Naši příručku začneme rozhovorem. O co vlastně jde? O nic zvláštního. Zeptala jsem se autorů na pár otázek, na něž v dalších dílech příručky sama odpovím. Ze všeho nejdříve vám řeknu tři základní věci (nebo důležitá kritéria) o autorech, kteří byli ochotni mi pomoct.
1) Nato_13 - 15 let, počet opravovaných děl: 2
2) AzreelBlack - 18 let, počet opravovaných děl: nejde přesně určit, určitě víc než 7
Jelikož tohle rozhodně nepíšu, abych výše zmíněné lidi zviditelnila jako autory čehokoliv, tyhle informace stačí. Pokud o nich chcete zjistit víc, případně si přečíst jejich díla, není nic jednoduššího než si najet na jejich profil.
A teď už přejdeme k samotným otázkám!
1) Jak ses k opravování dostala?
Nato_13: Obě dvě holky četly můj příběh a napsaly mi, že mají problém s korekturou, jestli bych jim nemohla pomoct. Tak jsem se do toho nějak vžila a začala jim pomáhat.
Azreel Black: Vždycky jsem byla taková. Už na základce jsem snadno viděla špatná i/y a tak jsem s tím pomáhala ostatním lidem ve škole. Když jsem potom začala psát, pořád jsem vyhledávala nějakou další zábavu, protože jsem ráda v záplavě různých činností - a díky kamarádce jsem dostala první povídku na opravování. Potom jsem narazila na pár žádostí o beta-reading a tím se to tak nějak rozjelo pořádně až do teď.
2) Když na to přijde, vybíráš si, komu budeš pomáhat? Jaká jsou tvá kritéria?
Nato_13: Ne, je mi jedno, co opravuji. Ráda někomu pomohu.
Azreel Black: Vážně ráda bych řekla, že nevybírám - ale vybírám. Už jsem se setkala s notnou dávkou lidí, proto je tak trošku přebírám. Ze zásady proto neopravuji nic těm, co neumějí přijmout kritiku a hned se do každého kvůli tomu pouští, třebaže je to konstruktivní kritika a ne žádný hejt. Pro takové lidi je vážně těžké něco udělat, než to sami pochopí. Jinak mám prostý systém - neopravuji jenom to, co mi je vyloženě cizí. Jako čtenářka čtu snad všechny žánry, jen sci-fi a vyloženě romance mi jsou trošku vzdálenější - takže nejsem příliš vyhraněná, ale přijde mi blbý opravovat něco, co mi potom nesedne svojí podstatou.
3) Myslíš si, že je důležitý nějaký ten věkový rozdíl mezi autorem a tím, kdo mu pomáhá?
Nato_13: Ano, určitě si budu připadat lépe, když budu pomáhat někomu mladšímu. Ale pamatuji si, že jsem jednou opravovala pár dílů jedné holčině, které odjela korektorka na dovolenou, a tak mě vyhledala. Z dívky vylezlo, že jí je asi 25 a bylo to možná ještě horší, než kdybych to opravovala někomu mladšímu.
Azreel Black: Tak to vážně nevím, nikdy jsem nad ničím podobným nepřemýšlela.
4) Jakým stylem svou pomoc provádíš?
Nato_13: Nechám si poslat díl ve wordu, opravím a pošlu zpět. Většinou k tomu posílám i ten neopravený díl, aby si mohla srovnat, co bylo špatně, a jak to má být správně.
Azreel Black: Většinou si to nechám poslat na email, pročtu si to a opravím tam chyby, někdy i ve stylistice - ale to jen s domluvou. Přitom si průběžně zapisuju poznámky ohledně toho, co jsem opravovala a tak, abych jim to mohla i vysvětlit. Nakonec jim text přepošlu zpátky a pošlu jim i svoje poznámky, kde je nakonec i můj názor a dojmy na text jako takový.
V případě opravování pro kamarády to třeba ještě rozebereme na skypu anebo facebooku.
5) Dělá ti něco v psaní problém?
Nato_13: Občas se najde něco, v čem si třeba úplně nejsem jistá, tak si to dohledám na internetu, ale ne nic konkrétního.
Azreel Black: Nejsem zrovna dvakrát typ člověka, co dokáže dobře popsat akční scény. Sice hodně čtu a podobně, ale nikdy mi to moc nejde. V tomhle ohledu si i já ráda nechám poradit, ačkoliv to moc často nepíšu.
6) Máš někoho, kdo ti pomáhá s opravami, nebo to považuješ za ostudu, když sama opravuješ?
Nato_13: Opravuji po většině sama, ale když něco nemůžu dohledat na internetu, zajdu i za mamkou, jen aby to bylo opravdu správně napsané.
Azreel Black: Pomáháme si navzájem s jedním kamarádem. Je to taková skutečně vzájemná výpomoc.
7) Jaké nejčastější chyby autoři podle tebe dělají?
Nato_13: Hodně časté jsou chyby ve vazbě podmětu s přísudkem. A také často dělají problémy vs/vz, obvzlášt teď, když je spousta autistů.
Azreel Black: Začínající autoři určitě chybu v podobě psaní v tomhle stylu: Ahoj, jmenuji se Anička a je mi patnáct let. Můj otec mě chce provdat za opičáka a já jsem ale zamilovaná do našeho zahradníka... Tím se snažím říct, že zbytečně vypisují začátky tímhle stylem. Další věcí je, že většinou nemají moc načteno a tak jejich postavy anebo prostředí pokulhávají, v horším případě nepřímo kopírují slavné knihy, kterých už je tak jako tak dost. Naprosto základní chybou je ale to, že si nenechají poradit - a to platí nejen pro mladší, ale i pro některé starší, bohužel.
8) Víš, co znamená pojem „beta reader"? Troufneš si říct, o co/koho jde? Popřípadě jaký by mohl být rozdíl mezi beta readerem a korektorem?
Nato_13: Tipuji, že to bude určitě něco spojeného s psaním. Možná to bude někdo, kdo nám řekne opravdový názor na náš příběh či text. Řekne, co bychom měli opravit, ale nebude nám upravovat pravopis, spíše jen říkat, co by bylo lepší přepsat?
Azreel Black: Těžko říct. Už jsem se setkala s několika pojetími toho pojmu, takže můžu říct jen to, co si myslím já - a jak mi to bylo původně vysvětleno. Beta-reader, anebo beta-čtenář je člověk, co si text čte před zveřejněním a je prakticky důležitým názorem pro autora, aby věděl co případně změnit anebo poupravit. V dnešní době jsem se už ale hodněkrát setkala s tím, že je to spojováno i s korekturou - tedy přímo opravováním a kritikou jako takovou. Mám z toho trošku zmatek v hlav.
Oběma holkám převelice děkuji za spolupráci, ochotu a trpělivost.
ČTEŠ
Příručka korektorů(m)
Non-FictionUž jste se taky chytali za hlavu kvůli množství chyb v příspěvku, jejichž výpis se objevil v komentáři? Snažili jste se vyhledat pomoc? Jsou vaše odpovědi ANO? Nebo jste to právě vy, komu chyby vypalují oči a kdo je vpisuje do komentářů? Jste to sna...