"I'm your secret admire"
Mikayla tiba di sekolah. Langkahnya diatur ke kelas. Hatinya geram dengan perbuatan Harry sebentar tadi. Rupa sahaja handsome tapi adab Out gila. Natasha berlari mendapatkan Kayla. Kerusi di sebelah Kayla ditarik oleh Natasha.
"Kau kenapa Kayla?" Soal Natasha.
"Ha? Okay ja tak dak apa lah" balas Kayla.
"Come on lah aku kenal kau dah nak masuk 8 years takkan kau nak tipu aku" balas Natasha.
"Betui tak dak apa" kata Kayla mempertahankannya.
"Hmm never mind. Ha aku ada story nie" kata Natsaha teruja. Natasha nie boleh dikatakan up to date lahh sebab dia pandai bergaya.
"Apa dia?" Soal Kayla.
"Kau tahu tak instafamous yang nama dia apa tah kan dia handsome gila weii tapi tu lah" kata Natasha sayu.
"Tapi?"
"Dia ada girlfriend. Girlfriend dia tak la lawa mana pun cuma hipster lahh" kata Natasha.
"Ooo cinta takk kenal rupa beb" kata Kayla. Natasha membuat tangan tanda 'OkayKaylaOkay'.
🎈🎈🎈
"Woi Harry kau nak rehat dekat mana sekejap lagi?" Soal Imran kepada Harry.
"Tempat biasa lah ngok. Kejap mana Fiq? Aku tak nampak dari tadi lagi " kata Harry.
"Macam biasalah dia tu cirit lagi memang perut dia tu kilang taik aku rasa" kata Imran.
"Pandai kau kata dekat orang. Haih dah jom" ajak Harry.
Fiq memegang beg kertas berwarna coklat yang penuh dengan coklat kegemaran Kayla. Kiri kanan dilihatnya oleh Fiq. Okay cun line clear! Terus Fiq memasuki kelas Kayla. Dicari tempat Kayla lalu diletakkan beg tersebut atas meja. Sticky note dilekat di beg Kayla. Setelah itu Fiq keluar dari kelas Kayla.
Langkahnya dituju ke kantin. Setibanya di kantin Fiq mencari melihat dua orang kawannya. Tapi matanya tertumpu pada Kayla yang sedang makan dengan tertib sekali. Kayla yang sedang khusyuk makan terlihat Fiq yang sedang memandangnya. Fiq menghadiakan senyuman pada Kayla. Ya Allah senyuman Fiq tu boleh membuatkan semua wanita cair dengan lesung pipitnya. Mukanya yang putih susu. Dengan bibir yang pink.
Kayla membalas senyuman Fiq semula. Terus Kayla menyambung makan semula.
"Kau dah kenapa? Senyum sesorang tadi?" Soal Natsah di hadapan Kayla.
"Fiq dia senyum dekat aku"
"Kau biar betik bin banana.. Hahaha Fiq tu Jeni's payah senyum doh untuk orang tertentu ja dia senyum. Ker dia senyum dekat orang belakang kau kot" balas Natasha. Fiq memang ramai peminat namun dia tidak langsung melayan wanita dan memang payah untuk melihat Fiq senyum pada wanita. Hanya orang yang dia suka sahaja akan mendapat senyumannya.
"Lantak kau lah nak percaya ka tak" getus Kayla malas hendak melayan.
"Yelah..yelah" balas Natasha.
"Oii Fiq sini lahh!" Jerit Imran. Fiq membuat tanda Okay lalu berlari ke arah kawannya.
"Kau pergi mana lama sangat. Duduk termenung depan tu tadi dah kenapa" soal Harry.
"Ha? Tak dak lah tadi ada bidadari lalu tu yang terpegun tu" balas Fiq tersenyum.
"Amboi dah pandai kau nah tak reti nak cerita dekat kitorang ka?" Soal Imran.
"Alah nanti kau berdua tahu jugak" balas Fiq.
"Whatever" balas Harry.
🎈🎈🎈
Kayla masuk ke dalam kereta. Beg kertas berwarna coklat di lihatnya. Banyak sungguh coklat dia dapat. Antafanya ialah dairy milk, kinder bueno, sticky, pepero dan banyak lagi. Sticky note lebih kurang dalam 4 sahaja yang diletakkan.
