Sebagai "Pengantar Pembahasan" bagi kitab ini, amat perlu rasanya kami uraikan lebih dahulu, sekalipun dengan singkat, beberapa keterangan mengenai "kepentingan tarikh dalam Islam, terutama tarikh para Nabi Utusan ALLAH SWT dan tarikh Nabi Muhammad SAW". Karena tentang ini, pada masa belakangan ini banyak dilupakan oleh kebanyakan ummat Islam, hingga tidak kurang-kurang mereka itu yang tidak mengerti tentang tarikh yang sebenarnya harus dimengerti, terutama tarikh pemimpinnya yang sejati, Nabi Muhammad SAW.
Dan sebelum soal kepentingan tarikh dalam Islam kami uraikan, lebih dahulu akan kami uraikan juga dengan singkat, beberapa perkara yang bersangkut paut dan/atau yang berhubungan erat dengan "Tarikh", yang kiranya perlu diperhatikan oleh ummat Islam seluruhnya. Dengan demikian, dapatlah kita masing-masing mengetahui, betapa besar kepentingan tarikh dan ilmu tarikh dalam Islam.
1. ARTI TARIKH DAN ILMU TARIKH
Perkataan "Tarikh" itu asalnya dari perkataan Arab, yang artinya menurut lughat (arti kata bahasa Arab) ialah: "ketentuan masa". Dan artinya menurut istilah (cara yang tetap terpakai) dalam kitab-kitab, ialah "Keterangan yang menerangkan hal ihwal ummat dan segala sesuatu yang telah terjadi di kalangannya pada masa yang telah lampau; atau pada masa yang masih ada." Kemudian terpakai juga dengan arti perhitungan tahun, dan buku sejarah dengan tahunnya.
Adapaun ilmu tarikh itu ialah suatu pengetahuan yang gunanya untuk mengetahui keadaan-keadaan atau kejadian-kejadian yang telah lampau di kalangan ummat; dan keadaan-keadaan atau kejadian-kejadian yang masih ada (sedang terjadi) di kalangannya.
2. PENGAMBILAN TARIKH
Tarikh itu diambil dari tiga peringatan, yakni:
a) Peringatan yang sungguh-sungguh tertulis (tercatat)
b) Peringatan dari keturunan (silsilah)
c) Peringatan yang kedapatan pada benda-benda pada masa purbakala
Peringatan yang sungguh-sungguh tertulis (tercatat) itu, ialah seperti kitab-kitab agama, buku-buku pengetahuan, buku-buku isi peraturan dan undang-undang, catatan-catatan keputusan dari pemerintahan atau dari pengadilan negeri, buku-buku pendidikan dan kebudayaan, daftar-daftar perjanjian, catatan-catatan tentang bumi dan apa-apa yang dikeluarkannya serta hasilnya.
Peringatan dari keturunan itu, seperti ceritera-ceritera atau hikayat-hikayat atau riwayat-riwayat dari orang-orang tua kepada anak keturunannya, peribahasa-peribahasa, pantun-pantun dan lain-lain sebagainya. Dan tentang pantun-pantun atau syi'ir-syi'ir dan peribahasa-peribahasa itu, walaupun kemudian biasanya telah penuh dengan beberapa perobahan (pengurangan atau penambahan), tetapi ada juga gunanya bagi orang yang suka memikirkannya atau memperhatikannya.
Peringatan benda-benda pada masa dahulu kala itu, seperti bekas-bekas negeri, kota-kota besar, benteng-benteng, batu-batu yang tertulis, kayu-kayu yang terukir, uang kuno, tangkal-tangkal, perkakas rumah tangga kuno dan lain-lain sebagainya.
3. PENGETAHUAN-PENGETAHUAN YANG MEMBANTU TARIKH
Tarikh itu tidak mudah diperoleh. Oleh sebab itu, ahli tarikh lebih dahulu haruslah mempunyai pengetahuan yang cukup, yang dapat dipakai sebagai alat untuk membantu keperluan menyusun tarikh.
Pengetahuan yang dapat dipergunakan sebagai alat menyusun tarikh itu ada banyak macamnya; tetapi yang perlu diketahui lebih dulu oleh tiap-tiap ahli tarikh ada tiga macamnya:
a) Ilmu "Takhthiethul-ardh" [علم تخطيط الأرض] (ilmu batas-batas bumi atau ilmu bumi)
b) Ilmu "Thabaqaatul-ardh" [علم طبقات الأرض] (ilmu isi bumi)
YOU ARE READING
Kelengkapan Tarikh Nabi Muhammad SAW [Jilid 1A]
EspiritualBuku "Kelengkapan Tarikh Nabi Muhammad SAW" merupakan tulisan sejarawan Indonesia iaitu K. H. Moenawar Chalil (1908 - 1961). "Kelengkapan Tarikh Nabi Muhammad SAW" memiliki 8 jilid keseluruhannya di bawah terbitan Bulan Bintang, Jakarta. Penulisan i...