{*5*}

77 5 2
                                    

Waktu study group sudah berjalan.Haura dan rakannya sedang berbincang tentang tiga subjek teras iaitu Math,Sains dan Geo di pondok taman reaksi di Shah Alam.Mereka ke sana dengan kereta api.

"Umm awak semua nak dekat waktu tengah harilah"Kata Iris."Haah kita semua pun tak lunch lagi ni"Kata pula Adila.Sha yang berhenti dari menulis memandang ke arah Iris manakala Athirah memandang jam tangan.

"Yelah kita kena lunch sekarang ni"."Jom!Kan ade restoran berhampiran taman ni."Semua setuju lalu mengemas barang untuk makan tengah hari.

Semasa menjamu makanan di restoran."Haura awak okay?"Tanya Sha tapi tidak dijawabnya."Weii Haura kau okay tak ni?"Tanya pula Adila yang berada di sebelahnya tapi sama juga tidak dijawabnya.Lalu Iris pun "Sharifah Haura Syakura!"

"Oh!Mak hang meletup!"Latah Haura yang sedar dari mengelamunnya.Yang lain ketawa besar tapi dikawal suaranya."Kau ni dah kenapa Haura mengelamun?Teringat kat seseorang ke?"Tanya Athirah dengan beberapa soalan yang keluar dari mulutnya.

"Eh!Takdelah"."Yelah tu awak dah senyap sampai sejam dari kita datang restoran ni sehingga tengah makan.Mesti ada apa apa?"Tanya Iris manakala yang lain memandang ke arah Haura.

"Haura kau okay?Mesti ada sesuatu yang kau tak bagitahu kitaorang ni?"Adila meletakkan tangannya di atas tangan Haura sambil memujuknya.

"Kita kan kawan..Jangan rahsia, Tak baiklah, Bagitahu je kitaorang, kitaorang pandai jaga secret tau lagi lagi kalau tentang Haura"Jawab Athirah.

"Betul tu luahkan je isi hati awak jangan biar pendam nanti sakit"Kata pula Iris.

"Haura okay cuma fikirkan tentang periksa"Haura cuba senyum untuk menenangkan perasaan risau kawannya."Okay kalau ada apa apa bagitahu tau.Jangan rahsia"Kata Athirah dan Adila serentak.Haura tersenyum mengganguk.

___________________________________

Haura kepenatan terus merebah dirinya ke atas katil selepas pulang dari study group."Haura!"Panggil Puan Nisa' dari bawah.Haura segera turun kebawah menuju ke arah suara yang memanggil namanya.

"Ya mama awat panggil Haura?"Tanya Haura.Puan Nisa'mengajak Haura duduk di tepinya berdekatan dengan kolam kecil.

"Haura mama nak inform yang kita akan jumpa keluarga lelaki minggu depan hari Sabtu selepas perlawanan adik Uwais"Terang Puan Nisa' menepuk bahu Haura.

"..Okay.."Dengan singkat jawapan Haura kerana kepenatan.

"Mukhlis!"Jerit seseorang memanggil namanya."Ya!"Jawabnya dengan singkat.Dia terus duduk di sebelah orang yang memanggilnya iaitu Puan Syakila, Umminya dan bersebelahannya adalah Dato' Malik, babanya.

"Ni Ummi nak tanya Mukhlis tentang perkahwinan kamu, kamu tak kisah kan?"Tanya Puan Syakila umminya."Kahwin?Siapa nak kahwin?Abang ke Akak?"Bertubi tubi soalan Mukhlis  yang terkeluar dari mulutnya.

"Kamu Mukhlis bukan kakak atau abang kamu pun"Dato'Malik mencelah perbualan itu dengan memandang muka Mukhlis yang agak keliru.

"What!? Mukhlis?Kahwin?Kenapa?"Tanya Mukhlis lebih keliru."Ya anak ummi, Habib Afif Mukhlis"Jawab Puan Syakila sambil memanggil nama panjang Mukhlis.

"Okay macam ni Mukhlis jangan stress sangat sekarang ni, kami  dalam perbincangan lagi.Nanti lepas kita berjumpa dan dapat kebenaran baru kita mulakan" Mukhlis memandang arah Dato' Malik lalu berkata "Ba siapa calon isteri Mukhlis tu?Umur berapa?".

"Peribadi dia adalah secret kalau umurnya adalah 14 tahun sama dengan kamu.Jangan risau baba dengan ummi adalah kawan rapat ibu bapa calon isteri kamu.Kami dah lama berkenan dengan anak mereka"Terang Dato' Malik dengan panjang.

"..O-okay..Umm Ummi mereka tahu ke pasal ni?"Tanya lagi Mukhlis ingin kepastian.Puan Syakila mengganguk dengan soalan anaknya.Mukhlis  minta kebenaran daripada ibu bapanya untuk ke bilik.

"Haish siapa pulak calon isteri aku?Kenapa masa nilah ada masalah macam ni?Aku baru 14 tahun kot dah nak kahwin?Habis tu Putri mana nak letak?Aku baru je nak mengorat Haura, ada pula masalah ni..Aduh!Dugaan"omel Mukhlis yang berada di atas katil memandang siling.

So far so good?

Stay tuned for the next update ;)

Do comment and vote <3

My First Love Is My True Love!?Where stories live. Discover now