Airmata Angel sekali lagi terjatuh, membasahi pipinya. Dia memaling kepala, memandang Faizol yang berada sebelah.. Ternyata, Faizol juga sedang mengalirkan airmata.. Lalu dia memandang ayah pula.
"Be... betul ke ni ayah? Abang bukan.. abang kandung adik?" Angel bersuara.
"Ya sayang.. ayah minta maaf sebab rahsiakan perkara ni dari adik" Encik Fahmi memandang wajah puteri kesayangan dia yang sedang menangis itu. Pilu sungguh hatinya.
"Tak. Angel TAKKAN nikah dengan abang. NEVER!"
Angel berlari menaiki tangga dan masuk ke dalam biliknya tanpa mempedulikan sesiapa. Hati dia cukup sakit dengan yang terjadi dalam hidupnya. Dia menatap bingkai gambar keluarga nya, diusap gambar arwah ibu..
"Kenapa ibu.. kenapa buat adik macamni.."
*skip*
Faizol berdiri tegak di hadapan pintu bilik Angel, masih teragak-agak untuk mengetuk pintu itu, namun dia harus berjumpa dengan gadis itu.
Belum sempat dia mengetuk pintu itu, pintu sudah dibuka oleh Angel. Terkejut beruk Angel melihat abangnya berdiei tegak macam askar
"Abang buat apa kat sini?" Angel tidak memandang abangnya itu, dia melangkah dua tapak ke belakang. Sejak dia mengetahui rahsia itu, dia sentiasa berhati-hati dengan Faizol. Takut bersentuhan.
"Abang ada benda kena bincang dengan adik. Penting. Ikut abang" Muka serious Faizol ketika itu, membuat Angel menjadi gelisah. Pasal wasiat ibu tu kah?
Faizol berjalan menuju ke bilik bacaan. Mungkin di situ tempat sesuai untuk berbincang. Angel hanya membuntuti lelaki dihadapan nya. Mereka berdua duduk berhadap masing-masing.
"Dah fikir tentang wasiat ibu?" -Faizol
"Belum." -Angel
"Kenapa belum?" -Faizol
"Malas." -AngelFaizol meraup kasar mukanya, pening memikirkan hal yang takde sudah nya!
"Angel taknak nikah dengan abang" Angel masih berdegil
"Angel! Cuba ingat balik apa yang angel buat pada ibu sebelum dia pergi, Angel sakitkan hati dia, angel kasar dengan dia. Angel lukakan hati dia! Ya memang ibu cakap dia dah maafkan tapi tak boleh ke, Angel buat ibu happy sekali ni je? Even ibu dah takda tapi ibu akan happy kalau kita laksanakan amanah dia tu! Faham tak?!" Faizol seakan tidak boleh bersabar dengan adiknya itu. Sudah dipujuk dengan bermacam cara tapi tetap degil.
Angel mendiamkan diri saja, dia tiada jawapan untuk persoalan Faizol.. Dia memang rasa bersalah pada arwah ibunya tapi wasiat itu.. hatinya berat teramat sangat untuk laksanakan ia.
Faizol mendekatikan Angel dan melutut di hadapan. Angel tersentak.
"Look, abang mungkin bukan lelaki idaman angel tapi abang janji, abang akan jaga, sayangi angel semaksima mungkin. Please?"
Faizol mengeluarkan satu kotak reben pink, dibuka kotak itu. Terlihat sebentuk cincin berlian bersinar. Serta merta airmata Angel jatuh lagi.. Tidak menyangka orang yang dianggap sebagai abang dan yang bersama dia sejak kecil, kini melutut dan melamarnya."Angel.. tak... boleh..."
Angel terus berlari keluar dari bilik, Faizol hanya membiarkan dia. Faizol memandang gambar arwah Puan Alya di bingkai kaca, diusap gambar ibunya yang dirindui.
"Abang takkan putus asa"
*skip*
"Aku tak boleh.. aku tak sanggup nak nikah dengan abang aku. No!"
Angel cuba meluah perasaan nya pada Syha dan Zharif.
"Angel, the thing is.. this is for ur mom. Ibu kau sendiri.. Mungkin memang dah jodoh kau dengan abang kau" Syha cuba memberi nasihat.
YOU ARE READING
✔ROSE UNTUK IBU✔
RandomCerita ini takde kaitan dengan yang mati. Ambil pengajaran dari kisah ini.