Než vám začnu vysvětlovat praktické věci, malinko se představím, protože na mém profilu nenajdete v popisu nic, co by souviselo s mou tvorbou.
Základní informací je, že psaní jako takovému se věnuji od osmé třídy základní školy. Takže vlastně už skoro sedm let!
Tady na Wattpadu nejsem příliš dlouho, takže mám vydaný jeden příběh a na druhém se pracuje. Oba příběhy jsou fanfikce, ale nenechte se zmást! To není to jediné, co jsem kdy psala.
V průběhu let jsem prošla fanfikcemi, sci-fi, fantasy i real žánry, dokonce jsem měla i poetické chvilky! Nejdůležitější v mé tvůrčí „kariéře" pro mě však byla zkušenost korektora. Tuhle prácičku jsem dělala téměř tři roky, než mi můj koníček začal lézt do studia – a to byl konec.
Korekturu jsem prováděla na stránkách ourstories.cz, které do dnes považuji za svou „alma mater". Ale tohle nebyla jediná zkušenost! Korekturu jsem dělala spolužákům i nižším ročníkům na různé slohové práce, za což jsem si nezapomněla něco málo účtovat. Práce byly nejspíš v pořádku, protože nikdo se nezdráhal platit.
To bylo něco málo o mně, abych vás přesvědčila, že jsem kompetentní psát o tomhle tématu. Ono na tom ani nezáleží, ale i tak jsem vám chtěla říct, co jsem vlastně zač.
V této části si řekneme obecně o betách a korektorech. Kdo jsou? Co dělají? Jaký je ten hlavní rozdíl? Jak to vlastně funguje?
Abych to trochu vysvětlila, srovnala a nebyl v tom nepořádek, popíšeme si cestu díla.
1. Autor
2. Korektor
3. Beta reader
4. Korektor
5. Tady je to sporné. Buď dílo vydáme, nebo opakujeme koloběh "beta, korektor". Ale zůstaňme u toho, že vše dopadlo dobře a dílo bylo úspěšně vydáno.
Teď si to trochu rozepíšeme, protože nic není tak strašně jednoduché jak se může zdát.
1. To snad nemusím vysvětlovat. Sepíšete své dílo a jste z něho opravdu nadšení!
2. Pošlete dílo korektorovi, který vám s chutí opraví každou chybičku.
3. Již opravené dílo pošlete betovi, který si ho pročte a řekne vám, co mu nesedělo, co mu připadalo nelogické, co bylo nevěrohodné a co byla vyloženě blbost.
Říkáte si, proč nejdřív korektor a až pak beta? Jednoduché! Korektor opravuje stylistiku textu a jeho pravopis. Oproti tomu beta reader se na chyby nedívá, ale sleduje obsahovou stránku. Už chápete proč nejdříve korektor a až pak beta? Ne? Tak se zeptám jinak. Dokázali byste se soustředit na obsahovou stránku, pokud by vás v očích pálily věci jako „by jste", „já sem" nebo „ty si"? Myslím, že ne!
4. Protože vám beta našel spoustu nesrovnalostí a vy jste museli třetinu příběhu předělat, putuje dílo opět ke korektorovi, který znova upraví vzhledovou stránku díla.
5. Dílko přístálo na stole opět betovi, který vám kývnul na souhlas. Teď by vše mělo být v naprostém pořádku a dílo může být konečně vydáno! (V tom horším případě beta našel další hlouposti, kterých jste se dopustili a vy musíte znova přepisovat.)
Tohle jsou, tohle dělají, tohle je ten hlavní rozdíl a takhle nějak by to mělo fungovat a v mnoha případech funguje.
Teď však přichází otázka: Může být korektor a beta jedna osoba?
Mé doporučení: Tohle nedělejte! Nikdy nenechte jednoho člověka dělat korekturu i beta read. Korektor se má soustředit na jednu jedinou věc a tím je vzhled a čitelnost. Beta se má soustředit na jednu jedinou věc a tím je obsah. Beta i korektor dělají bezesporu obrovský kus práce, takže ve svém vlastním zájmu tu práci rozdělte mezi více lidí - riziko chyb se sníží.
To by bylo z toho obecného pohledu asi vše, co bych měla na srdci. Máte na srdci něco vy?
ČTEŠ
Příručka korektorů(m)
Non-FictionUž jste se taky chytali za hlavu kvůli množství chyb v příspěvku, jejichž výpis se objevil v komentáři? Snažili jste se vyhledat pomoc? Jsou vaše odpovědi ANO? Nebo jste to právě vy, komu chyby vypalují oči a kdo je vpisuje do komentářů? Jste to sna...