Tiara resah gelisah sebaik sahaja malam bertukar siang. Masanya ada beberapa jam lagi. Dia thu dia akan mati jugak walaupun Bella tk datang kerana dia dapat rasa ajalnya akan tiba untuk menjemputnya pulang.
Rin dan Yuna sudah maklumkan yg mereka tk boley hadir. Tiara pun faham. Ni urusan antara dia dan Bella.
" Tia.. marila makan ni.. bibik dah siapkan makanan untuk kamu." Kata Bibik Temma.
Tiara menggeleng.
" takpe bik. Saya kenyang lagi ni." Kata kata Tiara membuatkan Bibik Temma hairan.
" hmm okay. Tp jangan lupe nk makan ye." Bibik Temma berlalu. Tiara menggigil..
Telefonnya dicapai untuk melihat satu mesej yg diterima sejak semalamJumpa di Hutan Angker belakang Universiti malam ni! Perhitungan terakhir antara aku dan kau! Tepat pukul 12.00 malam! Sharp! ~ Bella ~
Tiara pasrah sahaja. Dia dh tak de idea nk lawan Bella macam mana. Disebabkan roh Bella tk tenang.. Dia nekad untuk balas dendam.
Tiara mengeluh kasar. Dia kena bersiap siaga untuk berhadapan dengan Bella.*****
Kau mesti telefon polis!!!
" arghhh!! Shut up!!"
Kau dah libatkan diri kau dalam hal aku! Kau kena buat apa yg aku suruh! Kau kena telefon polis!!
Jeritan itu berkumandang lagi. Rin dan Yuna lelah. Mereka diganggu dengan suara Bella yg menyuruh mereka membuat sesuatu yg bakal difikir untuk mengkhianati kawan mereka, Tiara.
Lokasi: Hutan Angker ( tengah hutan )
Waktu: 12.00 malam
Kau mesti telefon polis dan beritahu tentang lokasi itu!!!!!Jeritan itu datang lagi beserta kertas yg ditulis menggunakan tulisan darah untuk menyatakan lokasi yg telah ditetapkan.
" Rin.. kita nak buat apa nie?" Soal Yuna. Rin termangu seketika.
" aku rasa kita kena buat apa yg disuruh." Kata kata Rin mengundang senyuman di bibir Bella tanpa disedari oley mereka.
" tapi kau sanggup mengkhianat kawan baik?! Kau sanggup?!" Yuna meninggikan suaranya apabila dirasakan tindakan Rin tu amat bodoh!
" hei! Kau nk tahu tak? Dah lama aku fikirkan hal ni sejak Tia cerita. Yg bersalah tetap bersalah. Tia patut terima apa yg dia dh buat! Dunia sekarang kau perasan tak macam tk adil?!
Yg membunuh dihukum penjara. Sepatutnya dia dibunuh jugak! Sama macam apa yg dirasa oley si mangsa!!" Tegang nada Rin. Jelas menyatakan yg dia perlu adil.
Yuna terdiam mendengar bicara Rin.
" cuba kau bayangkan kalau adik kau dibunuh. Dan pembunuhnya dihukum penjara 20 tahun. Kau akan rasa apa? Mesti rasa tak adil kan? Kau pun rasa mesti patut dibunuh pembunuh adik kau kan?" Soalan Rin menyentak kalbu Yuna. Betul. Betul apa yg Rin cakap. Tiara salah. Dia patut menerima pembalasannya.
" okey. Kita ikut apa yg disuruh oley hantu Bella." Kata Yuna.
Bella dan Khai tersenyum mendengar bicara petah Rin. Akhirnya, ada juga manusia yg berfikiran adil. 😊😊*****
11:59 malam,
Tiara sudah sedia berada di hutan Angker belakang Universitinya. Dia berada di tengah tengah hutan. Menunggu ketibaan Bella yg bersedia untuk menuntut Bella.
Berdebar debar hatinya menunggu kehadiran Bella. Rin dan Yuna tidak menemaninya kerana dia tahu, apa yg dibincangkan oley Rin dan Yuna sianh tadi. Ya! Dia memang patut dihukum. Sama seperti apa yg dilakukannya kpd Bella.
Tiara menunggu dalam menghitung masa sebelum dia pergi.*****
12:00 tengah malam,
" ya Encik. Pembunuh Nabila Nadia ada di dalam." Kata Rin. Beberapa buah kereta polis terparkir di luar hutan dan menuju ke tengah hutan.
" macam mana awak tahu yg pembunuh itu ada di dalam?" Soal Inspektor Razlan.
" sebenarnya, dia kawan kami. Kawan baik kami. Tapi sejak kebelakangan ni dia murung. Kami hairan dan tanya apa yg berlaku.
Dia ceritakan semua. Disebabkan gangguan dari Roh si mati, dia terseksa dan akhirnya menyerah diri kpd roh tersebut. Ya, sy thu citew ni memang tk logik bagi encik tapi ia memang berlaku pada kami.
Roh tu cakap supaya kami laporkan pada polis. Dia ada agenda tersendiri. Kami tk thu. Tu aje yg boley sy ckp kt Encik." Kata Rin. Inspektor Razlan mengangguk.
" memang kedengaran agak tidak logik tp kes ni memang pernah berlaku. Berlaku pada kawan sy sendiri." Kata kata Inspektor Razlan membuatkan Rin terkejut.
" Inspektor! Suspek dikesan berada berdekatan kawasan ini!" Kata salah sorang ank buah Inspektor Razlan. Beliau mengangguk.
" siap sedia dengan senjata masing masing!" Arahnya.
Mereka bergerak perlahan lahan menuju ke lokasi yg diberitahu oleh roh Bella.*****
12:00 malam,
Pada masa yg sama...
" Bella!! Khai!! Muncullah!! Aku dah sedia!!" Jerit Tiara. Tiada apa yg muncul. Dia menangis teresak esak.Tiba-tiba...
Note:
Haa? Amacam? Best? Tak kan? Mira tau sebab Mira kurang idea.. tak seram langsungkan.. huhu... sedihnya.. takpela.. citew ni da nk sampai ke penghujungnya.. nak tau apa jadi dengan Tiara? Nak tau bacalah ye chia chia cia😁😁😆..
haha.. btw teruskan vote dan komen ye.. tq very much..😖
YOU ARE READING
Dendam Lama
RandomBella mati dibunuh oleh musuhnya, Tiara gara gara kecantikan yang dimiliki serta kehebatan dirinya. Disebabkan roh Bella tidak tenang, Tiara diganggu habis habisan sehinggalah misteri kematian Bella terbongkar. Apakah misterinya? Namun, pada masa yg...