Civilizatia de pe valea Indusului este a treia cea mai veche. La inceput acestia venerau o singura zeita pe care o considerau zeita mama, cea care a dat nastere tuturor fiintelor de pe pamant, numita Devi.
Dupa o perioada de timp aceasta civilizatie pasnica formata din agricultori si pastori a fost atacata si apoi supusa de arieni. Acestia le-au oferit indienilor cultura si i-au ajutat in construirea de orase, imbogatindu-le si panteonul de zeitati si legende. Asa a luat nastere hinduismul, avand diferite forme dar prima se numea brahmanism si invataturile erau cuprinse in 4 Vede si 13 Upanisade.
In Vede erau venerati Asura, 33 mari zei aflati intr-o continua lupta cu zeitatile malefice Deva care erau in numar de trei sute treizeci de milioane si cu demonii Rasasa sau Naga. Cu timpul ramura vedica a hinduismului nu a mai satisfacut nevoile credinciosilor asa ca totul a luat o intorsatura si Asura devin cei rai iar Deva cei buni. Deva sunt condusi de Trinuri(o trinitate formata din Brahma, Visnu si distrugatorul Siva).
Cu timpul hinduismul s-a ramaficat in : vaisnavism, saivism, saktism, smartism si alte secte. In India a aparut budismul si jainismul din combinatia hinduismului cu filosofia chineza. In hinduism Brahma este numele spiritului care a facut sacrificiul suprem dand nastere Universului si zeilor.
Fiind considerata cea mai spirituala religie a timpului aceasta avea urmatoarele principii : - Atman reprezinta eul interior sau sufletul, pentru a opri reincarnarile oamenii trebuie sa obtina cunoasterea atma jnana, realizarea ca sinele adevarat al fiecaruia este identic cu sinele suprem
- RTA este principiul ordinii naturale in Univers
- dharma reprezinta comportamentele considerate a fi in acord cu rta, ordinea Universului si includea legi, indatoriri, drepturi, conduite si virtuti
- antonimul lui dharma este adharma referindu-se la ceea ce nu este in corcondanta cu legea naturii si omului
- Karma se traduce ca fapta/actiune si este un concept referitor la legea cauzalitatii
- Samsara inseamna ciclul etern al naterilor si mortilor
- moksa/vimoksa/vimukti/mukti inseamna eliberare din samsara si reprezinta unul din cele patru teluri ale vietii care formeaza Purusartha, alaturi de dharma(o viata virtuasa si morala in conformitate cu rta), artha(prosperitate materiala care ofera o viata implinita) si karma(placere, senzualitate si implinire emotionala)
- Nirvana este starea mentala de echilibru si liniste, ajungand la ea dupa eliberarea dorintelor,aversiunii si iluziilor
- dhyana reprezinta o stare meditativa de constientizare a sinelui care include o perceptie totala a corpului, mintii, simturilor si mediului inconjurator fara sa se identifica cu ele, atingerea ei ducand la samadhi
- samadhi reprezinta o stare de absorbtie meditativa, obtinuta prin dhyana mintea devenind linistita, concentrata, pastrandu-se constientizarea individuala
- yoga este o disciplina mentala,fizica si spirituala al carei tel suprem este moska, energia primordiala Kundalini provine de la zeul sarpe Enki care a adus cunostintele omenirii si el doarme in casa sa subterna la fel cum Kundalini doarme in tine si trebuie trezit ca sa iti aduca cunoasterea
Yoga poate sa fie considerata o religie in sine, aceasta aparand in majoritatea religiilor orientale, fiind ramificata la randul ei in :
- Karma Yoga reprezinta Yoga actiunii in lume
- Jnana Yoga reprezinta Yoga intelepciunii si a stiintei intelectuale
- Bhaki Yoga reprezinta Yoga daruirii catre Dumnezeu
- Dyana Yoga reprezinta Yoga meditatiei ( raja yoga )
Pentru a atinge iluminarea Patanjalia a stabilit opt pasi :
(1) (Cele cinci "abțineri"): nonviolenta, adevar, a nu fura, puritate sexuala, detasarea de posesiuni. (2) (Cele cinci "respectări"): puritate, , asceza, cunoastere de sine și devotiune fata de Dumnezeu.
(3) : Literal înseamnă "ședere", și Patanjali folosește acest termen pentru a denumi poziția șezută a corpului în timpul meditației. Mai târziu, odată cu afirmarea , "" a început să denumească toate pozițiile folosite.(4) ("Controlul Forței Vieții"): Controlul prān-ei (prăna), forța vieții sau energia vitală, cu referire mai ales la controlul respiratiei.(5) ("Abstracția"): Înfrânarea organelor de simț.(6) ("Concentrarea"): Fixarea atenției asupra unui singur obiect.(7) ("Meditația"): Contemplarea intensă si neintrerupta asupra obiectului meditatiei.(8) ("Extazul" sau "Enstaza"): Starea de absorbire completa in obiectul meditatiei, ceea ce conduce la Iluminare (in stadiul ultim de Samadhi).
Revenind la panteonul Indian, il cunoastem pe Aditi, o divinitate verdica, mama zeilor si a celor 12 spirite ale zodiacului. Pita este zeul cerului iar Prithivi este zeita pamantului, acestia i-au nascut pe Indra zeul furtunii si fratele sau malefic Agni.
O legenda spunea ca Brahma s-a nascut dintr-o floare de lotus, acesta avand patru brate la fel ca si numarul vedelor. Acesta era tatal lui Visnu zeul soarelui ce mentinea ordinea in Univers si a lui Siva care parea un zeu linistit care medita, pacat ca era inconjurat de demoni dar in rest era binevoitor. Fiul lui Siva , se numea Ganesa si era cel mai iubit zeu, ceea ce ne duce cu gandul ca undeva in trecut Siva era si el bun pana a auzit vestea ca fratele sau v-a mosteni tronul.
Durga reprezinta zeitatea victoriei impotriva raului, are o parte total opusa numita Kali. Unul din cele mai populare personaje din legende este Rama, care impreuna cu sotia sa Sita era un rege cu puteri supraomenesti, fiind considerat reincarnarea lui Visnu.
In prima jumatate a mileniului unu i.en. din cauza nemultumirilor legate de ritualuri si sacrifici, oamenii au respins vedele si brahmana, astfel acesta a evoluat in sramana sub influenta celor o suta de scoli de filosofie chineza din sramana a luat nastere budismul venerandu-l pe Budha.
CITEȘTI
Legendele Zeilor
Non-FictionLa inceputul primei civilizatii gasim foarte multe legende despre zei care vom observa ca se repeta de-a lungul timpului in diferite religii antice si contemporane. Notiunea de zeu defineste o fiinta supranaturala care a locuit sau nu pe Pamant. Ex...