Dia mencangkung. Jari telunjuk menunjal kepala di depannya. "Lain kali, belajar sikit-sikit cara nak back up diri sendiri. Fikir tu, biar jauh ke depan. Belajar add math, account segala, buat la kira-kira apa akibat untuk setiap plan kau." Dia kemudian berdiri. Belakang tangan mengelap keringat di dahi. Sambil sebelah tangan lagi menyeluk poket seluar khakis hitam dia. Kotak mancis dikeluarkan. Satu batang mancis dinyalakan dan dibawa pada tali yang mengikat tangan budak yang terduduk depan dia tu.
"Ouch" perlahan budak tu menahan sakit. Tangan ditarik sedikit.
Dia tak ambil peduli reaksi budak tu dan terus bakar tali yang mengikat kedua belah tangan budak perempuan tu sampai putus.
Tangan dibawa kedepan dan digosok-gosok untuk menghilangkan rasa pedih. Merah bekas tali pun masih kelihatan. Dia menghisap-hisap bahagian gelang tangan yang terkena api. Kepala kemudian tertunduk apabila diketuk perlahan oleh lelaki yang tunjal kepala dia tadi. Dia angkat kepala nak pandang lelaki tu, tapi lelaki tu dah hilang dalam kegelapan malam tu. Nota yang dilekat di kepala, dia baca.
"Ingat cantik, boleh buat ikut suka ke? :)"
-Lelaki berseluar khakis yang hensem-
Bibir mengukir senyum segaris. Kerek. Perkataan tu disebut dalam hati. Tangan cepat-cepat meleraikan tali yang mengikat kaki. Telefon bimbit dalam poket dibawa keluar. Jam telefon dah tunjuk pukul 2.00 pagi. Tak guna betul budak-budak tu buat aku macam ni. Dia bangkit dari duduknya. Kaki melangkah laju menuju satu tempat. "Silap la cari pasal dengan aku." Dia menggumam geram di bawah nafas.
"Sid, kejutkan kawan sebelah kamu tu." Madame Norin mengisyaratkan pada budak yang duduk sebelah tingkap tu. Elok je kepala lentok atas meja.
Sid menolak-nolak bahu pelajar tu, tapi tak diendah. Beberapa lama, Madame Norin mendekati pelajar tu dan menarik kolernya supaya tersandar pada kerusi.
"Pergi berdiri kat luar." Tenang Madame Norin memberi arahan. Pelajar tu tanpa sepatah kata, berdiri dan mula bergerak menuju pintu kelas. Elok dia nak keluar, seorang budak masuk dengan nafas tak cukup. "Madame, pengetua nak jumpa." Termengah-mengah pelajar tu sampaikan pesan.
Riak muka Madame Norin langsung tak berkocak. "Baiklah pelajar, saya perlu keluar sebentar. Bila saya masuk, pop quiz. Nilai kuiz tu? 30% untuk markah final exam." Madame Norin melangkah keluar setelah memberi arahan. Serentak tu, satu kelas mengeluh. Mengeluh-mengeluh pun, mata dipaksa juga menelaah buku Biologi di atas meja masing-masing.
Sid duduk ke depan sedikit. Kaki sengaja dilunjurkan mengahalang laluan lelaki yang nak keluar kelas tu. Tangan dia cepat-cepat memegang sebelah tangan budak tu sebelum terjatuh akibat tersadung. "Mana nak pergi?" malas-malas dia tanya.
"Huh?" pelajar tu masih blur-blur tak tau apa.
"Eish! Kau nak pergi mana?" nada suara Sid meninggi satu oktaf.
Pelajar tu menggosok-gosok mata dia. "Berdiri kat luar" Selamba dia menjawab.
"Madame bukan ada pun" Sid membalas sambil mendudukkan lelaki tu di tempatnya semula.
Pelajar tu duduk beberapa lama, kemudian bangun semula dan berjalan ke luar.
"Nak pergi mana?!" Sid menahan bahu lelaki tu.
"Ngantuk. Nak berdiri kat luar." Tangan Sid dialih dari bahu dia.
"Pelik-pelik la kau ni" Sid menggeleng-geleng kepalanya. Ya la. Cikgu tak ada pun, nak buat juga denda tu.
