bab 4:perpisahan buat seketika

33 6 0
                                    

     Beberapa hari kemudian,
persahabatan kami makin rapat.Tapi malangnya persahabatan kami tidak kekal.Pada minggu terakhir sekolah kami buat satu perjumpaan buat kali terakhir bertujuan untuk meluahkan segala yang tersimpan didalam hati.
Ikutkan hati aku nak je bagi tahu dia yang aku suka dia tapi disebabkan keegoan menguasai diri aku menafikannya.
      "we nashrul nida suka kat kau"kata syahirah pada permulaan perjumpaan.
"mana ada...kau main cakap je syahirah"dengan nada yang marah nida marah syahirah.
'ish....syahirah ni yang dia pergi bagi tahu apahal malulah aku nanti'bisik hati nida."ala apa salahnya klau kau suka aku pun nida aku pun suka kat kau"kata nashrul.Nida terkejut dengan kata-kata nashrul.'betul ke dia pun kat aku'bisik hati nida."yeke kau pun suka kat aku"tanya nida saje."iyelah takkan main-main pula"
jawab nashrul.'jujurlah nashrul betul ke kau suka aku ....jangan buat hati aku tak tenteram'bisik hati nida."kau ni biar betul kau suka kat nida"tanya syahirah."iye betul takkan aku nak tipu pula"jawab nashrul."jujur"tanya nida pula."emm...betullah"jawab nashrul.
     'ya Allah jujurlah nashrul kau buat hati aku tak tenteram'bisik hati nida yang tak lama lagi nak meletup disebabkan kata-kata nashrul."iyelah tu kau suka nida entah-entah kau cuma main-main je"kata nadiah."ye memang aku main-main je"
jawab nashrul selamba.
'ya Allah nashrul cakaplah betul-betul kau buat hati aku tak tenteram'bisik hati nida.
"kau ni cakaplah betul-betul kau suka nida ke tak"tanya wulan."iye betul"jawab nashrul."apa yang iye betul tu"tanya wulan tak puas hati.
"iye betul aku suka nida"
jawab nashrul.Makin hati nida tak tenteram dibuatnya.
     "hoi nashrul kau cakaplah betul-betul kau suka ke tak suka nida"tanya amirul yang dari tadi senyap."entahlah"
jawab nashrul selamba.
"aduiyai nashrul cakaplah betul-betul"kata haikal
yang dari tadi keliru dengan kata-kata nashrul."entahlah korang rasa macam mana"
tanya nashrul pula."kau ni orang tanya kau tanya orang pula"kata wulan."manalah kitaorang tahu hati kau macam mana"jawab syahirah.
      Belum sempat nashrul jawab ustazah pula mengacau."apa yang kamu semua buat kat sini pergi masuk kelas sekarang"kata ustazah tegas.Kitaorang semua pun bangun masuk ke kelas.Sebelum kami masuk ke kelas nashrul sempat bagi tahu nida"nida aku tahu kau suka aku tapi aku cuma anggap korang semua sebagai kawan je tak lebih daripada itu pun"kata nashrul. Kemudian terus dia masuk dalam kelas.Hati nida tersentap.'betul ke apa yang dia cakap tu...kalau betul....'
bisik hati nida.
      Pada keesokkan harinya aku dengan nashrul terus tak berteguh sapa.Aku nak teguh tapi bila tengok muka dia aku tak boleh.Pada hari terakhir,
'apa yang aku nak buat ni supaya dia layan aku macam kawan seperti dahulu'bisik hati nida.'kalau dia tak layan aku lebih dari kawan takpe asalkan dia layan aku'bisik hati nida lagi.Ketika itu nashrul tengah sibuk dengan kerja sekolah dia yang ustazah bagi.'dia tengah buat kerja tak naklah aku kacau'bisik hati nida.Sebelum nida pergi nashrul teguh nida."dari tadi berdiri kat sini ingatkan nak teguh orang sini tapi dia pergi macam tu je"
kata nashrul."takdelah kau kan tengah buat kerja jadi aku taknak kacaulah"jawab nida."minggu ni minggu terakhir aku kat sekolah rendah nanti aku dah sekolah menengah"terang nashrul. "ada nak cakap apa-apa tak"
tanya nashrul.'aku mengaku yang aku suka kat kau'bisik hati nida.'ikutkan hati nak je aku cakap macam tu tapi disebabkan aku ada ego aku takkan cakap'bisik hati nida lagi."takde apa-apa yang nak dicakapkan cuma nanti dah sekolah menengah jangan lupa kawan kat sekolah rendah ni"kata nida."emm....yelah tak lupa punya"kata nashrul.

tentang si ceplosWhere stories live. Discover now