae memarahinya kerana terkejut.
Alalala...marah ke? Sorrylah beb,aku happy giler ni. Daehyun memegang tangan Youngjae. Asal? Youngjae mula tertarik.
Aku dapat bersama BEST FRIEND aku lagi. Daehyun memeluk Youngjae seerat-eratnya. Youngjae meleraikan pelukan Daehyun. Geli katanya. Ingat ke apa lah tadi happy giler.
Hahaha...kau ni dah kenapa? Youngjae gelak sakan. Aku sayang kau. Ucap Daehyun. Kata-kata kau ni pelik semacam je. Ni mesti ada yang tak kena. Baik kau cakap,geng tu buli kau lagi ke? Youngjae marah tanpa sebab.
Mana ada,aku kan dah kuat,tak lembik macam dulu lagi,aku dah berubah ok,Jangan layan aku macam budak kecik boleh tak. Daehyun dah start dah mulut dia tu nak berhujah kat Youngjae.
Youngjae hanya menutup telinganya,dah ready dah tu.
30 Minit Kemudian
Kau dah habis? Tanya Youngjae. Belum. Jangan memotong orang nak bercakap,Jae. Daehyun kembali memberi hujah. Huhu..lama lagilah nampaknya Youngjae,sabar jelah.Haaa!!! Tu pun engkau!!
Kedua-dua budak itu memandang kearah suara tu.
Eh,asal geng tu datang sini pulak? Youngjae tak puas hati manakala Daehyun... Daehyun? Haha menyorok kat belakang Youngjae lah,apa lagi.
Kau nak apa? Tanya Youngjae. Ni bukan uruskan kau,dah bla..aku ada urusan dengan mamat ni. Lelaki itu terus menarik Daehyun.
Ampun bang,Janji tak buat lagi. Daehyun meronta-ronta supaya dilepaskan. Wei bro... urusan dia,urusan aku jugak. Youngjae naik berang,memang selalu geng tu cari pasal dengan Daehyun. Entah apalah tarikkan Daehyun ni. Handsome kot. Hehe. Balik pada cerita.
Wei..udah-udahlah tu nak bela mamat ni,kau dapat apa? Upah? Duit? Ke kiss dari mamat ni? Spontan lelaki itu berkata.
Bukan Duit dengan upah sama je ke? Daehyun menyampuk. Aduh budak ni sempat lagi menyampuknya. Lelaki itu membuat muka bengis dan memberi isyarat penumbuk.
O! Okaylah,okaylah,maaf maaf. Daehyun memaparkan muka takutnya.
Hahaha...pabo. Duit bukanlah segalanya. Aku bukan macam kau,jadi hamba abdi si Kyle tu. Cis,kau same je. Youngjae membalas.
Suatu panggilan merosakkan suasana tu. Baik,saya akan bawa dia nanti. Baik tuan. Lelaki itu menyimpan telefonnya. Daehyun pula digengaman sebelah tangannya.
Saya? Tuan? Nampak sangat kau tu boneka dia. Saya? Sejak bile kau gune perkataan 'saya'? Youngjae ketawa dan ketawanya semakin besar. Saje je sakitkan hati lelaki itu.
Dah,kau ketepi. Lelaki itu menolak Youngjae dengan kasar. Youngjae tetap menghalang hajat lelaki tadi. Tangan Daehyun ditarik. Daehyun dijadikan mangsa tarik orang bukan tarik tali tau.
Adui,aku pulak jadi mangsa. Keluh Daehyun. Bodoh,kau nak biar je ke? Tak nak tolong diri kau ke ape? Datanglah kat sini,kat aku,kau punya badan kot. Bentak Youngjae.
Ouh... yelah,tak terfikir pulak aku. Daehyun tersengih seperti kerang busuk. Dia pun menepis tangan lelaki itu dengan kuat sehingga terpelanting mereka bertiga. Ok tipu. Diorang jatuh je.
Youngjae menarik tangan Daehyun. Jom lari!! Youngjae memberi arahan dan Si Daehyun hanya mengikut.
Lelaki tadi mengejar mereka namun gagal.
..........................
Youngjae menyekeh kepala Daehyun. Yaa!!! Kau-kau ... Youngjae tercugap-cugap akibat berlari tadi. Macam nak mati pun ada.
Kau pabo!! Kau cari nahas lagi ke dengan geng tu?? Kan aku dah cakap jangan berurusan lagi dengan diorang,kau degil!! Kali ni giliran Youngjae berhujah.
Aku tak ada pilihan bro..aku pinjam-- Kata-katanya tergantung. Duit? Youngjae menyambung ayatnya.
Daehyun hanya mengganguk perlahan. Sekali lagi kepalanya disekeh Youngjae. Kesian tak?. T^T
Sorry... Hanya itu sahaja perkataan yang keluar dibibir Daehyun. Aku ingat dah selesai dengan geng tu,rupanya ada lagi. Youngjae mengusutkan rambutnya.
Habis tu omma aku terlantar kat hospital,kesian dia tau.. dia kena jalani pembedahan hati secepat mungkin..ah!! Daehyun pun dah mula serabut.
Kita boleh keje lah!? Keluh youngjae. Jae...keje je belum cukup,bil hospital mahal bro.. Daehyun menyiku Youngjae.
Jom. Youngjae menarik tangan Daehyun. Nak kemana? Daehyun kehairanan. Cari keje lah,apa lagi,kau nak duduk diam je dan harapkan pertolongan orang lain? Duit takkan jatuh dari langit lah. Nasihat Youngjae panjang lebar.
Mereka pun mencari keje part-time. Lupa nak cakap,diorang ni pelajar lagi kat sekolah Shinhwa. Masa kat sekolah Daehyun dan Youngjae pakai cermin mata. Budak nerd lah gelaran mereka. Tapi kat luar,malas nak pakai.
Masing-masing berpecah dan bertemu kembali di suatu tempat rahsia mereka iaitu di bilik bawah tanah di rumah Daehyun.
Kau dah dapat? Tanya Daehyun meminta kepastian. Dah,kau? Giliran Youngjae pula bertanya. Dah jugak,esok aku start. Balas Daehyun. Youngjae hanya mengganguk.
Keesokkannya,Sekolah Shinhwa..
Pengetua nak jumpa kau daehyun. Kata seorang pelajar sambil memanggil-manggil Daehyun yang asyik berborak dengan Youngjae. Asal pengetua cari kau? Youngjae menggaru kepalanya yang tidak gatal. Daehyun menggangkat bahunya.
Dalam perjalanan,dia sekat oleh Kyle. Kau nak pergi mana? Tanya Kyle. Pengetua nak... Katanya tergantung kerana Kyle memotong. Akulah yang panggil kau. Potong Kyle.
Jadi,kau dah fikirkan tawaran aku? Sambung Kyle. A-Aku tak tahu lagi. Daehyun memandang lantai. Baik kau cepat! Aku bagi kau 2 hari!! Suara Kyle berubah sangat garau. Dia tidak bergurau. Kyle beredar sambil tersenyum setelah ternampak Youngjae. Hoi,kau buat apa tu! Jerit Youngjae.
Daehyun hanya membatu,dia amat buntu. Tawaran Kyle atau Youngjae?
YOU ARE READING
BEST FRIEND FOREVER [C]
Cerita PendekDaehyun dan Youngjae amat rapat lebih daripada kawan biasa. Tetapi suatu hari sikap Daehyun mula berubah,dia mula bergaul dengan orang lain dan menjauhi Youngjae. Kenapa? Saya pun tak tahu. XD kalau nak tahu baca dan vote,tak payah comment pun tak...