BAB 1 [Bahagian 1]

783 5 0
                                    


BAB 1 : 'ARAB SEBELUM LAHIRNYA NABI MUHAMMAD SAW

1. LETAK JAZIRAH 'ARAB

Menurut pendapat para 'ulama ahli ilmu bumi pada mulanya bahwa bumi ini terdiri atas tiga benua: 1. Asia, 2. Eropa dan 3. Afrika. Kemudian pada masa yang akhir-akhir ini ditambah dua benua lagi yaitu: 1. Amerika, diketemukan pada abad ke-15 M. dan 2. Australia, diketemukan pada abad ke-17 M. Jadi, di muka bumi ada lima benua.

Adapun jazirah Arab itu sebahagian dari bumi atau sesuatu tanah yang serupa pulau, yang letaknya di antara benua Asia dan Afrika, seolah-olah tanah Arab itu sebagai hati bumi (dunia). Pada zaman purbakala, persangkaan orangpun demikian, walaupun letaknya di Barat-daya tanah Asia. Dan sejak dahulu kala tanah Arab itu terkenal dengan nama itu, ialah karena tanah 'Arab itu sekelilingnya sebahagian besar diliputi oleh sungai-sungai dan lautan, sehingga rupanya sebagai jazirah (pulau). Demikianlah kata sahabat Ibnu Abbas r.a.

Dan kebenaran perkataan itu memang nyata tanah Arab itu di sebelah Barat dibatasi oleh lautan merah; di sebelah Timur dibatasi oleh teluk Persia dan lautan Uman atau sungai-singai Dajlah (Tigris) dan Furrat (Ephraat); di sebelah Selatan dibatasi oleh lautan Hindia dan disebelah Utara oleh sahara Tieh (lautan pasir yang ada di antara negeri Syam dan sungai Furrat). Inilah sebabnya tanah Arab itu terkenal sebagai pulau dan dinamakan Jaziratul-'Arabiyah.

2. LUAS JAZIRAH ARAB DAN JUMLAH PENDUDUKNYA

Jazirah 'Arab itu luasnya kurang lebih 1,100,000 mil persegi; atau 126,000 farsakh persegi; atau 3,156,558 kilometer persegi. Tanah yang sekian luasnya itu sepertiganya tetutup oleh lautan pasir, yang di antaranya yang paling besar ialah yang terkenal dengan nama "Ar-Rabi'ul-Khaly". Bukan dengan pasir saja, tetapi dipenuhi pula oleh batu-batu yang besar-besar atau gunung-gunung batu yang tinggi-tinggi, di antaranya yang paling besar serta paling tinggi ialah yang terkenal dengan nama: "Jabal As-Sarat". Di dalam pulau pasir ini tidak ada sungai yang mengalir, karena lembah-lembah yang sebentar berair dan sebentar kering; airnya sebahagian mengalir masuk ke dalam padang-padang pasir saja, dan sebahagian pula masuk ke dalam lautan.

Dan tanah yang sekian luasnya itu didiami oleh 12,000,000 (dua belas juta) jiwa, tetapi ada yang mengatakan 10,000,000 (sepuluh juta) jiwa. Bilangan yang sekian banyaknya itu adalah pada masa itu.

3. BAHAGIAN-BAHAGIAN JAZIRAH ARAB

Jazirah Ara itu terbagi atas 8 bahagian; dan tiap-tiap bahagian mempunyai thabi'at masing-masing: 1. Hijaz; 2. Yaman; 3. Hadhrama; 4. Muhrah; 5. Uman; 6. Al-Hasa; 7. Najd dan 8. Ahqaf. Pada zaman dulu kala Jazirah 'Arab itu terbagi atas 6 bahagian; yakni 1. Hijaz; 2. Yaman; 3. Najd; 4. Tihamah; 5. Ihsa'; dan 6. Yamamah ('Arudh).

1- Tanah Hijaz itu terletak di sebelah Tenggara dari Thursina di tepi lautan Merah. Dan sebabnya ia dinamai "Hijaz", karena dia menutupi antara tanah Tihamah dan tanah Najd. Dalam tanah Hijaz itulah letaknya kota yang terkenal dengan nama "Makkah" atau "Bakkah", tempat lahir pribadi Nabi Muhammad SAW; dan di tengah-tengah kota itu terletak sebuah masjid besar yang terkenal dengan nama "Masjidil-Haram", dan di tengah-tengah masjid besar itu ada terletak rumah suci yang terkenal dengan nama "Ka'bah" atau "Baitul'llah".

2- Tanah Yamani itu letaknya di sebelah Selatan tanah Hijaz. Dan sebabnya dinamakan "Yaman", karena tanah itu letaknya di kanan Ka'bah (Baitu'llah), yakni jika menghadap ke Timur. Dan di sebelah kiri tanah itu terletak negeri Asier. Dalam tanah itu ada beberapa kota yang besar-besar; seperti kota Saba', (Ma'rib), Shan'a, Hudaidah dan 'Adn. Tanah Yaman itulah suatu tanah yang menjadi bahagian Barat-daya dari Jazirah Arab, di sebelah Barat dibatasi oleh lautan Merah, di sebelah Selatan oleh Samudera India, di sebelah Utara oleh Hijaz dan di sebelah Timur oleh Hadhramaut.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 22, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Kelengkapan Tarikh Nabi Muhammad SAW [Jilid 1A]Where stories live. Discover now