KHUTBAH KITAB
Dengan nama Allah, pengasih, penyayang.
TUHAN ku, mudahkanlah oleh Engkau dan janganlah Engkau persukar, wahai TUHAN yang Mulia! Tidak ada daya dan tidak ada kekuatan, melainkan dengan pertolongan ALLAH yang Maha Tinggi lagi Besar.
Kami memuji kepada ALLAH pujian orang-orang yang berterima kasih. Dia telah mengirimkan kepada kami Muhammad penutup sekalian Nabi dan pengunci sekalian Rasul, dengan membawa petunjuk dan agama yang benar serta kitab yang kokoh kuat. Dan telah mengutusnya agar menjadi rahmat yang merata bagi semesta 'alam, sebagai ikutan yang baik bagi segenap manusia.
Kami pohonkan tambahnya rahmat dan kesejahteraan atas Nabi yang benar lagi kepercayaan, ikutan bagi orang-orang yang tha'at, patuh kepada ALLAH, pemimpin bagi orang-orang yang tulus ikhlas, kepala bagi orang-orang yang bertauhied, pemuka bagi orang-orang yang berlaku baik, pahlawan bagi orang-orang yang bercahaya cemerlang yang diutus sesudah berusia empat puluh tahun; yang dengan risalahnya itu, goncanglah pertahanan kekufuran, berserak-seraklah gedung-gedung kesyirikan, dan bersinarlah cahaya fajar matahari agama yang benar.
Rahmat dan kesejahteraan itu kami pohonkan pula atas keluarganya yang suci-suci, yang mereka itu telah menjadikan perjalanannya (Nabi) sebagai contoh tauladan bagi orang-orang yang datang kemudian; dan atas para sahabatnya dari golongan Anshar dan Muhajirien, yang mereka itu telah membelanya, dan mereka itu telah berhijrah dengannya karena memuliakan agama; dan atas sekalian isterinya yang telah diangkat sebagai ibu-ibu bagi para orang yang beriman; dan atas para pengikutnya, yang mereka itu telah mengikut jejak sunnahnya. Kami pohonkan tambahnya rahmat dan kesejahteraan atas mereka itu semoga selalu dilimpahkan sampai pada hari Kiyamat, yang pada hari itu penyesalan dan ratapan orang tidak akan berguna, harta benda dan anak-anak tidak akan berguna juga.
Adapun kemudian daripada itu, sesungguhnya ALLAH yang Maha Tinggi telah berfirman di dalam Kitab-Nya yang terang nyata:
Dan ketika 'Isa bin Maryam berkata: "Hai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Utusan ALLAH kepada kamu sekalian, membenarkan barang apa (Kitab) yang sebelumku daripada Taurat, dan memberi berita gembira dengan seorang Rasul yang akan datang kemudian aku, namanya Ahmad."
Maka ketika ia (Ahmad) itu datang kepada mereka dengan membawa keterangan yang nyata, mereka berkata: "Ini sihir yang terang." Dan ingatlah ketika ALLAH mengambil perjanjian dengan Nabi-Nabi: "Jika datang kepada kamu kitab dan hikmah, kemudian datang kepada kamu seorang Rasul (Muhammad), yang membenarkan apa-apa yang ada pada kamu, hendaklah kamu percaya sungguh-sungguh kepadanya dan hendaklah kamu menolong sungguh-sungguh akan dia.
Dia berkata: "Sudahkah kamu menyanggupi dan kamu terima perjanjianKu yang demikian?" Mereka menjawab: "Kami telah sanggup." Dia berkata: "Saksikanlah olehmu; dan Aku bersama-sama kamu daripada orang-orang yang menyaksikan." Sesungguhnya ALLAH telah berbuat budi atas orang-orang yang beriman, karena Dia telah membangkitkan di antara mereka itu seorang Rasul dari jenis golongan mereka sendiri, yang membacakan ayat-ayatNya dan membersihkan mereka dan mengajarkan mereka Kitab dan Hikmah, padahal sesungguhnya mereka itu dahulunya adalah di dalam kesesatan yang terang. Dan Muhammad itu tidak lain melainkan seorang Rasul yang telah lalu dahulu daripadanya beberapa Rasul. Apakah jika ia mati atau terbunuh, kamu akan berpaling membalik atas tumit-tumit kamu? Padahal barangsiapa berpaling atas dua tumitnya maka ia tidak akan menyusahkan ALLAH sedikitpun jua; dan ALLAH akan memberi balasan pahala pada orang-orang yang berterima kasih. Dan tidaklah Kami (ALLAH) mengutus engkau Muhammad, melainkan menjadi rahmat bagi semesta alam.
Ya TUHANKU!, tunjukilah hatiku, supaya aku berterima kasih atas karunia Engkau yang telah Engkau karuniakan kepadaku dan kepada dua orang tuaku, dan supaya aku mengerjakan pekerjaan yang baik, yang Engkau sukai; dan perbaikilah aku pada cucuku. Sesungguhnya aku kembali kepada Engkau dan sesungguhnya aku daripada orang-orang yang menyerahkan diri.
Ya ALLAH, kabulkanlah permohonanku wahai Tuhan yang melaksanakan permohonan orang-orang yang memohon!
Wassalam,
H. MOENAWAR KHALIL
YOU ARE READING
Kelengkapan Tarikh Nabi Muhammad SAW [Jilid 1A]
SpiritualBuku "Kelengkapan Tarikh Nabi Muhammad SAW" merupakan tulisan sejarawan Indonesia iaitu K. H. Moenawar Chalil (1908 - 1961). "Kelengkapan Tarikh Nabi Muhammad SAW" memiliki 8 jilid keseluruhannya di bawah terbitan Bulan Bintang, Jakarta. Penulisan i...