"Biar pelik, Sid, janji betul." Dia menepuk-nepuk bahu Sid sambil berjalan terhuyung-hayang menuju pintu. Sid mengukir senyum mendengar ayat Hanz sambil tangan meraup rambut kebelakang.
"Farhan Barakat ada?" madame Norin panggil sebaik dia masuk kelas. Budak-budak kelas Alpha dah nak gugur jantung ingat dia masuk terus nak bagi kuiz. Masing-masing diam. Bunyi air cond menderu je yang terdengar. Masing-masing tunduk memandang buku untuk terus menghafal fakta.
"Anak-anak pelajar, Farhan Barakat ada?" kali ni masing-masing muka kelam. Memang tak kenal siapa Farhan Barakat.
Suara berbisik-bisik. "siapa Farhan?"
"tak pernah dengar pun."
"kau kenal?"
Sid mengeluh perlahan. "Farhan tadi berdiri kat luar kelas." Kepala diangkat dari buku memandang Madame Norin sebagai tanda hormat.
"Yang tidur tadi?" Madame Norin meminta kepastian.
Sid mengiyakan.
Riak muka Madame Norin kelam. "Tadi saya masuk kelas, tak nampak pun dia." Perlahan dia menutur sendiri di bawah nafas. Tanpa soalan lain, dia keluar untuk memastikan Farhan Barakat ada di luar. Betul la. Farhan tak ada. Dia pergi cari kat tandas kalau-kalau Farhan pergi tandas untuk basuh muka. Lama dia menunggu luar tandas lelaki tu,sambil bersandar ke dinding. Lama dia berfikir. Tanpa melengahkan masa lagi, dia meredah masuk bilik air lelaki.
"Ya Allah!" tanpa sengaja, kuat dia menjerit melihat muka Hanz yang lebam-lebam dan berdarah. Blazer coklat dah dibuka dan diletak di tepi singkin. Kemeja panjang Hanz tu dah terlipat sampai ke siku menampakkan tangan dia yang penuh dengan luka dan calar-balar.
Muka Hanz tenang. "Cikgu" dia bersuara dengan sengih cuba menahan rasa sakit.
"Macam mana boleh lebam, berdarah segala macam ni?" muka Madame Norin berkerut-kerut melihat keadaan Hanz.
"Madame...." perlahan sekali lagi Hanz cuba memanggil madame.
"Ya?" Madame yang dah mula sedar dari asyik melihat luka-luka dia, menjawab.
"Ni tandas lelaki la" pinggir bibir Hanz mengoyak sengih.
"Sheesh!" madame dah angkat tangan gaya nak ketuk kepala Hanz. Orang tengah risua pasal dia yang lebam, berdarah segala, boleh pulak nak sakat pasal orang masuk tandas lelaki.
"Keluar" tegas madame meberi arahan.
Hanz dengan terhincut-hincut melangkah keluar dari tandas dengan akur.
Muka Madame Norin tak berdarah sebaik keluar dari tandas tu. Mana taknya, Sir Badli betul-betul kat luar tandas tu dengan muka pelik. Sir Badli memandang Madame Norin dengan Hanz silih berganti.
"Bergaduh dengan siapa?" Madame Norin lega sedikit mendengar ayat yang keluar dari mulut cikgu disiplin tu. Nasib baik dia tak tanya pasal kenapa mereka berdua dalam tandas lelaki. Hanz pula diam dengan bibir tersengih sumbing.
"Ikut saya pergi bilik disiplin!" suara tu memetir. Hanz akur berjalan di belakang Sir Badli.
"Tapi, sir, pengetua nak jumpa..." belum sempat Madame Norin menghabiskan ayatnya, Sir Badli dah memintas, "Pengetua pass pada saya."
Madame Norin tercengang melihat Sir Badli dan Hanz berlalu pergi.
YOU ARE READING
INDECISIVE
عشوائي"We screw up and we need someone to believe in us so that we can believe again" "Semua orang ada sebab. Persoalannya, sebab siapa yang paling utuh?" "Fate will find it's way no matter what" "We ARE flaws. But we completed each other. Not just you an...