Alhamdulillah...
Yayy!!!Dah sampai kampung!!!
Hah, semua mesti pelik kan...
Kampung aku kat Perak gak... Rumah makngah pun kat Perak. Cumanya kampung aku kat Ipoh makngah aku kat Selama.Sampai je rumah arwah nenek(sebelah abah ofcourse), aku terus jenguk rumah dulu. Ye la, laa gila kot tak tengok rumah nenek. terkadang rasa jugak aura nenk masih tertinggal dlm rumah ni.
Aku baca ayat kursi 7 kali, baca alfatihah sekali, lalu aku tiup ke seluruh katil bilik aku. Lalu aku mbik selimut biru aku dan aku kibah-kibah katil tu. And...
Lompat!!!
Fuh... nasib baik aku mendarat dengan baik tadi. Lalu aku melelapkan mata dan terus tidur.
...
Aku terjaga. Dah pkl 2:26 petang. Aku lupa, aku tak solat lagi!!! Ya Allah!! nasib baik aku masih sedar lagi. Then aku terus bangun, ambil air wudhu' and solat. Selesai aku habis baca doa, aku ambil keputusan untuk berjalan jap sekitar kampung. Dah lama gile tak berjalan.
Aku sarung cardigan hitam dan instant shawl dua muka warna peach, dengan seluar slack labuh kembang warna hitam, ala-ala orang kl la katakan...
"Abah, Mira nak jalan² pusing kampung jap, in shaa allah asar nanti Mira balik,"
"Orait. Don't be too long. Makesure you comeback home before Maghrib, remember that you girl" kata Dato' Sufian sambil tersenyum dan mengeluarkan segugus kunci.
Kenapa kunci???
Sebab nak naik motor larh...
Ingat orang kl tak pandai naik motor???Aku da tersenyum kembang sekembang-kembangnya. Aku start enjin and meluru keluar dari perkarangan rumah.
...
Pondok Kita
Aku termenung sekejap. Sape boleh lupa kenangan manis time kecik...
Flashback
"Amira, kita janji kalau kita jumpa awak balik, kita nak kahwin dengan awak, tapi kalau kita masih panjang umur lagi lah,"
Tegur Aqif, rakan Amira sewaktu kecil. Umur 5 tahun. Percaya tak budak 5 tahun cakap macam ni?
"Aqif, jangan cakap macam tu... kalau awak takde, kita nak kawan dengan sape??"
Betul... nak kawan dengan sape???
Aqif sorang je la kawan aku, dialah lawan aku. Aqif memang begini sejak aku mula kawan dengan dia. Walaupun dia masih kecil, tapi fikiran dia amat matang. Tapi masih lagi kebudak-budakkan la...
Memang aku bersyukur kawan dengan dia. Aku suka kawan dengan dia.
"Aqif, kita nak awak tahu sesuatu... kita sayang awak macam hidup kite sendiri tau... jangan pernah tinggal kita ye,"
"Amira, Aqif kalau boleh nak sangat dekat dengan Mira. Tapi kite tak boleh... ibu kite kata, kita boleh pergi bila-bila masa je yang Dia nak. Takde tambahan, takde bantahan. Kalau kita takde nanti, awak jaga diri elok-elok tau..."
Aku tak faham apa maksud Aqif
Kenapa dia kata sebegitu?
Apakah betul dia akan pergi terlebih dahulu?
"Aqif... jangan buat kit takut..."
"Mira, Mira jangan takut. Mira kena kuat sebab Allah ada untuk Mira... Aqif tak layak untuk menentukan masa depan Mira"
Kemudian Aqif berlari-lari anak ke tengah jalan. Lalu aku mengekorinya. Aku perasan akan sebuah kerwta yang meluncur laju. Lalu aku mempercepat larian ku kearah Aqif
"Aqif!!"
dah nak dekat!!!
Aku berusaha untuk menolaknya keluar jalan. Namun, aku dan Aqif tak sempat nak mengelak, lalu kami berdua kemalangan.
Aku perasan akan orang kampung yang mengelilingi kami. Kemudian pandanganku kabur dan putih kegelapan...
..Hospital Besar Ipoh..
Aku terjaga. Terasa badan macam ringan semacam je. Aku nampak depan aku ada abah, makngah dengan anak-anak dia. Aku pelik, semua ada. Tapi mana Aqif?
"Abah, mana Aqif?"
Soalan pertama yang terkeluar dari mulut aku. Riak muka abah berubah bila aku tanya pasal Aqif.
"Sabar ye Mira. Nanti kita pergi tengok Aqif. Abah bawak pergi tempat dia,"
Tempat dia??
Tempat Aqif??
"Abah, Mira rindu Aqif... Mira nak jumpa dia sekarang juga," aku bentak atas katil, nak keluar tengok Aqif. Perangai aku mcm orang sakit jiwa da...
Dua hari lepas aku sedar, aku dibenarkan keluar hospital. Aku ada tany pada abah, Aqif tak keluar hospital lagi ke? Abah kata dia dah lama keluar hospital. Aku koma 2 minggu. Lamanya Aqif keluar... tak jenguk aku pun...
Sampai je dekat rumah, abah letak barang-barang aku terus memandu ke satu lokasi.
Papan tanda tulis, 'Pusara Damai'
"Abah, Pusara Damai tu kampung sebelah ye? Nape Aqif pindah,bah?"
"Ye Mira, kampung sebelah yang damai. Dia tak tau pun dia nak pindah," Abah keluar kereta untuk bukak pagar yang memisahkan 'kampung' itu.
'Assalamualaikum ya ahlil kubur'
Abah masukkan kereta dan park. Abah ajak aku keluar. Aku tak faham kenapa abah bawak ke sini.
"Assalamualaikum,Aqif... Pakcik datang bawak Mira ni..." ujar abah aku sambil air mata mengalir.
Sekarang...
Baru...
Aku...
Faham...
Kenapa...
Nama...
Tempat ni...
Pusara Damai...
"Assalamualaikum Aqif. Ni Mira, dtg jenguk Aqif..."
YOU ARE READING
Cinta Lepas Nikah!!??
RomanceNur Amira Syuhada... bila kena nikah dengan orang asing macm² jadi plus with masalah keluarga yang tak tahu la nk selesai bila. Makin sakit kepala and sakit hati dibuatnya. Tapi, apakah perjalanan hidup Amira?? Bahagia atau Duka?? P/s: x reti bg des...