bab 2:terjalin persahabatan

51 6 0
                                    

     Pada keesokkan harinya, di sekolah agama,sebelum rehat."we cepat kemas buku dah nak rehat dah ni"kata nadiah."kriiinnggg"."we cepat loceng dah bunyi"kata nadiah lagi."yang kau nak cepat ni dah apahal"soal nida.
"isshh...cepat lah nanti lelaki-lelaki semalam ambik tempat rehat kita lagi"jawab nadiah.
"lah tu je...kenapa tempat rehat kita semalam tak ok ke"
tanya wulan."bukan tak ok....
ok cuma penat lah nak kena berdiri lagi...lagi pun mana boleh makan berdiri...kan tak baik"jawab nadiah."ada betul cakap kau nadiah"sokong syahirah."ok lah jom"kata afiqah.
     Ketika dalam perjalanan kesitu kami ternampak mereka sudah pun berada disitu."aduiyai dah terlambat....mereka dah ada kat situ dah"kata nida.
"takpelah nida,nadiah kita rehat jelah kat tempat semalam"kata hajah."dah jom lah beli makanan aku dah lapar ni"kata nida.
    Selepas balik dari beli makanan macam semalam kami lalu depan mereka dan macam semalam juga lelaki tu minta sedikit makanan kat nida."dik boleh bagi sikit makanan tak"kata lelaki tersebut dengan suara lembut."kau takde duit ke asyik minta orang je"tanya nida.Lelaki tu jawab"bawak cuma malas nak pergi beli"
dengan selamba je dia cakap macam tu."jadi kau ni seorang yang pemalas lah ye"
kata nida dengan selamba.
'daripada aku layan kau baik aku pergi kat kawan-kawan aku'bisik hati nida.Nida terus pergi meninggalkan lelaki tersebut yang masih bercakap."hoi aku tengah cakap ni...boleh pula kau pergi macam tu je"kata lelaki itu.Langkah nida terhenti lalu berkata"kau nak cakap....
cakap lah dengan kawan-kawan kau tu" "dorang taknak dengar apa yang aku cakap"kata lelaki itu.
"adui .....aku nak pergi kat kawan-kawan aku lah"kata nida. "ples.........."merayu lelaki itu."tak boleh panjang lagi ke ples kau tu"sindir nida."boleh je.....ples......
ples.......ples......."sindir lelaki tu pula.Nida tersenyum.
"tu senyum maknanya bolehlah tu"sindir lelaki itu lagi."aku senyum tak bermakna boleh"marah nida.
"relaxlah jangan marah nanti cepat tua"gurau lelaki itu.
"hahahah...lawaknya"kata nida."tak kelakar pun"kata nida lagi."aku mana ada buat lawak"sindir lelaki itu."apa-apa saja lah.....malas aku nak layan kau ni"kata nida.Nida terus meninggalkan lelaki itu."hoi...."jerit lelaki itu.Nida langsung tak pandang masa lelaki itu panggil.
      Pada keesokan harinya, macam biasa lepas rehat,kali ini kami rehat dibawah kelas dibangunan 2 tingkat selepas beli makanan kami tak nampak pula sekumpulan lelaki semalam kat tempat rehat kami dulu.Semasa dalam perjalanan ke tempat rehat kami,kami ternampak mereka lepak didepan kelas mereka.
     Semasa kami duduk ditempat rehat kami syahirah memberi tahu kami yang dia minat salah seorang dari kumpulan lelaki itu.
"we korang aku rasa aku minat kat seorang mamat ni lah"kata syahirah."siapa,kat mana orang tu,macam mana kau boleh minat lelaki itu"
tanya nida."panjangnya soalan kau nida"kata nadiah.
"yelah aku nak tahu juga semua tu"jawab nida.
"tunggu apa lagi jawab lah"
kata nida.Dah lama nida tunggu si syahirah jawab soalannya tadi."alah kau kenallah nida"kata syahirah.
"emm...siapa....si pengawas yang asyik minta aku makanan tu ke?"kata nida.
Nida panggil lelaki itu pengawas sebab tak tahu nama dia kebetulan dia pengawas panggil je lah pengawas."bukan dia tapi kawan dia yang mulut dia muncung tu"terang syahirah.
"yang mana satu?"soal nida.
"alah yang mulut dia muncung tu lah"terang syahirah lagi."yelah tapi yang mana satu"soal nida lagi.
"alah yang duduk kat sebelah si pengawas tu"terang syahirah lagi."ouh yang kepala dia besar tu"kata nida.
"ye yang tu lah"balas syahirah."lah cakap lah kepala dia besar apalah kau ni"kata nida."dah tu cakap lah kat dia yang kau suka kat dia"terang nida."alah malu lah"kata syahirah.
"adui kau ni...susah lah macam ni"kata nida."kau tahu tak apa yang dia suka"
soal nida."yang aku tahu dia suka gula-gula"jawab syahirah."ok kalau macam tu kau bagi lah gula-gula yang kau beli tadi kat dia"terang nida."bagus lah cadangan kau tapi macam mana nak bagi"
soal syahirah."biar aku yang bagi tahu ...kau bagi dia gula-gula tu"terang nida."ok"jawab syahirah.
     Kami pun jalan menuju ke mulut muncung."we kawan aku cakap kat aku yang dia suka kat kau,dia juga cakap yang kau suka gula-gula jadi dia nak bagi kau gula-gula sendiri...tu dia"terang nida.
Syahirah perlahan-perlahan menuju ke mulut muncung dengan peraaan malu.Dalam masa yang sama murid darjah 4 dan 5 bermain kejar -kejar.Semasa syahirah menyerahkan gula-gula,
mereka terlanggar syahirah menyebabkan syahirah terjatuh terduduk di atas peha mulut muncung.
Syahirah rasa makin malu ketika itu.Mulut muncung juga rasa malu ketika itu.
Syahirah terus meminta maaf kat mulut muncung.
Begitu juga dengan mulut muncung,dia meminta maaf kat syahirah dengan perasaan malu.Sejak itu kami terus menjadi sahabat.

tentang si ceplosWhere stories live. Discover now