9

55 2 0
                                    

Aku duduk di tepi padang besar. Bolehlah nampak Emir main bola. Cik Yah kata dia ada training bola hari ni. Untuk bertanding dalam FE. Football Entertainment. Selain bola sepak sekolah, dia join team bola sepak luar jugak. Jadi game dia sentiasa ada.

Aku memeluk tubuh sambil melihat pergerakan lincah Emir. Laju je dia gelecek bagai tu semua. Kalau aku gamaknya dah jatuh tak bangun-bangun. Hurm teruknya.

Wisel tanda permainan tamat berbunyi. Aku perhati je dia pergi mana. Tempat dia letak beg jauh. Bertentangan dengan tempat aku diri. Aku call dia.

"Nak apa?" Dia jawab. Kasarnya.

"Come here, babeh."

"Mana?" Aku nampak dia terpusing-pusing cari aku tak jumpa.

"Fine. Tunggu situ." Talian aku matikan dan aku berjalan merentasi padang bola sepak yang besar nak mati ni. Dahlah jauh.

Bila dah dekat, baru dia perasan aku. Dia tengok. Muka dia jelas penat dan sedikit terkejut. Yalah, selama ni kalau aku tengok dia main aku akan bagitau. Tapi kali ni aku tak bagitahu. Sama jugak macam dia. Tak bagitahu pun ada training hari ni.

"Sorang je?" Dia tegur. Aku perhati sekeliling.

"Kenalkan ni angin." Aku tunjuk belah kiri aku. Padahal tak ada apa-apa pun.

Dia ketawa sambil mengelap peluh. "Petang ni uZ ajak main futsal. Nak ikut?"

Aku berfikir sejenak. Kalau aku pergi tandanya aku nak berbaik dengan diorang. Kalau aku berbaik sekarang, aku boleh tanya pasal Fakir. Tapi, aku rasa macam masih terlalu awal untuk berbaik. Aduh dilemma!

"Wait. Fakir?" Dia nampak terkejut. Aku pun terkejut sekali.

"Siapa Fakir?" Aku cuba berdalih. Damn! Aku lupa dia ni boleh baca fikiran.

"Kau jumpa Fakir?" Dia masih dalam mode terkejut. Tuala yang dia guna untuk lap peluh disangkut dileher.

"Aha?" Kening aku terangkat. Siapa Fakir ni masalahnya?

"Shit!" Dia meraup wajah. Nampak yang dia agak serabut dan risau.

"Kau jumpa dia kat mana?"

"Sekolah..?"

"What the fuck? Dia satu sekolah dengan kita?" Kalau tadi dia terkejut itik, sekarang dia terkejut dinosaur.

"Takkan kau tak tahu yang dia ketua pengawas?"

"Bab-"

Belum sempat dia nak mencarut, phone aku bergetar lama. Aku check siapa call. Adif?

Aku masukkan balik dalam poket.

"Kau kena ikut." Emir kembali bersuara.

"Huh? No? Why?"

"Ikut!" Bila Emir dah bertegas macam ni, aku tiba-tiba jadi kecut perut. Masa aku jumpa Fakir tadi, tak adalah kecut perut sangat padahal dia tu gangster millenium. Tapi dengan Emir ni, lain macam betul.

"Okay."

🌼

Aku menggalas beg masuk ke dalam rumah.  Sebelum pergi tengok uZ main futsal, aku decide untuk balik rumah dulu. Bila Emir nampak macam cacing kepanasan bila aku mention nama Fakir, aku tiba-tiba rasa macam dalam bahaya dan hidup aku tak lama. Jadi, berbaki hidup yang masih ada ni, baik aku manfaatkan dengan mengeratkan hubungan dengan keluarga.

"Assalamualaikum." Aku memberi salam pada mak di dapur. Sekarang pukul 4.30 petang. Mak tengah sibuk goreng keropok lekor yang di order dari Terengganu.

Ainnur AisyahWhere stories live. Discover now