7

55 1 0
                                    

Beg galas yang melorot aku betulkan. Dah lama dah sampai sebenarnya tapi entah kenapa berat lidah nak bagi salam. Betul ke apa yang aku buat ni? Mak dengan ayah memang tak kisah tapi dalam hati? Aku diam. Kunci motor aku genggam erat. Aku pejam mata mengumpul kekuatan.

"Assalamualaikum!" Laungku dari luar pagar.

"Waalaikumsalam!" Laung tuan rumah dari dalam.

"Kejap. Kejap!"

Aku membetulkan lipatan tudung. Dah lama tak sentuh tudung bawal crepe. Tu yang macam awkward sikit tu.

"Dah lama sampai?" Soal tuan rumah atau lebih dikenali sebagai Cik Yah sambil membuka pagar. Aku hanya sengih sambil menggeleng.

Korang rasa rumah siapa?

"Masuklah. Emir ada kat dalam." Cik Yah kemudian masuk ke dalam rumah dengan senyuman.

Ha ha ha aneh bukan? Dalam ramai-ramai kawan perempuan, kawan lelaki jugak aku nak menumpang. Sudah tu, tak ada orang lain, uZ jugak.

*flashback*

"Hello?" Kataku setelah dengar talian disambung.

"Beb aku nak tumpang rumah kau. Aku ada masalah lah weh dalam rumah ni. Nanti malam kita pillowtalk." Kataku lagi tanpa memberi ruang Ezrina bersuara.

Masa tu aku yakin yang aku call Ezrina.

"Serious ke? Parents kau tak kisah?" Tanya suara itu.

Mataku terbuntang. Aku terdiam.

"Kalau parents kau tak kisah, aku pun tak kisah. Meh lah datang. Nanti aku cakap mak aku. Boleh dia masak sedap-sedap."

Aku serta-merta tengok skrin phone. Emir?!  Kejap. Mana datangnya Emir? Tadikan aku slide nama Ezrina? Kenapa Emir? Why? Why?

"Err... emm.. aku... aku salah call sebenarnya.."

"Tak payah segan-seganlah weh. Gedik je nak segan dengan aku. Dahlah datang cepat. Aku tunggu." Dia terus off call. Handphoneku terjatuh ke lantai. Aku duduk memeluk lutut. Mampus.

Ini maksudnya aku kena berbaik-baik dengan Emir yang aku marah sejak dua menjak ni.

🌼

"Makanlah. Cik Yah masak kari kepala ikan. Ain makan kari kepala ikan tak?" Soal Cik Yah ramah.

Dia ni tak kisah ke? Aku ni perempuan kot. Mintak tumpang tidur rumah lelaki pulak tu. Aku pulak jadi segan. Tebal je muka aku ni ha. Nak menolak tak boleh dah. Sebab masa aku nak whatsapp dia kata cancel, tiba-tiba mak dia pulak call aku tanya aku dah nak sampai ke. Mesti si Emir sebarkan nombor telefon aku.

"Makan je Cik Yah. Saya tolak batu dengan tiang je." Kataku cuba berseloroh menutup malu.

"Syah lah ibu." Tegur Emir. Dekat meja makan tu cuma ada aku, Cik Yah dengan Emir je.

"Biarlah. Ain lagi sedap ibu nak panggil. Nampak macam perempuan sikit. Syah tu macam nama lelaki aje." Kata Cik Yah. Aku hanya tersenyum.

"Ain tinggal kat sini berapa lama?" Tanya Cik Yah.

Ah sudah! Dia pun rasa aku ni tak tahu malu ke?

"Err.. saya mintak maaf Cik Yah sebab menyusahkan. Saya sebenarnya-"

"Eh! Cik Yah tanya bukan sebab menyusahkan. Cik Yah tanya sebab Cik Yah nak tahu je. Lagipun baguslah Ain sudi tinggal kat sini. Cik Yah dah lama tak merasa ada anak perempuan." Kata Cik Yah bernada sayu. Aku ditenung penuh kasih sayang.

Ainnur AisyahWhere stories live. Discover now