Didalam rumah :
Maisara: Assalamualaikum mak!!
Ibu maisara: Waalaikumsalam.
Maisara: Bila besar nanti kan adik rasa adik nak masuk maktab lah mak
Ibu: lama lagi sayang, tunggulah nanti. janji dgn mak yg adik akan dapat keputusan yg cemerlang. nak jadi cikgu kene berjaya.
Maisara: ye mak! i'll try my best.Maisara bercita2 hendak menjadi guru bahasa melayu dari sekolah rendah lagi. Sebab2 dia ingin menjadi guru kerana melihat guru yg mengajar dapat membagi ilmu kepada semua murid. dan apabila tiba hari guru, semua murid memberi hadiah kepada guru. itu adalah sebabnya kenapa maisara ingin menjadi guru.
Pada waktu malam, Maisara membuat kerja sekolah. disebabkan dia teringin menjadi seorg cikgu, dia ingin belajar sungguh2 dan menyiapkan semua tugasan yg telah cikgu maisara berikan. setiap hari, maisara sering menanyakan soalan yg tidak faham kepada cikgu.sering berjumpa cikgu untuk belajar. Pada bulan 10 , maisara menghadapi peperiksaan akhir tahun.
Raudha: Fuhh! susah gila kot periksa tadi.
Farah: sebenarnya senang, tupun kalau korg baca lah.
Anis: kau macam mana mai? okay tak periksa tadi?
Maisara:entahlah weh. aku harap yg aku lulus. nanti tgklah saps.
Zulaikha: haah. aku terlupa pula. aku pun nak tgk nanti.
Fatihah: guys aku rasa maths aku gagal *nak nangis
Maisara: lek lah teah, kau boleh usaha lagi kan . Hah anis, kau dgn park ik mcm mana? *ketawa
Anis: tu hal rumah tangga aku, kau jngn sibuk nak tahu hahaha!
Maisara: Lol disgusting! *gelak maisaraSudah 4 hari berlalu. cuti sekolah pun sudah habis. Maisara tidak sabar menunggu keputusan. Maisara cuba melihat di saps. Maisara terdiam.
Maisara: Ya Allah.. betul ke ni? aku.. aku..
Ibu mai: kenapa adik?
Maisara: mak adik dapat 8A untuk periksa akhir tahun
Ibu mai: Ya Allah..Alhamdulillah kau makbul kan doa aku. lepas ni belajar betul2. tahun depan spm kan, dpt kan yg terbaik.
Maisara: nae. ops, okay heheMaisara gembira? ye maisara gembira. dia siap ber'wechat' dengan geng dia. maisara rsa teruja. Bukak sekolah, cikgu2 mengucapkan tahniah kepada maisara. Maisara sekarang menduduki tingkatan 5sciene. Zulaikha, Anis, dan fatihah 5acc. Farah pula sama kelas dengan maisara. Maisara cuba belajar bersungguh2. setiap peperiksaan dia mendapat banyak A dan menduduki tempat pertama didalam kelas. sebagai ganjaran, pihak sekolah telah membagi maisara hadiah sebagai pelajar cemerlang. Tinggal lagi 3minggu untuk maisara bersedia untuk jalani prperiksan(spm) . Maisara sedikit gementar. dia takut dia tidak akan lulus.
Waktu rehat :
Anis: mai kau mcm badmood je?
Maisara: eh takdelah, aku cuma tak sedap hati. lagi 3 minggu je weh sebelum kita periksa.
Anis: jom buat kelas tambahan? or kita belajar sendiri? sesama kita?
Maisara: hmm boleh jugak. tapi nanti aku tanya mak aku dulu lah.
Fatihah: hah mai! aku lupa lah nak bagitahu.
Maisara: bagitahu apa? -.-
Fatihah: semalam, aku jumpa daus!! naik motor merah hahaha
Maisara: eh serious lah? aku rindu kt dia *keluh maisara
Anis: aku dengar cerita dia masuk maktab.
Maisara: hmm macam ade jodoh je aku dengan dia!! hahahah
Geng Maisarah: krik2
Maisara: hmm yela. eh zu, aku temgok kau asal lemah semacam? * ketawa
Zulaikha: aku berisi. dengan jin auchh
Raudhatul: euw zulaikha. pandai dah byun hahaha
Maisara: dah diam. nak spm pun otak byun! brainwash sikit hahahahaDi rumah:
Maisara: *tengok gamba firdaus* hmmm rindunya
Abang maisara: hoi kau tengok gamba sapa tu? macam aku kenal je! * rampas telefon maisara
Maisara: eeii bagilah balik do
Abang maisara: dia ni member aku. kau suka dia ke?
Maisara: mana ada! orang tadi tengok je gambar nye. member aku bagi . takyah salah paham!
Abang maisara: yelatuu. aku tau dari dulu kau suka dia. *gelakMaisara rampas balik telefon yang berada di tangan abang nya. maisarah malu dan takut. dia takut yang abang dia akan memberi tahu ibu nya.Maisara ni rapat dengan abang dia. Maisara ada 3 adik beradik dan dia lah yg paling bongsu. abang dia yang pertama dah berada di kolej umur 22tahun. yang kedua berumur 21 tahun pun masih belajar lagi. Cuma maisara seorang orangnya anak perempuan. Dia lah satu2nya harapan ibu dan ayah maisara.
Suatu hari maisara pergi ke kedai untuk membeli alat tulis..Maisra: semua ni berapa kak?
Akak cashier: rm20 dik
Maisara: ouh okay. ni duit.
Akak cashier: terima kasih. datang lagi.Semasa maisara sedang berjalan, tiba2 ada seorang yang melanggar maisarah...
????: *langgar maisara
Maisara: *maisara terjatuh. woi sapa langgar ni sakit lah. buta ke apa?!
????: eh sorry awak. saya tak sengaja. *angkat maisara
Maisara: eh takpayah angkat. *maisarah mendongak ke atas
????: awak okay ke? sorrylah.
Maisara: eh kau ni....BERSAMBUNG....
*kali ni panjang sikit ye!! idea byk pulak hahaha. vote kalau suka. thank you!
YOU ARE READING
A DREAMS IS A WISH
RomanceKisah seorang remaja yg sangat lawa dan disukai oleh ramai org di sekolahnya. maisara tidak peduli akan org disekeliling nya tetapi mempunyai perasaan pada seseorang yg dia suka sejak darjah 5 lagi. Lelaki itu tua 4 tahun dari maisarah. pada jangka...