Chap 12

14 2 0
                                    


read chap 11 again cause i've made a mistake by publishing chap 12 before 11. sorry

Andy termenung. Dia terkejut. "Aku tak tidur kan tadi?" dia menyoal diri sendiri. Dia kemudian duduk di atas kerusi. Tadi waktu dia susun buku kat atas meja, tiba-tiba dia nampak satu kejadian secara sekilas. Dalam kejadian tu, dia berdiri tepi jalan raya, ada lelaki jauh di depan dia tiba-tiba jatuh terlentang di atas jalan tar. Lepas tu, gambaran tu terus hilang. Dia terkejut.

Dia melihat jam di atas meja. Baru pukul 8.30 malam. Takkan tertidur kut? Dia kemudian meraup muka dan menuju ke tandas untuk membasuh muka. Jantung dia masih berdegup kencang gara-gara kejadian yang dia nampak sekilas tu. Mulut dia masih tak berhenti membaca selawat. Moga cuma mainan otak dia yang letih tu je. Masuk semula ke bilik, dia sibukkan diri dengan persediaan untuk Kem Muzik yang lagi dua minggu nak datang menjengah. Helaian kertas mengenai Kem Muzik tu dibelek satu persatu. Mata dia kemudian terhenti pada satu nama. Farhan Barakat Abdullah. "Ni boleh ke dia nak join ni? Karang aku tak cancel nama dia, kena marah." Dia mengeluh sendiri. Nak buang nama dari list sebab tangan patah. Tapi, nanti kalau tangan boleh elok main, karang dia jugak yang kena marah.

*****************


"Sid, Hanz ada tak?" Andy menegur Sid yang duduk seorang diri di salah satu tempat duduk di pantri.

Sid teragak-agak mengangguk. "Kenapa?"

"Kau agak-agak, tangan dia sempat nak recover untuk Kem Muzik tak?" perlahan Andy bertanya.

Sid diam, berfikir. "Hmm.." Dia memandang siling pantri. "Recover tu kalau ikut doktor, dalam 8 minggu. Tapi, kalau ikut dia, aku tak tau.." Sid mengukir senyum simpati. Dia tau nanti Andy bakal pening kepala tak tau nak masukkan nama Hanz dalam list Mentor untuk Kem Muzik atau tak. Kalau tak masukkan, ada kemungkinan Hanz akan mengamuk.

"Tanyakan nanti." Andy meminta tolong.

Sid senyum segaris. "Ok." Sepatah dia menjawab.

Mendengar jawapan yang sepatah tu, Andy berlalu pergi.

************


Petang tu, dia pergi ke bilik muzik. Nak sambung buat inventori dengan inspect alat muzik. Hari tu dia datang tak habis inspect sebab ada Hanz. Dia keluar Bilik Muzik haritu tak lama lepas Hanz keluar. Semua sebab otak rasa nak meletop tak boleh fikir.

Pintu Bilik Muzik dibuka laju. Hampir nak terjatuh dia waktu masuk. Terkejut punya pasal. Hanz elok duduk di depan piano. Tapi Hanz langsung tak angkat muka dari piano. Tangan menekan kekunci piano. Dia pun tak tau lagu apa yang hanz mainkan. Mata dia memandang tepat ke arah tangan yang masih bersimen. Lama dia termenung memandang tangan Hanz.

"Kau memang suka tengok aku ke?" datar suara Hanz bertanya. Piano dah lama berhenti dimainkan. Matanya kini memandang Andy dengan tajam.

Andy terkedu seketika. "Saja nak tengok orang patah tangan main piano" selamba dia menjawab.

Terangkat sebelah kening Hanz. "Takjub sangat ke?" sarkastik dia membalas.

Andy menggeleng. "Tak. Kasihan je." Tenang Andy membalas.

Tajam Hanz menjeling Andy. Kalau boleh macam nak bagi putus badan orang jadi dua. "Kau nak apa?" dingin Hanz bertanya.

"Mind your own business" laju Andy membalas.

Hanz gelak sinis. "Look who's talking." Dia pandang Andy dengan hujung mata. "You didn't seem to mind your own business either. Sibuk duk tengok aku practice buat apa?" dingin Hanz menambah.

