Ashen Cardroy
Blauwe beelden flitsten voorbij zijn ogen. Opeens stond hij in een lege donkere kamer, in z'n naakie. Er verscheen een touchpad schermpje uit de grond. Hij stapte voorzichtig dichterbij. Hij keek naar de touchpad. Er stond nu op: "Kies jouw ras." Hij had dit al tot in de puntjes uitgewerkt thuis. Hij scrolde wat naar beneden en daar stond het. Glyph. Hij drukte er zonder aarzelen op. Opeens kreeg hij korte, puntvormige oren, een lange spierwitte staart en twee prachtige vleugels. Hij had nu wel kleren aan. Het waren gewoon standaard MMO kleren. Bruin t-shirt. Grijze slobberbroek. Saaie bruine schoenen. Gewoon dus. Dan verscheen er op het touchpad: "Kies jou class." Dit was onverwacht. Hij dacht dat iedereen gewoon een standaard zwaardvechter moest zijn. Maar dat was blijkbaar een foute interpretatie. Ashen besloot eerst de lijst gewoon door te nemen voordat hij een beslissing nam. Daar stond wel iets interessant. Magic Archer. Dat klonk hem wel aanlokkelijk in de oren. Ashen dacht niet verder na en nam een keuze. Magische boogschutter. Toen hij op de knop had gedrukt werd hij meteen getransporteerd naar een groot open grasveld. Dit is vast de trainingszone, dacht Ashen. Voor hem stond een kist. Die opende hij. Hierin zat een ~op zicht~ vrij saaie boog, wat oude boeken en een briefje er nog bovenop waarvan hij vermoedde dat het een handleiding moest voorstellen. Eerst bekijk hij aandachtig 'zijn' boog. Die was gewoon van hout gemaakt. Maar wacht eens even. Er zijn geen pijlen! Misschien moest hij die handleiding maar eens lezen... Hij nam het oude ~nogal vuile~ papiertje van de stapel boeken. Hier stond alles stap voor stap uitgelegd:
• Eerst druk je op de rode knop achter de kist.
Die knop was hem nog niet eerder opgevallen. Hij drukte zonder nadenken. Uit computercodes, verscheen er opeens een soort van... Nja, hoe noem je zo'n lelijk beest eigenlijk? Een zwijn? Laten we het voorlopig maar op lelijk zwijntje houden, dacht Ashen.
Het lelijk zwijntje zag er woest uit en begon te briesen. Het schraapte zijn poot over de grond en begon te rennen, in Ashens richting. Oh God, wat moest hij doen?? Hij keek vluchtig naar de handleiding en viel hem iets op. Er stond in koeien van letters: "LEES EERST HEEL DE HANDLEIDING DOOR" Oops. Hij probeerde nog snel iets te lezen maar het afzichtelijke ding kwam dichter en dichter. Wat moest hij doen?! Hij volgde zijn instinct en nam zonder na te denken de sombere houten boog en spande de draad. Waar was hij in Godsnaam mee bezig?! Een boog schiet niet zonder pijlen! Maar er zat niets anders op op dit moment dus liet hij los. Een flits. Er vloog een haast doorzichtig rode pijl naar het lelijke zwijntje. Hij werd ruw doorboord, viel op de grond en veranderde terug in computercode. Wat. Was. Dat. Een boog die schiet zonder pijlen. Vet! Hij was zo blij. Hij nam nu de handleiding volledig door.• Als je het zwijn ~het was dus echt een zwijn!~ hebt verslaan, moet je de magische boeken uit de kist nemen. Hierin staan een aantal basics voor beginners. Leer deze van buiten!
Hij nam één van de magische boeken en keek erin. Er stond compleet uitgelegd hoe je een vuurpijl kan afvuren. Vet! Dit wordt cooler en cooler, dacht hij. Hij besloot voor dat hij de magische boeken zou lezen, hij eerst de handleiding verder zou lezen.
• Als je je vinger voor je houdt en ze dan van links naar rechts swipet, verschijnt er een soort menu. Dit is jouw persoonlijk menu. Hierin staan je vaardigheden, je level, je levenspunten, je manabalk en je spullen. Hou je leven altijd in het oog tijdens een gevecht!
Hij bekeek het menu even grondig. Hij tikte op vaardigheden. Daarin stond een hele lijst van dingen die hij kon beoefenen: kracht, verdediging, snelheid, koken, ~wat voor nut heeft koken nu in Godsnaam in een game~ magie, boogschieten, magisch boogschieten... En dan viel hem iets op. Tussen deze mijlenlange lijst stond er: "Unieke persoonlijke vaardigheid: ontgrendel op level 25" Dat is tegenvallen. Hij komt naar een game net om de redenen dat het echte leven niet goed genoeg is, nou moet hij nog wachten ook? Ashen nam zich voor er niet meer al te veel aan te denken.
Zijn level stond nog op 1 en zijn leven was 100/100. Dit spel is te gek! dacht Ashen. De handleiding ging nog verder:• In dit spel zijn er 100 'stages'. De bedoeling? Maak ze alle honderd af, versla al hun 'bosses' en ga dan de uitdaging aan met Riodin. Onderschat dit spel niet en lees alle tips die er zijn en komen zorgvuldig.
Moet lukken, dacht hij. En dan kwam er terug iets in zijn hoofd: wanneer kan hij vliegen met zijn vleugels?! Misschien staat er nog wel iets in de handleiding, denkt Ashen. Hij las verder
• Voor alle rassen met vleugels: het vliegen is pas beschikbaar vanaf level 3. Zo kunnen jullie de belangrijkste vaardigheden eerst onder de knie krijgen.
• Dit was de handleiding! Veel succes! Om naar de bewoonde wereld van deze game te gaan (stage 1) druk dan nogmaals op de rode knop en u wordt automatisch geteleporteerd.
Hij nam alle boeken en de boog en drukte op de rode knop. Flits! Hij was weer in een donkere kamer, die snel overging in een lichtere ruimte. Het had wat weg van een oude gezellige, middeleeuwse stad.
JE LEEST
If Games Were (Dutch)
FantasyAshen maakt een beslissing, nl.: hij gaat een game in waar je niet uit kunt en als je sterft, je nooit meer terug komt. Zal hij dit verhaal ooit levend verlaten?