The 1st Chapter

790 31 17
                                    

Secawan air milo dihirup perlahan dan diikuti popia otak-otak kegemaran Liy. Rutin yang biasa sebelum bertolak ke sekolah. Namun hari ini merupakan hari pertama persekolahan pada tahun 2016 and Liy is now a form 5 student.
Kedengaran tapak kaki ummi dan abahnya menuju ke dapur untuk bersarapan bersama.

"Uii, baju baru,tudung baru,beg baru,kasut baru. Semua baru" kata ummi dengan bersemangat.

"Semangat pun kenalah baru,lagi-lagi SPM kan tahun ni?" Abah menyambung sambil mengambil tempat di sebelah ummi.

Aku hanya tersengih mendengar ayat abah. Dalam hati hanya mengiakan dan menyimpan kata-kata yang diucapkan abah sebentar tadi di dalam kotak memori. Kot-kot lupa yang dia ni calon SPM 2016.

Jam sudah menunjukkan angka 6:45 a.m. Hati semakin laju berdegup menandakan aku semakin nervous. Maklumlah first day sekolah. Namun aku berselawat untuk menenangkan diriku. Abah telah keluar untuk membuka pintu dan mangga di gate dan ummi dah get ready untuk menghidupkan enjin kereta. Aku bergegas keluar dan memangga pintu dan gate lalu masuk ke dalam kereta.

****

Sesampai di tempat parking cikgu-cikgu, aku melangkah keluar dan bersalaman dengan abah dan ummi sebelum menuju ke kelas baru. 5 Bestari dicari dengan hati yang diajak bertenang. Kakiku melangkah masuk sambil memberi salam kepada rakan-rakan yang rancak berbual. Maklumlah, beberapa bulan kan tak berjumpa? Tempat ku ambil di sebelah Yan yang memang kecoh.

"Senyum lah sikit cik kak oi" kata Win yang duduk berhadapanku.

"Baru hari first dah stress? Lek lah" sambung Teah.

Tiba-tiba loceng sekolah kedengaran menandakan perhimpunan bakal bermula. Kami segera ke tapak perhimpunan yang hanya di beberapa tapak di hadapan.

****

Kekecohan melanda ketika perhimpunan telah tamat dan para pelajar menuju ke kelas masing-masing. Semua orang happy je, aku je ke yang nervous? Desis hati Liy

Ketika kaki ingin melangkah ke dalam kelas, kelihatan seorang lelaki melintasi kelas Liy. Siapa tu? Hensem. Desis hatinya lagi. Dalam kepala sibuk memikirkan siapakah lelaki yang baru melintas. Namun dibiarkan sahaja persoalannya tidak dijawab.

Ketika sesi PDP berlangsung, Liy and her classmates begitu fokus dan mendengar dengan penuh teliti apa yang guru kelasnya sampaikan.

"Nama saya Puan Intan Adawiyah. Boleh panggil cikgu Intan. Saya akan mengajar mata pelajaran Biologi dan saya harap kelas ni tidak akan menimbulkan masalah serta dapat belajar elok-elok ya. Semoga memperoleh kejayaan straight a dalam SPM tahun ini" kata cikgu Intan membakar semangat calon-calon SPM di hadapannya.

Sesi pembelajaran diteruskan dengan semangat yang baru.

****

Waktu rehat
"Siapa pergi kantin? Jom pergi" ujarku kepada rakan-rakanku.
Dengan serta merta mereka mendahuluiku di luar kelas.

Eh tu budak tadi. Siapa dia ek? Hensem. Desis hati Liy lagi. Perkataan hensem tidak dibuang walaupun telah dikatakan sebentar tadi.

Liy jalan beriringan dengan teman-temannya ke kantin yang sesak lagikan padat itu. Beberapa nugget dan keropok basah kami beli lalu terus ke kelas. Itu memang habit kami. Kami kan budak baik dan pelik. Tak makan kat tempat ramai orang. Tak suka. Lagi-lagi Liy. Kalau dia ajak makan kat situ, memang kena lah makan kat situ. Orang berpegang teguh pada prinsip kan? Siapa langgar nahas lah.

Loceng tamat waktu rehat berdering dan pelajar-pelajar segera masuk ke kelas. Dah lah hari first, kalau lambat habis lah kena bebel. Hancur semangat nanti. Dan beberapa minit kemudia seorang cikgu yang aku kenali memasuki kelasku. Cikgu Shuha!!!! Rindunyaa desis hati Liy. Dia akan mengajar mata pelajaran Sejarah di kelas ku. Yahooo!

Sesi PDP berjalan seperti biasa.

****

Jam menunjukkan tepat 1:10 p.m. Waktu pulang sudah tiba. Yeayyy!! 😀
Setelah memberi ucapan terima kasih kepada cikgu Hana, pelajar-pelajar bersegera untuk pulang. "Jom balik. Byee korang!! " kata Mie,Pah dan Win yang menaiki bas dan segera meninggalkan aku,Yan dan Teah yang sememangnya balik lambat. Anak-anak cikgu memang balik lambat. Tak aci betul dia orang balik awal.
Aku,Yan dan Teah lantas melambai mereka dan menuju ke port kami di pondok berdekatan parking cikgu.

"Korang pernah nampak tak siapa budak cina yang pakai cermin mata tu?" Kataku mematikan kesunyian.

"Yang mana?" Yan menjawab dengan soalan.

Teah yang menjadi pemerhati sejak tadi bertanya "yang mana ek?"

Aku mendengus perlahan tanpa disedari mereka ketika terlihat abah mengajakku pulang dan berkata "esok aku tunjuk. Okay? Bye korang! See you tomorrow. Jangan lupa homework." Kataku.

Yan dan Teah yang sememangnya masak dengan perangai Liy yang banyak pesanan tu segera berkata "okay" secara serentak.

Hai. Do support and read this story. Manalah tau kot-kot ada jugak yang merasa benda yang sama. Hehe

Thank you.
LeeYaaNa

FateWhere stories live. Discover now