11

73 0 1
                                    

Loceng berbunyi menandakan sekarang waktu rehat. Pelajar-pelajar 5 Sastera 1 semua berpusu-pusu keluar dari kelas menuju ke kantin.

Aku keluar ikut waktu pelajar biasa sebab malas nak bertugas.

Setelah memastikan kipas lampu semua ditutup, aku keluar menuju ke kantin.

On the way nak ke kantin tu aku saja ambik jalan jauh. Aku lalu kawasan kandang arnab. Kecomelan dan kegebuan haiwan-haiwan berbulu tu betul-betul menarik perhatian.

"Syah."

Aku toleh kiri aku. Emir.

"Nak apa?" Aku kembali memberi fokus pada arnab.

Dia tak menjawab sebaliknya diri sebelah aku. Turut memberi fokus pada arnab.

"Kau singgah hospital tak nanti?"

Aku mengangguk lemah. Memang aku patut singgah punkan? Masa aku balik semalam pun, Adif kasitau aku yang Muiz dah ditempatkan ke dalam ICU. Tak tahulah sekarang dah pindah wad biasa ke belum.

"Nak saing?"

"Tak apa. Aku pergi sendiri."

"Kau tak bertugas ke harini?"

Aku pandangnya dengan muka aneh. Sejak bila pulak dia ambil berat pasal aku bertugas ke tak?

Dia ketawa kecil. "Tak adalah. Saja je tanya. Okay lah. Aku gerak dulu."

Aku menghantar Emir pergi ke blok C dengan pandangan. Baru je aku nak gerak masuk kantin, aku perasan ada kelibat seorang pelajar lelaki yang aku tak tahu tingkatan berapa berdiri di koridor tingkat 2 blok tersebut. Dekat tangan dia ada pasu bunga yang bersaiz sederhana. Gaya dia macam nak jatuhkan pasu bunga tu ke bawah.

Dan orang yang dia perhatikan dari tadi adalah Emir.

"Emir!" Jeritku lantang menyebabkan beberapa orang memandang ke arahku. Tapi, masalahnya Emir ni pekak dia lain macam. Dia langsung tak toleh tengok aku.

Aku tak fikir panjang. Aku terus lari bila pasu tu dah dilepaskan daripada lelaki dekat tingkat 2 tu. Aku sempat tolak Emir daripada terkena pasu tu dan dia jatuh bergolek-golek ke tepi.

Tapi malangnya, pasu bunga tu mendarat di atas kepala aku dan pecah berderai.

"Syah!" Emir yang bergolek-golek tadi terus bangun dan memangku kepala aku yang.. berdarah?

"Ya Allah Syah! Darah!" Emir menjerit lagi. Aku dapat rasa dia menggigil. Memanglah darah. Kau expect apa kalau dah kepala kena hentak dengan pasu bunga?

Aku sempat perhatikan sekeliling yang semakin ramai orang untuk tengok apa yang dah jadi sebelum aku rebah tak sedarkan diri.

🌼

Bunyi mesin nadi menyedarkan aku dari tidur. Err tidur ke?

Aku bangun sambil menggosok-gosok mata aku. Pening dia lain macam rasanya. Aku perhatikan sekeliling. Aku kat mana ni?

Pintu dikuak dari luar. Muncullah seorang jejaka yang tak berapa nak handsome tapi cute berbaju seragam sekolah bersama plastik yang berisi makanan ditangan kanannya.

"Kau okay Syah?" Laju dia ke arahku bila perasan yang aku dah duduk macam orang mabuk atas katil ni. Plastik yang dia pegang tadi dia letak atas meja sebelah aku.

"Aku kat mana ni?"

"Hospital Syah hospital. Kau ingat tak tadi kepala kau terkena pasu?" Segelas air mineral dihulurkan pada aku. Aku ambil dan meneguknya perlahan sambil mata melilau tengok sekeliling.

Ainnur AisyahWhere stories live. Discover now