BAB 3 : Gangguan Bermula

74 6 1
                                    

Tiara menyanyi kecil semasa hendak masuk ke biliknya. Biliknya terletak di aras 5 iaitu aras yg ditengah tengah bangunan. Bekas Pelajar universiti di situ pernah kata, aras 5 adalah aras yg keras. Ramai yg mati dibunuh atau dirasuk dan terjun bangunan.
Tiara tinggal dgn roomatenya yg bernama Bella. Nadiya Nabila a.k.a Bella. Mulanya Tiara terkejut juga apabila nama pelajar itu sama seperti nama arwah musuhnya. Nadia Nabila juga cuma ejaannya berbeza.

Kreek.....

Pintu biliknya dibuka perlahan. Bunyi yg terhasil itu hampir membuatkan Tiara terkejut. Mungkin pintu itu dh lama kerana sebelum ini tiada pula bunyi seperti itu.
Ketika dia masuk dia melihat Bella sdg duduk di ruang tamu dlm keadaan rmbut yg berserabai. Tk pernah Tiara melihat Bella seperti itu. Bella duduk membelakanginya. Pada mulanya ingin ditegur tetapi terbantut kerana perutnya memulas. Dia pantas masuk ke biliknya dan membiarkan Bella sendirian di ruang tamu.
Bella tersenyum menampakkan taring dan darah. Mukanya yg putih bertukar pucat dan penuh darah. Dia memandang pintu bilik Tiara dgn pandangan yg terselit amarah dendam lama.

*****

" What?!" Terlompat Tiara apabila membaca mesej di dlm wechatnya.

Kenapa sy dibunuh? Dibunuh gara2 salah faham teman lelaki sendiri? Kenapa? Kenapa tak dengar penjelasan saya dahulu? Cara membunuh itu tidak bijak. Itu cara yg bodoh! Cara yg bijak adalah dengar dulu penjelasan sy! Bukan bunuh terus! Gara2 cara awk yg tk matang... sy mesti tuntut bela! Awk akan dpt blsn sama seperti sy!

" OMG! What the message? Who's send to me? Is it Bell?" Soal Tiara sendirian. Dia tidak sedar ada mata yg syok tgk dia dlm kegelisahan.
" hehehe.... rasakan Tiara.... Saya mesti tuntut bela!!"

*****

Treet! Treet!

" hesy! Malaun mana pula yg kacau aku tidur ni?" Soal Tiara dlm kegeraman apabila telefonnya berbunyi menandakan ada mesej baru masuk.
Tiara dengan muka sebalnya terus mencapai kasar Iphone 6 nya.

Hehehe......... lena tidur? Tak lena? Tak apa sebab Bulan ini adalah bulan terakhir awak bernafas di bumi ini..... hehehe...... lepas ini awak akan tidur buat selama-lamanyaa.........hehehe.....
Pap!
Bunyi pintu bilik roomatenya dihempas kasar. Badan Tiara terangkat. Dia menggigil....

*****

" hey! Wazzap? Why you look so tired beb?" Soal Yuna sebaik shj Tiara tiba di kelasnya.
" I cite mesti u takkan caya." Kata Tiara.
" ala... beb... cite jela... I cayalah... confirm!👌👍"
" tapi plzz... keep this secret okay?"
" emm... yg tu I tak janji. Ala... beb... u kan tau mulut I camne... ala... cite jela... I will hear for u.."
" sorry.... cause u can't keep any secret I tak boleh nk cayakan u. Sorry beb. I need to go."
Tiara berlalu. Mata Yuna terarah ke arah satu kelibat yg mengikut gerakan Tiara. Serta merta bulu romanya meremang...
Lembaga itu menoleh ke arahnya sambil menyeringai dan bersuara tanpa buka mulut...
" keep this secret or u will fine too!"
Masa itu tak taula Yuna nk ckp apa tapi memang kecut perut dia. Apatah lagi melihat wajah lembaga itu. Putih pucat, mata sayu tp tersimpan dendam. Berbaju putih yg dipenuhi darah dan paling menakutkan kakinya tidak jejak ke lantai. Rambut mengerbang mcm penyanyi rock tp panjang hingga mencecah lantai. Mulutnya tumbuh taring.
Paling Yuna tabik hantu pun blh ckp Bahasa inggeris! Terbaek!👍

*****

Entah kenapa sejak bertemu Yuna tadi Tiara rasa mcm ade something yg follow dia. Dia menoleh.. namun tiada apa apa. Dia meneruskan perjalanannya. Hati nya sudah tidak sedap. Pada masa yg sama muncul sepasang tgn yg berkuku panjang ingin mencekik lehernya namun tidak sempat kerana muncul bff Tiara.
" hi beb! Wazzap?"
" hi Rin... I just fine. Do not worry about me ya?"
" I tgh muka u ni mcm ada probem. Plzz if it is important and u tk blh nk tanggung sensorang cite kt I. I always here for u." Kata-kata Rin membuatkan Tiara terharu. Rasanya dia patut memceritakan apa yg berlaku padanya.
Baru shj Tiara ingin membuka mulut muncul lembaga berwajah hodoh di belakang Rin. Dia merenung tajam wajah Rin.
" mind your own bussiness.. don't busybody!"
Fuhlamak! Speaking london lagi! Dengan mulut yg tk dibuka tp suara yg menyimpan amarah. Rin apalagi? Terus cabut lari. Tiara hairan melihat Rin pergi. Dia turut menoleh ke belakang. Alangkah terperanjatnya pabila melihat lembaga hodoh menyeringai kpdnya. Tgn lembaga itu mencekik lehernya sehingga dia tidak mampu menjerit!

Dendam LamaWhere stories live. Discover now