'Saya tahu awak suka coklat. Have fun dear'
'Ignore semua orang yang benci awak tau.😊'
'Walaupun awak tak reti bergaya saya tetap suka awak'
'Jangan lupa makan coklat nie. Kalau boleh update dekat insta saya nak tengok'
Terus Kayla membuka aplikasi Instagram dan menangkap gamabr. Caption ditulis 'thanks bagi coklat and kata-kata semangat'. Tidak sampai berapa minit Kayla lihat notification 'Fiq likes your photo'. Seriously fiq like photo aku? Yang tak boleh belah Fiq boom habis wall aku. Dua lagi notification masuk 'Fiq started following you' dan 'Fiq has comment on your photo'.
Fiq: hurmm untung lahh ada secret admire😭
Kayla_: @Fiq eleh dia lagi hot😊
Fiq: @Kayla_ okay 😂😂😊
🎈🎈🎈
"Mama! Oo mama!" Jerit Kayla.
"Ha kenapa nie Kayla?" Soal mama kepada aku.
"Kayla nak keluar kejap. Mama nak pesan apa?" Soal Kayla.
"Tak dak apa. Hati-hati tau" kata mama kepada aku.
"Okay ma'am. Bye mama" ujar Kayla. Kasut vans disarung oleh aku. Badan diloloskan ke dalam kereta.
Setibanya di Mid Valley Kayla berjalan seorang diri. Dengan cara yang tidak sengaja Kayla terlanggar seseorang. Habis jatuh barang orang yang dilanggarnya.
"Sorry miss. Saya tak perasan" ujar Kayla.
"No its okay. Salah I jugak jalan sambil main handphone" kata perempuan itu.
"Nah barang you" Kayla menyerahkan beg-beg kepada perempuan itu. Beg itu disambut lalu perempuan itu mengucapkan terima kasih. Kayla melihat cara pemakaian perempuan itu. Muka dia familiar?
"Instafamous right?" Kata Kayla.
"Yah..you orang pertama yang perasan I😂😂..." Kata perempuan itu.
"Cantik awak pakai macam nie. Saya suka" kata Kayla.
"Thanks again"
"Selfie? Boleh?" Soal Kayla kepada perempuan itu. Perempuan itu mengangguk. Beberapa gambar di snap oleh Kayla. Akhirnya dia menyalam perempuan itu dan meneruskan perjalanannya.
Harry dan kawannya tiba di Mid Valley. Perjanjian yang dirancang oleh mereka adalah 'wayang sambil lepak'.
"Bro makan lu jom" ajak Harry.
"Okay ja but aku nak something yang sweet" kata Fiq.
"Baskin Robbin" kata Imran. Semua mengangguk lalu menuju ke Baskin Robbin. Kayla yang baru tiba di Baskin Robbin mengambil tempat. Aiskrim yang dibeli disuap masuk ke mulut. Iphone dibuka oleh Kayla. Application Instagram dibuka oleh Kayla. Gambar yang angkap bersama instafamous sebentar tadi dimuat naik. Caption ditulis 'hope I can see you again'. Kayla mentag nama instafamous tersebut. Tidak sampai beberapa minit instafamous tersebut komen dan like gambarnya.
Panda: @Kayla_ I hope too dear. Ily💓🙈
Kayla terus membalas comment instafamous tersebut.
Kayla_: @Panda I love you more💖💓
Fiq dan rakannya yang tiba di Baskin Robbin mengambil tempat di sudut yang tidak berapa jauh dari tempat Kayla.
"Aku pergi beli asirkim kejap" kata Harry. Imran terus mengeluarkan telefonnya dan bermain. Fiq terlihat Kayla yang duduk seorang diri. Fiq sekadar melihat sahaja tidak mahu menegurnya.
"Kau ada nombor Kayla" soal Fiq kepada Imran.
"Nak buat apa aku simpan dah lahh tak pandai bergaya" kata Imran. Fiq sekadar diam sahaja malas mahu melawan.
YOU ARE READING
Mikayla Sofea
Short StoryNi aku Mikayla Sofea. Siapa sahaja tak kenal aku Mikayla atau lebih dikenali sebagai Kayla. Hidup aku mewah namun satu sahaja yang aku tidak tahu iaitu 'bergaya'. Semua perempuan suka bergaya tetapi aku langsung tidak. Rakan sering mentertawakan aku...