"Cikgu kasi kau join tahun ni punya Kem Muzik ke?" Andy buat tak tau dengan kata-kata Hanz.

"Kau memang spesis jenis suka menyibuk eh?"

"Normally, tak. Tapi, sebab aku AJK Kem Muzik kali ni, tak boleh nak buat apa la. Nanti kalau apa-apa jadi, aku yang kena tengking.." karang kalau ada peserta yang terlibat sakit ke, injured ke, siapa yang susah? Aku jugak.

Hanz pandang Andy dengan muka tak percaya. Betul la budak ni asyik nak cabar tahap kesabaran dia. "Bukan cikgu yang decide sama ada aku boleh join atau tak." Dia balas dengan penuh bongkak.

Giliran Andy pulak terangkat kening.

"I'm too good that i can decide by myself.." dingin Hanz menyambung. Bibir dia mengoyak senyum sinis. Check mate.

"Aku rasa.. Tu sebelum tangan kau patah.." tanpa perasaan Andy membalas. "Sekarang tangan dah patah, aku rasa aku pun boleh main macam kau.." dia menambah lagi. "Dah. Sekarang kau duduk diam-diam. Aku nak buat inventori."

"Last time I checked, bukan aku yang jenis reckless, buat bising segala." Dingin kata-kata tu keluar dari mulut Hanz.

Andy buat tak tau. Mata dijulingkan ke atas lalu dia terus menyambung kerja yang patut dibuat. Kalau nak bertikam lidah dengan Farhan Barakat ni, sampai mampus tak habis. Mula-mula dia menyemak inventori, Hanz masih diam langsung tak menyentuh mana-mana kekunci piano. Bilik tu diisi sunyi yang sangat menjengkelkan. Beberapa lama kemudian, bilik tu diisi bunyi piano semula. Andy tak tau lagu apa yang dimainkan, tapi lagu tu lembut menyapa telinganya.

*************

 Dalam keluarga yang berlatarbelakangkan kebaikan, mesti mudah untuk melakukan kebaikan. Kan? Tentangan dan rintangan yang datang tu tak macam tsunami. Macam tu juga rintangan yang datang kepada remaja yang keluar tengah malam. Rintangan tak banyak hanya kalau depa datang dari keluarga yang tak kisah.


Rintangan tu, macam yang kita belajar dalam fizik akan meningkat bila arus yang mengalir bertentangan meningkat....

Remaja pula mereka yang tersekat di tengah-tengah antara putih, hitam dan kelabu.

"Macam mana buruk pun ibu bapa kita, taat. Redha Allah letaknya pada redha kedua ibu-bapa." Suara ustaz bergema di surau.

'Macam mana kalau ibu bapa suruh buat benda yang kita tak tau betul atau tak?' suara di kepala dia membalas.

"Dulu ada kisah pemuda yang ibu bapanya menjadi babi, dia masih menjaga dengan baik" ustaz menyambung lagi.

'Sebab ibu bapa dia tak paksa buat benda salah.' Dia membalas lagi dalam hati. Birai mata dah bertakung. 'Korang semua cakap macam ni sebab ibu bapa korang tak ada suruh buat benda-benda yang ada kaitan dengan khurafat dan aqidah. Sebab tu mudah.' Hati dia membentak! 'Dan kalau aku cerita masalah aku kat korang, korang akan pandang aku macam anak derhaka. Macam typical orang agama yang lain.' Hati dia terus mengamuk. Suara yang bergema dari speaker surau dah sayup-sayup kedengaran. Dia bangkit dari duduknya di dalam surau tu. Tak betah. Dia tak betah.

***************


Terangkat sebelah kening Hanz melihat jasad berdiri di atas pentas luar dewan. Mulut dia masih dibiar tutup.

"Kau pandang apa?" Fahmi yang berjalan seiring Hanz bertanya.

"Geez. Ada budak terencat mana pulak berdiri tengah-tengah pentas waktu malam cenggini?" Hanz seolah-olah mengeluh.

Fahmi mengikut arah pandangan Hanz. Dia terkesima.


INDECISIVE Where stories live. Discover now