Di rumah Haura.Waktu pagi.Sehari selepas dia menceritakan semuanya pada Mukhlis.Dia dah berjanji dengan Mukhlis untuk pergi semula ke pusat beli belah itu.
Tiba pusat tersebut bersama Mukhlis yang menemannya.Mereka pun menuju ke tempat Haura berubah menjadi takut.
Tiba di sana wajah mula berpucat.Mukhlis memegang lengan Haura yang berlapik untuk Haura menenangkan dirinya.
Flashbak~
"Okay Haura boleh ceritakan"Kataku duduk di atas katil juga di hadapan Haura yang sedang memeluk kakinya.
"H-haura.."Haura gagap untuk mencerita tapi dia terpaksa beranikan diri untuk menceritakannya keran firasatnya berkata bahawa Mukhlis bolh dipercayai dan diharapkan kali ni.
"Haura rileks okay cerit perlahan lahan"Pujuk Mukhlis dengan baik. dan lembut.
"Haura tersaksikan kejadian..pem-b-un-uhan.."Terang Haura dengan gagap serta mata airnya terkeluar.Mukhlis terkejut tambah dengan beruknya keran tahu bahawa Haura menjadi saksi sebuah kejadian pembunuhan di pusat membeli belah sebelum ini.
"H-haura t-takkan kes yang ada kat berita di tv tempoh haritu..Haura"Kataku gagap kerana takut ianya adalah betul.
Haura mengganguk perlahan bahawa benar tekaan Mukhlis.Mukhlis mula risau dan juga mula berjalan sekejap ke sana sekejap ke sini.
Haura memandang Mukhlis dengan sayu,memohon pertolongan dan takut.Mukhlis perasan dengan itu dia bertenang dan fikir semula dengan cara positif.
"Haura tersaksikan kes tu..P-embunuh nampak tak Haura?"Soal Mukhlis dengan cuba mengawal perasan gelisah dia.
"T-tak pasti tapi Haura rasa dia nampak "Kata Haura dengan badannya menggigil.
Mukhlis lagi merasa gelisah.Tapi dia cuba ketepikan demi Haura.
"Mukhlis ada idea..Esok Haura ikut Mukhlis ya?Mukhlis nak Haura berani,cekal dan ketepikan semua ketakutan itu be yourself back don't just this scare things take your mind..Mukhlis ada bersama Haura..Okay?"Kataku dengan lembut,dengan pujuk serta memberi semangat pada Haura untuk menjadi dirinya yang sebenar.
Haura memejamkan matanya setelah beberapa saat dia pun membuka matanya dan mengganguk mengatakan bahawa dia akan cuba jadi berani.
Setelah itu idea atau pun dipanggil plan Mukhlis yang baru dapat itu pun dijalankan.Harap jadilah plan itu.
Flashback end~
Setelah mereka memastikan bahawa kes ni yang Haura tersaksi.Kami dapat merasakan ada dua bayangan?yang memerhatikan mereka.Tapi mereka buat tidak endah sahaja lalu meneruskan plan tersebut.
Setelah juga mereka berdua menjadi detektif..wah detektif huhuhu bestnya.. Mereka pun apalagi
_
_
_
_
"Hah!?Saya dah ingat sapa pembunuh itu!!"Jerit Haura dengan kuat.sememangnya kuat.Menyebabkan salah satu dari dua bayangan tadi lari dengan laju ke arah Haura yang baru sahaja sedar bahawa ada orang yang berlari ke arahnya.
Siapa lagi kalau bukan pembunuh itu..Dengan membawa pisau dia menghalakan ke arah perut Haura.Haura yang sememangnya sudah rasa takut tetiba sahaja.."Haura focus!!"Jerit Mukhlis mengingatkan Haura tentang bahawa dia harus jadi dirinya semula.
Haura yang tersedar apalagi tidak sempat pembunuh itu ingin menikam perut Haura..Uissh tikam perut doh..takut author kalau tikam kat perut perut ni..Haura sudah pun mengeluarkan seni KARATEnya pada pembunuh yang liat nak pengsan itu.
Setelah KARATE pembunuh itu sehingga pembunuh itu tidak mampu nak bangun.Haura segera menyepak pisau tersebut sebelum pembunuh mengambilnya.
Tidak sampai beberapa minit polis polis pun datang ada polis yang sedang bernyamar atas request Haura dan Mukhlis juga.Demi plan ini berhasil.Akhirnya berhasil juga.\
Haura yang takut tu terus bertukar menjadi dirinya sendiri.Tanpa sedar orang orang yang ada disekeliling mereka menyaksikan perkara yang jarang dapat tengok dengan mulut mereka ternganga nasiblah tak boleh jadi macam kartoon dalam tv..huhuhu sahlah jarang dapatkan perempuan yang memang nampak ayu jadi singa kot KARATE bagai.
Lebih lebih lagi kawan kawan Haura dan Mukhklis yang ada dekat situ juga ternampak sifat Haura yang sebenar.Haura apalagi.'Hah!?Semua orang nampak malunyaaa..tapikan Sekarang Haura rasa dah selamat sangat selamat tambah Mukhlis ada kat sini.Alhamdulilah.'Omel Haura dengan perasaan Gembira,malu,lega dan selamat.
Selepas pembunuh itu di bawa bersama pihak polis.Haura terus di kepung oleh pihak media dan polis yang ingin banyak menanyankan soalan dan pihak polis pula ingin berterima kasih kepadanya.
_____________________________
Di rumah Haura.Keluarganya menonoton berit di tv.Tekejut beruk semua lihat berita itu semetinya terkejut..anak dan juga kakak mereka jadi heroin kot..huhuhu masuk tv pulak tu..kembang Haura.
Hehehe nilah kisahnya harap semua suka dengan chapter ni..Please vote and comment.
YOU ARE READING
My First Love Is My True Love!?
Teen FictionCinta pandangan pertama bagi dia amat bermakna dengan bantuan rakan-rakan rapatnya tetapi ditolaknya cintanya dengan cara baik.Walaupun ditolak dengan cara baik tetapi hatinya tetap merasa akan cintanya. Dengan tiba dia harus dikahwin oleh pil...