Aku park dekat depan pagar sekolah adik. Nak tunggu dia bukak helmet, nak tunggu dia betulkan tudung. Lama. Orang dah kata tak payah pakai helmet degil. Utamakan keselamatan katanya. Kalau ajal tak ke mana.
"Adik balik 12.30 tau." Pesan adik. Takut aku lambat lagilah tu.
"Sekarang dah pukul 8.30." Aku kerling jam.
"Kelas start pukul 9. Tapi member ajak pergi makan luar." Kata adik. Ewah!
"Hoi! Suka hati kau aje. Makan kat mana? Aku hantar. Apa guna aku jadi kakak kau yang ada motor." Bebel aku.
"Dah janji dengan member nak jalan sama-sama." Bantah adik.
"Awek-awek uZ ke?"
"Haah."
Adik kawan dengan aweknya. Aku kawan dengan boyfriendnya. Huhu.
"Hurmm yelah. Hati-hati. Call aku bila dah sampai kedai." Kawasan taman ni bukannya selamat sangat pun. Minggu lepas dah dua kali kejadian rompak berlaku. Nauzubillah hi minzalik.
"Okey boss." Adik terus masuk kawasan sekolah. Moga menjadi anak bijak pandai yang tak lupa jasa family. Doaku dalam hati.
Belum sempat aku pulas throttle, aku nampak Iffah. Awek Adif. Keluar daripada kereta kat depan aku. Aku memberi senyuman manis. Yelah awek member takkan nak jeling. Karang dia repot dekat member aku habis gaduh pulak. Kesian pulak kang member aku tak tahu nak back up siapa.
Iffah nampak aku. Dia turut menghadiahkan senyuman. Cantik. Patut Adif yang keras hati tu cair. Hati aku pun bergetar.
"Hai." Sapa dia.
"Hai." Aku balas dengan nada kekok. Yalah. aku tak rapat dengan awek-awek diorang kecuali Muiz punya. Widya. Itu pun sebab Widya tu dulu bekas budak sekolah aku. Selalu naik bas tambang sama-sama. Tu yang rapat.
"Tunggu siapa?" Soalnya.
"Baru lepas hantar Syira." Dia mengangguk. Dia kenal aku tapi tak pernah tengok muka aku.
"Oh, ni kak Syah geng uZ kan?" Ha. Baru cam ke? Dia ni peramah rupanya. Rajin menegur padahal tadi tak kenal.
"Adif tak pernah cerita ke?"
"Pernah. Tunjuk gambar pun pernah tapi tak cam sangat. Tengok muka familiar tadi tu yang tegur." Haih budak. Kalau perompak tadi macam mana? Awak tu dahlah cantik.
"Oh. Ha yelah. Tolong tengok-tengokkan Syira. Kalau perangai dia tak semenggah kau tegur je dia." Okay agak awkward sebab aku 'ter'guna 'aku kau' dengan dia.
"Okay kak. Bye." Dia melambaikan tangan sebelum masuk sekolah.
🌼
Aku tenung smartphone ditangan. Lama. Aku dah agak dia mesti lupa. Aku dah pesan tadi kalau sampai kedai call aku. Kau tengok sendiri. Ingat aku pun tak! Ni yang nak mengamuk ni.
Tiba-tiba phone bergetar. Ada orang call. Tanpa melihat nama pemanggil, aku terus angkat.
"Hello, dik! Lambatnya kau sampai kedai? Kenapa baru sekarang ingat nak call aku?" Langsung aku tak bagi can adik cakap.
"Kedai? Siapa cakap aku pergi kedai?" Mataku membulat. Terus aku tengok handphone. Namanya bukan adik. Namanya Adif (uZ).
Aduh! Kenapalah tak perasan.
"Er aku acah je hak alah. Ha kenapa call?" Aku coverline.
"Hek eleh acah. Ni mesti kes kau tak tengok nama main angkat je kan?" Tepat sekali! 10 markah untuk anda! Malu siot!
YOU ARE READING
Ainnur Aisyah
Teen Fiction"Sebab kau perempuan, dan selagi bersama, kitorang akan jaga kau." - uZ