BAB 7 : Mangsa Baru 2

55 5 0
                                    

Entah mengapa sejak pulang dari rumah ustaz Kamil, perawat Islam yg terkenal hati Rin tiba tiba berdebar semacam apatah lagi setelah masuk ke dalam rumahnya.
Sebaik sahaja dia masuk ke dalam bilik serta merta bulu romanya berdiri. Dia mengusap bulu romanya supaya menurun semula. Udah udah ler berdiri nyer..

Tok! Tok! Tok!

" Eh!" Terkejut Rin. Dia membuka pintu.
Mamanya tersenyum meleret memandangnya. Dia hairan melihat senyuman meleret mamanya.
" ada apa ma?" Soal Rin.
" jom makan. Papa dah tunggu kt bawah." Kata mamanya. Kali ini Rin lihat senyuman mamanya kelihatan agak menyeramkan. Berdiri bulu romanya.
" Err.. Rin kenyang lagi. Nanti kalau Rin lapar Rin turun." Kata Rin cuba untuk menghalau mamanya dgn cara halus.
" okey tapi cepat tau. Kak Rina dh ade kt bawah." Kata mamanya lagi seraya berlalu.
Selepas dia menutup pintu bilik, ade mesej masuk ke dlm telefonnya.

☆ Rin! Malam nie mama dan papa balik lewat yew. Mama dh cakap kt Kak Rina. So, kamu dan Kak Rina di rumah skang ni. Makanan mama dh letak bawah tudung salji. ☆

" what?!" Serentak dgn itu kedengaran bunyi ketukan di pintu. Rin tidak berani membuka pintu biliknya.
" Rin! Kakak ni Rin! Kak Rina! Buka pintu cepat Rin!" Rin terdengar. Tapi dia was was. Lantas dia menyuruh org yg mendakwa kakaknya itu mengucap dua kalimah syahadah.
" mengucap dulu kau!" Jerit Rin. Serentak ayat Kursi dibaca dgn kuat.
Pada masa yg sama Kak Rina mengucap dgn kuat. Rin membuka pintu dan kak Rina meluru masuk ke dlm bilik adiknya dan mengunci pintu bilik itu.
" nape ngan kakak ni?" Soal Rin setelah selesai membaca ayat Kursi dan memastikan jelmaab tadi sudah pergi berdasarkan jeritan kuat yg dia dengar tadi.
" kak pergi makan.. mama ajak.. kak tak ingt yg mama balik lewat.. lps makan.. kakak masuk bilik.. hah.. hah.. hah.." termengah kak Rina.
" kak dapat mesej... dari mama.. mama cakap balil lewat.. kakak tiba tiba rasa mual.. kakak muntah.. keluar cacing!!!" Jeritan kecil kak Rina membuatkan Rin ketawa.
" tu lah! Lain kali kena hati hati bil..."
Tergantung ayat Rin bila dia dapat satu mesej dari no. Yg tk dikenali.

♢ jangan ingat ia berakhir di sini sahaja! Masih ada gangguan hebat untuk kau sekiranya kau terus menyibuk dalam urusan aku dan Tiara! Don't be busybody!! ♢

Jadi semua ni berpunca daripada kesibukan dirinya yg ingin menolong Tiara?
Disebabkan hal tu kak Rina pun terbabit sama?
" damn!" Jerit Rin tiba tiba. Kak Rina mengangkat kening.
" why?" Soalnya. Rin mendengus kasar.
" the setan memang tak guna!!!"

Rina's P.O.V

" Rina... Rina... Rina.."
Aku hairan? Siapa yg memanggilku? Kalai Rin tk mungkin sbb itu bukan suaranya.
" Rina...." suara itu memanggil lagi. Hesy! Jenis yg tk reti bersabar! Getus hati kecil ku dan menyusun langkah menuju ke pintu bilik yg dikunci.

Ktak!

" eh mama!" Kataku terkejut.
Mama hanya tersenyum meleret. Hairan aku dengan senyuman meleret yg dihadiahkan oley mama.
" Rina.. jom turun makan. Papa dah tunggu.." kali ini senyuman menyeramkan pula terbit dari bibir mama. Semakin hairan dan seram aku rasa. Huish!
" Ah.. Err.. okay mama. Rin dh turun?" Soalku. Sengaja sebenarnya. Ikutkan hati memang malas aku nk turun sebenarnya. Kihkihkih..😆😂
" mama nk panggil la ni.. turun yer.." mamaku berlalu menuju ke bilik Rin. Aku hanya buat endah tk endah shj. Aku pun berjalan menuju ke tangga untuk turun ke bawah.
Tiba di dapur aku dihidangkan dgn aroma yg sungguh enak! Aku bingkas duduk. Sempat dikilas sebentar reaksi papa ku yg kadangkala sportrim ( sporting sebenarnya.. hehe.. mengikut bahasa Mira.. ) tapi bertukar karakter.
" papa?" Tegurku. Papa menoleh dan tersenyum meleret sebelum kembali mediamkan diri.
Aku menjongket kening.
Lantas kerusi di tarik. Aku menunggu mama datang bersama Rin. Tapi aku pelik mama muncul sendirian.
" Rin mana mama?" Soal ku sambil mencedok mi goreng.
" Rin kate die kenyang. Nantila dia turun. Kitew makan dulu ya."kata mama. Aku perhatikan kelakuan mama dan papa. Berbeza sangat.

" Alhamdulillah.."
Aku mendaki tangga menuju ke bilik tanda kekenyangan. Bak kata pepatah..
Gendang gendut tali kecapi,
Kenyang perut senang hati,
Jangan buncit sudahla nanti..
Treet! Treet!
Wah mesej! Sape yg berani mesej aku maghrib maghrib macam nie nie? Pantas telefon di capai dan aku meneguk kasar air liurku.

♡ Rina.. mama dan papa balik lewat mlm ni. Mama dan papa ada urusan penting di bank. So, Rina tinggal dgn Rin je lah kt rumah tue. Makanan mama da letak kt bawah tudung salji d dapur. ♡

" mama tak balik lagi so tadi tu.."
" uwekk!!" Aku meluru menuju ke tandas yg tersedia d bilik ku. Aku memuntah kan isi yg dimakan tadi. Kelihatan beberapa ekor cacing panjang keluar dari mulutku. Aku berasa loya. Lantas muntah lagi. Mujur aku makan sedikit shj. Sempat lagi aku menyumpah.
" tak guna punya hantu! Sesuka hati prankkan aku!!"
Aku berlari ke bilik Rin setelah memuntahkan isi yg tidak sepatutnya. Mujur aku tidak keracunan makanan. Kalau tidak.. awaslah kau hantu! bebelku dlm hati.
Aku mengetuk pintu bilik Rin sekuat hati tanda melepaskan geram!!

End Rina's P.O.V

*****

" Eee memang tk guna hantu tu!! Tapi aku hairan mcm mana kau berani menyumpah? Kalau aku sudah tentu berkelubung dlm selimut tau tak!" kata Yuna. Rin hanya tersengih.
" sebab aku pernab ikut mama dan papa aku memburu hantu selama 2 tahun sebelum berhenti memburu!"




Note:

Okay tak citew ni? Kalau okay vote. Kalau tak vote jugak ye.. hehe.. peace yow!✌
kalau rasa perlu komenla. Sorryla Mira tk de idea sangat.. huhu😭😭
Tp jgn risau Mira akan cuba sedaya upaya untuk siap kan citew Dendam Lama ini! That's my promise!!
Err... #votemeya?

Dendam LamaWhere stories live. Discover now