Přirozený výběr

219 33 1
                                    

Tamtadadá! Je to tady! Poslední díl příručky, který bude vydán. Nečekejte nic dlouhého, ani světoborného.

Pokud si pamatujete, v první části jsem slíbila, že odpovím na všechny otázky, které jsem pokládala holkám. Abyste nemuseli proklikávat, zopakujeme si otázky a mrkneme na to, co vysvětleno bylo a co nám chybí.

1) Jak ses k opravování dostala?

2) Když na to přijde, vybíráš si, komu budeš pomáhat? Jaká jsou tvá kritéria? ×

3) Myslíš, že je důležitý nějaký věkový rozdíl mezi autorem a tím, kdo mu pomáhá? ×

4) Jakým stylem svou pomoc provádíš? ✓

5) Dělá ti něco v psaní problém? ✓

6) Máš někoho, kdo ti pomáhá s opravami, nebo to považuješ za ostudu, když sama opravuješ?×

7) Jaké nejčastější chyby autoři podle tebe dělají? ✓

8) Víš, co znamená pojem „beta reader"? Troufneš si říct, o co/koho jde? Popřípadě jaký by mohl být rozdíl mezi beta readerem a korektorem? ✓

Zbyly nám tedy tři nezodpovězené otázky. Samozřejmě, že korektory i bety mám, ale nekontrolují mi úplně vše. Všechno to jsou dospělí lidé, kteří mají i své životy, takže se je snažím moc neotravovat.


Přirozený výběr

Proč přirozený výběr? Protože jsem se rozhodla, že si z téhle příručky prostě něco odnesete!

Přirozený výběr je teorie Charlese Darwina, ve které jde v podstatě o to, že jedinec/skupina je potlačována/ vyzdvihována podle určitého souhrnu kritérií. Jde vlastně o biologii, ale určitě taky cítíte tu podobnost s naší situací.

Nebudu vám předkládat podrobný výpis kritérií, podle kterých se nutně musíte řídit a podle kterých musíte vybírat betu nebo korektora. Berte to spíše jako takový souhrn rad z vlastní zkušenosti.

Korektor

Korektor je vděčný za to, že může hledat chyby a opravovat je. Miluje originální příběhy, jenže ejhle! Vaše tvorba je samý Justin a One Direction. A? Pokud si říká korektor obsah je mu ukradený! Jenže to by to pak každého hned rychle přešlo.

I korektor má právo na to, aby se při opravování bavil. Proto autoři dbejte na to, aby vašeho korektora vaše příběhy minimálně zajímaly. Nedělají to za peníze, ale pro zábavu ve svém volném čase.

Věk u korektora nehraje pražádnou roli. Pokud mu pravopis a stylistika textu jde a baví ho, není problém! Ale pozor! Přecejen je lepší pocit dostat za uši od někoho, kdo je znalejší života než od kuřete, co  se právě vylíhlo.

Beta reader

Tak tohle je snad jasné. Betu musí váš příběh bavit! Musí ho milovat, ale jen do takové míry, aby byl stále schopen kritizovat! Musí vědět něco o daném tématu, o kterém píšete a hlavně, musí si umět rýpnout.


Závěrem

Z toho nám tedy vyplývají dvě věci. Osobně jsem ten nejhorší korektor i beta reader a už víte, co je to přirozený výběr. Moje úloha je splněna. Předala jsem všechno, co jsem se naučila.

Tímto příručku uzavírám. Snad jste si její čtení užili a něčemu se opravdu přiučili. Pokud se vám líbila, šiřte ji mezi svými kamarády a pokud se vám zdála pitomá, určitě mi napište do komentářů nebo do zpráv a já se pro příště budu snažit polepšit.

Všem přeji mnoho úspěchů v korrekturách, betování a psaní!


Příručka korektorů(m)Kde žijí příběhy. Začni objevovat